| کد خبر: 128982 |

یارانه 150 هزار تومانی قالیباف بنزین را 3000تومان می‌کند؟!

تین نیوز

 در حالی که این روزها بازار وعده های انتخاباتی داغ است وعده افزایش 3 برابری یارانه نقدی هم از راه رسید.

 

به گزارش  نامه نیوز، شب گذشته محمدباقر قالیباف در جدیدترین وعده های انتخاباتی اش عنوان کرد «تورم و گرانی هست و از سال 89 تاکنون هزینه های زندگی 3 برابر شده، خود دولت هم بودجه جاری اش را 3 برابر افزایش داده است. این به معنی آن است که 45 هزار و 500 تومان درحال حاضر ارزش سال 89 را ندارد و امروز در حقیقت این مبلغ 150 هزار تومان شده است. اگر به مردم هم کمک نکرده باشیم بایستی قدرت خرید مردم را به همان سال 89 برسانیم یعنی یارانه را به 150 هزار تومان افزایش دهیم. امروز در دولت مردم، متعهد می‌شویم که حتما با توجه به افزایش قیمت‌ها، یارانه ها را نیز تا سه برابر افزایش دهیم و به 150 هزار تومان برسانیم.»

در صورت تایید این اظهار نظر یکی از غیرممکن ترین وعده های انتخاباتی از سوی قالیباف مطرح شده است؛ چراکه منابع تعریف شده برای پرداخت یارانه ها در قانون بودجه کشور به هیچ عنوان تامین کننده پرداخت یارانه 150 هزار تومانی نیست.

این وعده در حالی مطرح شده است که نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال 96 به دولت اجازه دادند از محل درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ 48 هزار میلیارد تومان برای ردیف های قانون از جمله پرداخت یارانه ها اقدام کنند.

همچنین بر اساس مصوبه مجلس مبلغ 375 هزار میلیارد ریال به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها شامل ماده 94 قانون برنامه ششم توسعه موضوع افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط 20 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار اختصاص می‌یابد که از این مبلغ 40 هزار میلیارد ریال سهم کمیته امداد و سازمان بهزیستی خواهد بود.

این در حالی است که در سال گذشته دولت رقمی معادل 41 هزار میلیارد تومان را تحت عنوان یارانه نقدی به خانوار پرداخت کرده است که این موضوع نشان می دهد در سال گذشته به طور میانگین در هر ما 75 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت کرده اند.

حال در صورتی که قالیباف بخواهد به هر ایرانی رقم 150 هزار تومان یارانه نقدی پرداخت کند باید رقمی معادل 123 هزار میلیارد تومان را در سال برای این موضوع در نظر بگیرد که فارغ از آسیب هایی که تزریق بی هدف این حجم پول به جامعه به همراه دارد، تامین منابع آن نیز با مشکلات متعددی همراه است.

معمولا یکی از بخش هایی که دولت ها برای تامین هزینه های جاری خود به آن متوسل می شوند بخش بودجه عمرانی است که برای سال 96 رقم 60 هزار میلیارد تومان از سوی نمایندگان به منظور بودجه عمرانی تصویب شده است. در صورتی که آقای قالیباف بخواهد تمام این بودجه را در کنار کل درآمد 48 هزار میلیارد تومانی اجرای قانون هدفمندی(در صورت تحقق) تحت عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت کند باز هم نمی تواند به تمام جامعه یارانه 150 هزار تومانی پرداخت کند.

پس با توجه به ضرورت تحقق بودجه عمرانی به منظور ایجاد توسعه و اشتغال تنها راه پرداخت یارانه 150 هزار تومانی به مردم افزایش سه برابری قیمت حامل های انرژی(به عنوان منابع اصلی تحقق درآمدهای قانون هدفمندی یارانه ها) یا به عبارت ساده تر رسیدن قیمت بنزین به 3 هزار تومان است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.