| کد خبر: 133187 |

◄ نقش مساجد در بازسازی تمدن ایرانشهری

تین نیوز

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور صبح امروز با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در این مراسم معاونان وزیر راه و شهرسازی و مسئولانیاز بخش های مختلف سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و همچنین خبرنگاران رسانه‌های مختلف حضور داشتند.

 

همکاری متقابل درباره تعیین تکلیف پرونده‌های مشترک مشتمل بر املاک موقوفه واقع در طرح‌های عمرانی باهدف دستیابی به راه‌کارهای عملی، تعیین تکلیف املاک موقوفه واقع در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی (حاشیه‌نشینی) تاریخی و بهسازی، توانمندسازی بافت‌های فرسوده شهرها، توسعه حداکثری خدمات وقف در جامعه و اجرای سیاست‌های تأمین مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر، کمک به اجرای طرح‌های هادی روستایی با اولویت روستاهای در حریم بلافصل شهرها و ثبت وضعیت املاک و اراضی وقفی در سامانه ثبت‌اسناد و املاک (کاداستر) با اولویت اراضی در معرض تخریب و تصرف ازجمله موارد موردنظر این تفاهم‌نامه خواهد بود.

 

این تفاهم‌نامه به‌منظور استفاده از توانمندی‌های اجرایی، مدیریتی، حمایتی برای اجرایی کردن سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و سیاست‌های کلی ابلاغی مورخ 29 بهمن 89 مقام معظم رهبری در امور شهرسازی و مسکن درباره احیای بافت‌های فرسوده موقوفات شهری و روستایی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به امضاء می‌رسد.

 

عباس آخوندی در آغاز این مراسم اظهار داشت: بنایی که ما در ستاد بازآفرینی شهری قرار داده‌ایم عمدتاً بحث تمدن ایرانشهری است، بنابراین یکی از کانونی‌ترین محورهایی که سکونتگاه‌های ما را نیز به‌نوعی شکل می‌داده چه قبل و چه بعد از اسلام نیایشگاه‌ها بوده است که باید در مجموعه‌های شهری موردتوجه قرار گیرد که البته بعد از اسلام این ماجرا شدت بیشتری پیدا می‌کند.

 

وزیر راه ادامه داد: در بحث بازآفرینی شهری پیش از نوسازی تک بنا، اولین بحث هویت بخشی اجتماعی است، بدون هویت اجتماعی امکان هیچ‌گونه بازسازی وجود ندارد، در هویت اجتماعی می‌توانیم تجمع ایجاد کنیم و با سازمان اجتماعی برای حل مسائل گفت‌وگو کنیم، این حوزه عمومی محلی است که به اندیشیدن و پیشرفت منجر می‌شود.

 

عضو هیئت دولت یازدهم گفت: بهترین جایی که می‌توانیم در شهرهای جدید که فاقد سابقه سکونت است مردم را متشکل کنیم و گفت‌وگوی جمعی داشته باشیم مساجد است من همیشه در ساخت شهرهای جدید بودجه مخصوصی برای مساجد در نظر گرفته‌ام، در مسئله مسکن مهر هم که یک مجموعه بی‌هویت بود و جذابیتی برای مردم نداشت سعی کردیم با احداث مساجد و اماکن عمومی به این فضا هویت بدهیم.

 

آخوندی ادامه داد: برای افزایش کیفیت زندگی در بافت‌های فرسوده نیاز داریم که از اماکن موقوفه بهره‌وری جدیدی داشته باشیم. لذا امضای این تفاهم‌نامه در ماه مبارک رمضان موجب خیروبرکت برای مردم ایران خواهد بود.

 

به گفته آخوندی بخش عمده‌ای از ساختمان‌های دارای ارزش معماری، موقوفه است و تفاهم‌نامه امروز، ما را موظف می‌سازد به ستادهای بازآفرینی شهری استان‌ها دستورالعمل صادر کنیم و استان‌ها به شهرها این دستورالعمل‌ها را منتقل کنند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.