| کد خبر: 134917 |

برای کاهش تلفات جاده‌ای یوزپلنگ سازمان محیط‌زیست و وزارت راه همکاری می‌کنند

آغاز فنس‌کشی جاده عباس‌آباد تا آخر خرداد

تلفات جاده‌ای یوزهای آسیایی یکی از دلایل مرگ آنان در ایران است؛ حالا برای مقابله با این اتفاق سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه‌وشهرسازی همکاری تازه‌ای رقم زده‌اند. قرار است محدوده بین میامی تا سبزوار برای جلوگیری از مرگ یوزپلنگان که در این منطقه در رفت‌وآمدند، فنس‌کشی شود.

تین نیوز

تلفات جاده‌ای یوزهای آسیایی یکی از دلایل مرگ آنان در ایران است؛ حالا برای مقابله با این اتفاق سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه‌وشهرسازی همکاری تازه‌ای رقم زده‌اند. قرار است محدوده بین میامی تا سبزوار برای جلوگیری از مرگ یوزپلنگان که در این منطقه در رفت‌وآمدند، فنس‌کشی شود.

 

به گزارش روزنامه شهروند، تلفات جاده‌ای این‌گونه در ایران دو دلیل دارد: یکی این‌که یوزپلنگ‌ها- به‌ویژه نوجوان‌هایشان- گله‌ای رفت‌وآمد می‌کنند و دوم این‌که اگر یکی از آنها درجاده دچار حادثه شود، یوزپلنگ‌های دیگر مدام به جسم بی‌جان سر می‌زند و احتمال حادثه برای او هم وجود دارد. همین رفتار را باید گذاشت کنار توسعه بی‌رویه در زیستگاه این‌گونه و جاده‌کشی در حریم زندگی آنها؛ هر لحظه امکان دارد در جاده‌ها، خودرویی با یوزپلنگ که گونه در خطر انقراض ایران است، برخورد کند و جمعیت این‌گونه را به انقراض نزدیک‌تر کند. این عامل اگرچه تنها دلیل مرگ این گربه‌سان نیست، اما اتفاقی است که می‌توان جلوی آن را گرفت.

 

دراین‌باره مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی خبر داد که قرار است عملیات فنس‌کشی محدوده بین میامی تا سبزوار معروف به محور عباس‌آباد تا آخر خردادماه آغاز شود و هدف از این کار کاهش تلفات جاده‌ای یوزپلنگ است. براساس توضیح او، تراکم ترافیک در آن محور در نوروز و تابستان بسیار زیاد است اما بررسی‌ها نشان داد این تراکم در نوروز بیشتر است، هرچند نوروز ٩٦ بدون تلفات به سر شده است.

 

هومن جوکار با بیان این‌که سالانه شاهد تلف‌شدن تعداد زیادی از یوزها در جاده‌هایی هستیم که از میان زیستگاه آنها عبور می‌کند. به ایرنا گفت: «برای جلوگیری از این اتفاق، مذاکراتی میان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه‌وشهرسازی صورت گرفت و مقرر شد این وزارتخانه مبلغ یک‌میلیارد تومان برای فنس‌کشی محدوده‌ای از جاده عباس‌آباد اختصاص و کار فنس‌کشی را انجام دهد.» به گفته جوکار، اکنون این مبلغ اختصاص یافته است: «تخصیص این مبلغ به اداره کل راه‌وترابری استان سمنان ابلاغ شد.

 

آنها اسناد مناقصه را تنظیم و ابلاغ کردند و درحال بررسی درخواست پیمانکاران هستند تا یکی را برای اجرای فنس‌کشی انتخاب کنند که با اعلام وزارت راه تا آخر خرداد عملیات فنس‌کشی آغاز می‌شود.» براساس توضیح او، کل محدوده حادثه‌خیز در محور عباس‌آباد حدود ١٢کیلومتر است: «البته باید درنظر داشت که برای یوزپلنگ نمی‌توان کاملا یک مسیر حرکت تعیین کرد، در واقع با این کار می‌خواهیم خطرناک‌ترین بخش قسمت جاده را تا حدودی ایمن‌سازی کنیم.»

 

او ادامه داد: «قرار بود با این مبلغ تمام ١٢کیلومتر فنس‌کشی و ایمن‌سازی شود اما بعد از بررسی‌ها متوجه شدیم تمام این محور با این مبلغ به پایان نمی‌رسد؛ چون تأکید ما بر استفاده از فنس‌های مرغوب بود؛ از این‌رو مقرر شد نیمی از مسیر یعنی ٦کیلومتر در مرحله اول فنس‌کشی شود و نیمه بعدی در بودجه ‌سال ٩٦ با مبلغ یک‌میلیارد تومان دیگر انجام شود، بنابراین در مرحله اول ٦کیلومتر از دوطرف جاده فنس‌کشی می‌شود. عملیات اجرایی فنس‌کشی جاده‌محور عباس‌آباد دراختیار وزارت راه‌وشهرسازی است.»

 

منبع: روزنامه شهروند

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.