| کد خبر: 126481 |

سفرنامه حوادثجاده‌ای در نوروز ۹۶

سالی که نکوست از حوادثجاده‌ای پیداست…

هفته‌نامه حمل ونقل|
 
با کاهش و اتمام سفرهای نوروزی طی ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین، میزان حوادث رانندگی در جاده‌ها و تلفات و مصدومیت‌های ناشی از آن، مهم‌ترین سوژه حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌های نخست سال جدید است؛ موضوعی که اگرچه مرور آن خوشایند نیست اما به‌دلیل مطرح بودن جان هموطنان‌مان، گریزی از بیان آن نیست.

درگذشت افشین یدااللهی، شاعر و ترانه‌سرای مشهور سریال‌های تلویزیونی در روزهای پایانی اسفندماه بر اثر تصادف رانندگی در جاده و نیز فوت همسر وی در دهه نخست فروردین ماه ۹۶، بر اثر همان حادثه و بسیاری از اتفاقات تلخ و مرگبار جاده‌ای، خصوصا در نوروز ۹۶ که با بارش‌های فراوان همراه بود، بار دیگر عید بسیاری ازخانواده‌های ایرانی را به عزا مبدل ساخت و اگرچه هنوز آمار دقیقی از تعداد تلفات و مصدومیت‌های ناشی از حوادث جاده‌ای نوروز امسال، منتشر نشده، اما به گفته مسئولان، تعداد تلفات نسبت به سال‌های گذشته، کاهش داشته است.
 
کاهش یا افزایش سفر؟
نکته جالب توجه در سفرهای نوروزی سال گذشته (۹۵) این بود که از ۲۵ اسفند ۹۴ تا ۱۵ فروردین ۹۵، بیش از ۷۰۸ هزار سفر انجام شد که ۵. ۶ درصد نسبت به نوروز ۹۴ کاهش داشت. همچنین حدود ۸. ۵ میلیون مسافر جابه‌جا شدند که ۶. ۳ درصد نسبت به مدت مشابه قبل، کم شده بود.

اما در سال  جاری اگرچه برخی مسئولان از افزایش ۱۲ درصدی سفرهای نوروزی در دور نخست آن سخن گفتند با این حال، باید منتظر آمار رسمی مسافرت‌ها، کاهش یا افزایش آن بود. برای سفرهای نوروزی سال جاری، حدود ۱۶ هزار اتوبوس، ۲۷ هزار مینی‌بوس و ۳۹ هزار سواری کرایه بین‌شهری یعنی حدود ۸۲ هزار وسیله نقلیه و ۱۱۹هزار راننده و کمک راننده برای سرویس‌دهی درنظر گرفته شد و بیش از ۶۶۰ راهدارخانه ثابت و سیار برای و نیز بیش از ۱۲ هزار راهدار به ارائه خدمات در جاده‌ها مشغول بودند.

افزایش حضور پلیس در جاده‌ها خصوصا در محورهای پرتردد و به‌ویژه در روزهای بارانی نیز مشهود بود. با همه اینها اما نوروز ۹۶، باز هم آبستن حوادث جاده‌ای بسیاری بود.
 
بهار تصادفات زنجیره‌ای
اگرچه روزهای پایانی سال ۹۵ و آغازین روزهای بهار ۹۶، با موهبت الهی بارندگی همراه شد اما تجربه نشان داده که این نعمت الهی بر اثر عدم توجه و مدیریت صحیح به مصیبتی برای شهروندان تبدیل می‌شود. فرجام بارندگی، مه غلیظ و نزولات جوی، تصادفات زنجیره‌ای متعدد در نقاط مختلف کشور بود که مصدومان فراوان و البته تلفات محدودی را به همراه داشت.

گرچه دلیل تصادفات، فقط بارندگی و لغزندگی نبود. مهم‌ترین اتفاق، وقوع سه تصادف زنجیره‌ای درآزادراه باغچه - مشهد (۳۵ کیلومتری جاده نیشابور – مشهد) در روز چهارم فروردین‌ماه بود که ۱۳۰ خودرو به‌دلیل عدم رعایت فاصله طولی با یکدیگر برخورد کردند و ۸۹ مصدوم و یک کشته برجای گذاشت و تصاویر متعددی از آن در فضای مجازی منتشر شد. در پی این حادثه در استان خراسان رضوی، رئیس پلیس راه و مدیرکل حمل‌ونقل جاده‌ای این استان به دادسرا احضار شدند.
 
همچنین وقوع تصادف زنجیره‌ای ۲۴ خودرو در محور کرج – قزوین، ۷۵ مسافر را دچار حادثه کرد. این خودروها در لاین جنوبی ایستگاه مترو شهر جدید هشتگرد با یکدیگر برخورد کردند. علاوه بر آن، تعداد ۲۳ خودرو در آزاد راه تهران - قم (حسن آباد) با یکدیگر برخورد کردند که این سانحه، ۴۰ آسیب‌دیده بر جای گذاشت.

در تصادف زنجیره‌ای دیگر در روز پنجم فروردین، برخورد ۸ خودرو در تونل شماره ۵ کرج - چالوس موجب ترافیک و مصدومیت دو نفر شد. در کنار این حوادث، حریق اتوبوس ولوو با ۱۷ مسافر در آزادراه تهران- قم بدون خسارت جانی و واژگونی اتوبوس خرم‌آباد - بروجرد با مصدومیت ۳۱ مسافر و یک کشته، بار دیگر مشکلات و چالش‌های جاده‌های نامناسب، رانندگان کم‌دقت، خودروهای با کیفیت‌ پایین و لزوم نظارت بیشتر پلیس راه و دست‌اندرکاران حوزه جاده‌ای را عیان کرد.
 
از ۳۰ دقیقه تا ۷۰ دقیقه
در حالی که طبق آمار سازمان پزشکی قانونی، معمولا هر نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه، یک نفر بر اثر سوانح رانندگی در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهد اما سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده ناجا در روزهای نخست فروردین‌ماه از کاهش تلفات جاده‌ای خبر داد و اعلام کرد که هر ۷۱ دقیقه یک نفر در جاده‌ها جان خود را بر اثر تصادفات از دست می‌دهد.

وی همچنین با مطلوب ارزیابی کردن شرایط امنیتی، نوروز امسال را امن‌ترین نوروز سال‌های گذشته دانست که شاخص‌های امنیتی در کشور از جمله نقاط مرزی بهبود یافته است. این کاهش تصادفات نوروز امسال درحالی است که علاوه بر افزایش سفرهای نوروزی نسبت به سنوات گذشته، نزولات جوی و نیز انسداد راه‌ها در اغلب محورهای مواصلاتی پرتردد کشور وجود داشت.
 
همچنین طبق آمار سامانه جامع سوانح و حوادث کشور که اخبار حوادث جاده‌ای را روزانه و به طور مستمر گزارش می‌دهد، از ۲۵ اسفند تا ۱۰ روز نخست فروردین ماه ۹۶، سوانح رانندگی در جاده‌های کشور، بیش از ۴۲۰ کشته و حدود ۶۰۰۰ مصدوم برجای گذاشته است که با اتمام سفرهای نوروزی تا ۱۵ فروردین، این آمار افزایش می‌یابد؛ یعنی روزانه حدود ۳۰ نفر کشته و حدود ۱۳ تا ۱۵ برابر آن، مصدوم شده‌اند.

آمار دقیق‌تر معمولا چندین هفته بعد از تعطیلات نوروزی، منتشر می‌شود. در همین رابطه، در دو سال گذشته، آمار تلفات نوروزی بعد از سال‌ها به زیر هزار نفر رسید. آمارها نشان می‌دهد به‌رغم افزایش نصب دوربین‌های ثبت تخلفات، وجود نیروهای پلیس و راهدار در سطح جاده‌ها، همچنان تعداد تلفات با وجود کاهش نسبت به گذشته، بالاست.
 
تلفات و مصدومیت‌های ناشی از حوادث رانندگی در نوروز امسال درحالی صورت می‌گیرد که طی پنج سال گذشته یعنی از سال ۹۱ تا ۹۵، حدود ۵۴۰۰ نفر بین روزهای ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین جان خود را از دست داده‌اند و با تمهیدات اتخاذشده خصوصا در زمینه ارتقای سامانه‌های هوشمند جاده‌ای انتظار می‌رود میزان حوادث رانندگی، کاهشِ «قابل توجه» داشته باشد و کاهش به تنهایی کافی نیست!

تلفات جاده‌ای در طول سال ۹۵، که البته آمار دقیق و کامل آن طی هفته‌های آینده اعلام می‌شود، گویای آن است که آمار حوادث جاده‌ای علی‌رغم کاهش آن، وضعیت مناسبی ندارد و دولت دوازدهم باید اهتمام جدی را برای کاهش قربانیان سوانح رانندگی به کار گیرد تا سفرنامه جاده‌ای نوروز، واقعا پیروز باشد.

لینک خبر
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.