| کد خبر: 130663 |

◄ جریمه‌های مالی بازدارندگی کافی ندارند

تین نیوز

مراسم ایمنی حمل‌ونقل با موضوع چالش‌های کاهش سرعت در رانندگی ایرانی‌ها از صبح روز گذشته در محل دانشکده بهداشت دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ این سمینار که از ساعت 10 صبح آغاز شد، میزبان مسئولان، استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان به موضوع ایمنی حمل‌ونقل بود.

 

در حاشیه این نشست گفتگویی داشتیم با پیمان سلامتی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که جزئیات این گفتگو به شرح زیر است؛

 

به نظر شما همایش‌های این‌چنینی چگونه می‌تواند میان نهادهای مرتبط با عوامل به وجود آورنده حوادث جاده‌ای همگرایی لازم را ایجاد کند؟

خوشبختانه کنفرانس‌های این‌چنینی نقش مهمی در پیوند علمی نهادهای مرتبط با حوادث رانندگی و جاده‌ای ازجمله وزارت راه و شهرسازی (سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای)، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های بزرگ راه‌سازی و مهندسین مشاور ذی‌ربط سازه‌های جاده‌ای، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های بازرگانی، نمایندگانی از قوه قضاییه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت صنعت، معدن، تجارت، نمایندگانی از سندیکای شرکت‌های حمل‌ونقل، راه‌آهن جمهوری اسلامی و استادان دانشگاهی دارد و توانسته است ارتباط متقابلی برای تبادل‌نظر پیرامون مسائل رانندگی و جاده‌ای در کشور و در مقایسه با سایر کشورها به وجود بیاورد.

 

به نظر شما اعمال دقیق قوانین و جریمه‌ها تا چه میزان در کاهش حوادث رانندگی مؤثر است و آیا قوانین به‌درستی اجرایی می‌شود؟

بدیهی است که اعمال دقیق قوانین و مقررات و گرفتن جریمه‌های سنگین در کاهش حوادث رانندگی مؤثر خواهد بود، اما با توجه به اینکه قوانین بیشتر بر بعد مالی جریمه‌ها تأکید دارند، این موضوع قدرت بازدارندگی کافی نخواهد داشت.

 

بر همین اساس ضروری است که در قوانین مربوط به جرائم رانندگی بازنگری اساسی به عمل‌آورده و جنبه کیفری تخلفات بیشتر موردتوجه قرار بگیرد. از سوی دیگر قوانین مذکور به‌طور دقیق از سوی مسئولین قضایی و پلیس راهنمایی و رانندگی به مورد اجرا گذارده نشده و لازم است تا تمهیداتی نیز جهت جلوگیری از اعمال نکردن قوانین از سوی مسئولین اجرایی اندیشیده شود.

 

به نظر شما بهترین شیوه فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از تصادف‌ها و رفتارهای ناهنجار در رانندگی چیست؟

بهترین شیوه فرهنگ‌سازی شروع آموزش در خصوص قوانین رانندگی و فرهنگ حاکم بر آن از دوران تحصیل کودک، به‌خصوص دوران پیش‌دبستانی است و لازم است تا این فرآیند تا دوران دبیرستان همچنان ادامه پیدا کند.

 

انجام تبلیغات آموزشی مستمر در سراسر کشور به‌صورت میدانی و در بازه زمانی حداقل ده‌ساله می‌تواند فرهنگ صحیح رانندگی را میان اقشار مختلف جامعه نهادینه کند. هرچند موارد ذکرشده هنگامی مؤثر واقع‌ می‌شود که سایر عوامل و دستگاه‌های ذی‌ربط مانند جاده‌های کشور استاندارد بوده و هماهنگ با یکدیگر عمل کنند. همچنین لازم است تا قوانین مصوب راهنمایی و رانندگی بازنگری و پس از اصلاح به اجرا گزارده شود.

 

 آیا ارائه یک سند راهبردی به‌وسیله این اجلاس‌ها می‌تواند چراغ راه دست‌اندرکاران صنعت حمل‌ونقل و نهادهایی باشد که برای کاهش حوادث رانندگی و تصادفات جاده‌ای فعالیت می‌کنند؟

ارائه یک سند راهبردی که اساس برنامه‌ریزی توسعه‌ای کشور و جزء اسناد بالادستی قوانین قرار گرفته باشد، می‌تواند نقشه راهی برای کاهش تصادف‌های رانندگی و جاده‌ای برای یک بازه زمانی بلندمدت باشد. در همین راستا می‌توان با الگوبرداری از کشورهای توسعه‌یافته و یا درحال‌توسعه، همانند کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا که شرایط اقلیمی و فرهنگی مشابه کشور ایران دارند، قوانین را مجدد تصویب و به مرحله اجرا گذاشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.