| کد خبر: 137126 |

خودروهای فرسوده شهر را خفه کرده‌اند

خودروهای فرسوده باری گران بر گرده شهرهای کشور هستند. وجود ۱.۳میلیون خودروی فرسوده در کشور و نیم میلیون خودروی فرسوده در تهران موجب بروز مشکلات حادی در عرصه محیط‌زیست و ترددهای درون شهری شده است.

تین نیوز
 خودروهای فرسوده باری گران بر گرده شهرهای کشور هستند. وجود ۱.۳میلیون خودروی فرسوده در کشور و نیم میلیون خودروی فرسوده در تهران موجب بروز مشکلات حادی در عرصه محیط‌زیست و ترددهای درون شهری شده است.

 آلودگی هوایی و بصری و کاهش امنیت تردد در معابر عمومی از مشکلاتی است که این وسایل تاریخ گذشته در شهرها به‌وجود می‌آورند.

به تازگی تعدادی از نمایندگان مجلس با انتقاد از تردد خودروهای فرسوده در کشور، نوسازی فرسوده‌ها را نیازمند همکاری بین‌بخشی و همکاری تمامی دستگاه‌های مسئول دانستند. آنان سهم خودروهای فرسوده را در آلودگی هوای پایتخت قابل توجه دانستند. براساس لایحه برنامه ششم، دولت و دستگاه‌های مسئول مکلف هستند از سال دوم برنامه سالانه 20درصد از خودروهای فرسوده را جایگزین کنند.

  • وجود 1/3 میلیون فرسوده

بنابر آمار ستاد مصرف سوخت کشور، هم‌اکنون یک میلیون و 300هزار خودروی سواری فرسوده در کشور وجود دارد که طبق اظهارات رئیس این نهاد از این میزان باید 400هزار دستگاه در سال 96خارج و همچنین ظرف 3تا 4سال آینده تمامی این خودروها از رده خارج شوند.

سید هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس در این‌باره با تأکید بر لزوم از رده خارج کردن هر چه سریع‌تر این خودروها، گفت: صاحبان خودروهای فرسوده توان اقتصادی لازم برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خود را نداشته و باید دستگاه‌های متولی در این رابطه همکاری لازم را داشته باشند و در این رابطه ضروری است طرح تعویض و خروج خودروهای فرسوده براساس توانایی اقتصادی مالکان تدوین شده و به وضعیت اقتصادی این افراد توجه داشت زیرا ارائه طرح‌های ناپخته و عجولانه هیچ تأثیری در نوسازی و خروج خودروهای فرسوده ندارد.

  • هیچ‌گونه انسجامی وجود ندارد

مهرداد بائوج لاهوتی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس نیز با انتقاد از اینکه هیچ‌گونه انسجامی در جهت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وجود ندارد، گفت: واقعیت آن است که هیچ‌گونه اقدام مؤثری در این رابطه انجام نشده و در حقیقت برنامه منسجم و منظمی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وجود نداشته و روند خروج این خودروها به کندی پیش می‌رود. لاهوتی با یادآوری تکلیف برنامه ششم توسعه برای خودروهای فرسوده، با بیان اینکه در این لایحه نمایندگان، دولت را مکلف کردند از سال دوم لایحه برنامه ششم توسعه سالانه ۲۰درصد از خودروهای فرسوده را جایگزین کند، افزود: البته نوسازی خودروهای فرسوده تنها با تدوین و تصویب لایحه و قانون محقق نمی‌شود و باید دستگاه‌ها را ملزم به اجرای طرح‌ها و قوانین نوسازی کرد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر لزوم جلوگیری از تردد خودروهای آلاینده، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست باید با قاطعیت از تردد این خودروها در پایتخت جلوگیری کند زیرا تردد این خودروها سلامت شهروندان را در معرض تهدید قرار می‌دهد. رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه موضوع نوسازی خودروهای فرسوده به‌دلیل نبود متولی واحد در کشور مغفول مانده است، تصریح کرد: واقعیت آن است که وجود متولیان متعدد روند نوسازی را کند کرده است.

  • اثر فرسوده‌ها بر هوای پایتخت

محمدرضا نجفی، نایب‌رئیس مجمع نمایندگان استان تهران نیز در رابطه با اظهارات رئیس شورای شهر تهران مبنی بر بحران کمبود اتوبوس و واگن گفت: شورای شهر و متولیان شهری در چنین شرایطی که منابع مالی دولت کفاف ورود به حوزه حمل ونقل عمومی را نمی‌دهد باید تلاش کنند با مدیریت بهینه سرمایه‌ها، دارایی‌ها و نقدینگی منابع تحت اختیار را با اولویت‌بندی ضرورت‌ها و الزاماتی که باید در توسعه ظرفیت‌های شهری، زیربناها و زیرساخت‌ها، تجهیزات و المان‌های شهری به‌کار گیرند، حال براساس نگاه استراتژیک، کارشناسی و بلندمدت باید منابع را تخصیص داد و هزینه کرد بنابراین اگر مسئولان شهری در این راستا حرکت کنند به‌طور قطع تمامی کمبودهای حوزه حمل ونقل عمومی تهران رفع خواهد شد.

  • برخورد با خودروهای فرسوده؛ کلید کاهش آلودگی هوای تهران

پروانه سلحشوری، عضو مجمع نمایندگان استان تهران نیز با تأکید بر لزوم توجه به نوسازی خودروهای فرسوده و همچنین اسقاط آنها، گفت: اتوبوس‌های فرسوده به‌ویژه مینی بوس‌ها آلایندگی زیادی تولید و ایجاد می‌کنند بنابراین توسعه و خرید اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های جدید باید در دستور کار دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد و در جهت توجه به خرید خودروهای پاک هیبریدی و برقی اقدام شود. سلحشوری افزود: امیدواریم خودروهای هیبریدی و برقی به‌خودروهای تهران اضافه شود تا از این طریق میزان آلودگی هوای تهران به‌تدریج کاهش یابد و زمینه‌های لازم برای ترویج و استفاده از خودروهای هیبریدی فراهم شود.

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.