| کد خبر: 110 |

راه اندازی کریدورچین، بندر اکتائو، بندرانزلی

تین نیوز | مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: مسیر پیشنهادی جدید تجاری چین، بندر اکتائو قزاقستان، بندر انزلی، زمان و هزینه کمتری را نسبت به مسیر موجود شامل می شود، در نتیجه این مسیر می تواند جایگزین مناسبی برای مسیر فعلی صادرات و واردات میان چین و ایران باشد.
 
رضا مسرور که چهار ماه است تصدی مدیریت منطقه آزاد انزلی را بر عهده گرفته است در نشست مطبوعاتی با 52 خبرنگار خبرگزاری ها، روزنامه ها، هفته نامه ها و پایگاه های خبری استانی و کشوری حضور یافت و بر اهمیت کریدور جدید چین، بندر اکتائو، بندر انزلی به عنوان مقرون به صرفه ترین مسیر حمل و نقل کالا تاکید کرد.

* کسب درآمد ارزی هدف نهایی مناطق آزاد
وی هدف نهایی از ایجاد مناطق آزاد را کسب درآمد ارزی برای توسعه کشور و نه تنها برای توسعه یک منطقه اعلام و افزود: حمل و نقل و ترانزیت کالا بعنوان یکی از راههای کسب درآمد و اشتغالزایی ارزیابی می شود و ایجاد کریدور تجاری بین چین و ایران از مسیر بندرانزلی نیز در راستای تحقق این مهم از سوی این سازمان در حال پی گیری است.
 
مسرور با بیان اینکه براساس بررسی های کارشناسی صورت گرفته شده مسیر حمل و نقل کالا بین چین و ایران از طریق بندرگاه انزلی در مقایسه با بندر شهید رجایی نزدیک تر و در نتیجه با صرفه تر است، اضافه کرد: اگر کالا از چین از مسیر بندر اوکتائو از آنجا توسط کشتیرانی به انزلی و سپس تهران انتقال داده شود از نظر هزینه و زمان کوتاه تر است.
 
رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با تصریح براینکه با فعال کردن این کریدور سرمایه گذاری و اشتغال پایدار محقق خواهد شد گفت: برای عملی شدن این منظور نقشه راهی طراحی و در دیدار سفیر چین از منطقه بهره گیری از این کریدور را پیشنهاد نموده و در دیدار سفیر قزاقستان که طی هفته آینده انجام خواهد شد، این مساله را پی گیری می کنیم.
 
مسرور از برگزاری گردهمایی با حضور سفرای پنج کشورحاشیه دریای خزر و سفیران ایران در این کشورها در اردیبهشت ماه سال آینده برای گسترش همکاری ها خبر داد و افزود: علاوه براین جلسات متعددی با تشکل های صادراتی - وارداتی کشور برای استفاده از این مسیر برگزار شد که به حصول نتیجه آن امیدوار هستیم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده را با جدیت اجرا می کنیم، اضافه کرد: در یکی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی، توسعه حوزه عمل منطقه ویژه و آزاد به منظور اشتغال فناوری پیشرفته گسترش و تسهیل تولید، صادرات و خدمات و تامین منابع ملی از خارج دیده شده است .
 
وی خاطرنشان کرد: این مهم از سوی رییس جمهوری نیز به دستگاه ها ابلاغ شده و در این خصوص برنامه های خاصی در حال طراحی است.
 
وی در خصوص رویکرد سازمان متبوع خود درخصوص جذب سرمایه گذار افزود: با توجه به طبیعت حساس گیلان و به منظور پیشگیری از آسیب و آلودگی های زیست محیطی از فناوری نوین و پاک، فناوری نانو و فرآوری مجدد محصول و کالا در این منطقه حمایت می کنیم .
 
مسرور تاکید کرد: با استفاده از راهکارهایی نظیر کاهش تعرفه ها و ایجاد تسهیلات و زیرساخت ها به دنبال خلق مزیت برای تجار به ویژه در بخش صادرات هستیم.

وی با بیان اینکه به منظور جهت دهی به بسته بندی نوین و استاندارد محصولات تولیدی استان در منطقه آزاد انزلی و صادرات آن از این منطقه جلساتی با مدیر جهاد کشاورزی گیلان و کشور برگزار شد اضافه کرد: به فعالان بخش بسته بندی صادراتی تسهیلات ویژه ارائه می دهیم .
 
* تجارت چمدانی فرصتی برای تحول منطقه آزاد انزلی
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تجارت چمدانی را فرصتی برای ایجاد تحول در منطقه آزاد انزلی اعلام نمود و گفت: از میان چهار منطقه آزاد دیگر، تنها منطقه آزادی هستیم که موفق به اخذ تائیده گمرک برای اجرای این مصوبه شده ایم.
 
وی با بیان اینکه برای بهره مندی از فرصت ورود کالای همراه مسافر محدوده مناطق تجاری خود را محصور نمودیم افزود: تائیدیه اجرای مصوبه کالای همراه مسافر از سوی گمرک کشور در این منطقه صادر شده و از حدود 10 روز پیش این قانون در محدوده مراکز تجاری منطقه در حال اجرا می باشد، موضوعی که در خلق مزیت و فرصتهای رونق اقتصادی برای استان موثر است.
 
مسرورگفت: بر اساس این قانون مسافران از این منطقه می توانند با عوارض بسیار پایین تر از سرزمین اصلی تا سقف 80 دلار کالای خارجی خریداری کنند .
 
وی با اعلام اینکه به منظور بهره مندی از این فرصت، محدوده باید به طور کامل محصور شود که اکنون در یک محدوده این کار انجام شده افزود: بر این اساس شرکت های وارد کننده و فعالان اقتصادی می توانند کالاهای خود را با هماهنگی این سازمان و گمرک وارد نمایند.
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: برای حمایت از بروز مشکل برای تولیدکنندگان و صنعتگران استان، کالاهایی مانند چای، برنج، بادام زمینی، زیتون صنایع دستی منطقه همان عوارض سرزمین اصلی گرفته می شود .
 
مسرور از کاهش عوارض ورود کالا به منطقه آزاد انزلی از اول فروردین ماه به منظور رونق هرچه بیشتر اقتصاد منطقه خبر داد و افزود: تا قبل از این بیش از 50 تا 60 درصد غرفه های محدوده تجاری خالی بود و امیدواریم طی 9 ماه آینده این ظرفیت تکمیل شود چراکه با توجه به وجود دو هزارغرفه اگر دو نفر در هرغرفه کار کنند برای چهار هزار نفر در محدوده تجاری این منطقه اشتغال مستقیم ایجاد می شود .
 
* 436 میلیون دلار صادرات از منطقه

وی درخصوص عملکرد گمرکی سازمان متبوع خود، با بیان اینکه میزان صادرات صورت گرفته طی 11 ماه امسال از این منطقه 436 میلیون دلار و حجم واردات نیز یک میلیارد و 125 میلیون دلار می باشد افزود: حجم سرمایه گذاری مناطق آزاد نسل اول مثل کیش با نسل دوم مثل انزلی قابل مقایسه نیست و باید روی حل مسائلی که موجب عقب افتادگی شده است اقدام کرد.
 
* اعمال مدیریت یکپارچه در منطقه آزاد
مسرور به معافیت مالیاتی صنایع فعال در منطقه بعنوان یکی از مزیت ها اشاره و خاطرنشان کرد: بحث معافیت مالیاتی در محدوده 3200 هکتاری خشکی تاکنون برقرار نبود که با تعامل مسئولان این امر در کل منطقه آزاد اجرایی شد.
 
به گفته وی پس از گذشت هشت سال از ایجاد منطقه آزاد انزلی این معافیت اعمال شد و بر این اساس فعالان اقتصادی که از سازمان منطقه آزاد مجوز داشته باشند از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود.
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، مناطق آزاد را یک نمونه مدیریتی و توسعه اقتصادی موفق در سطح جهانی اعلام و گفت: تسهیل امور یعنی سرمایه گذار از یک سازمان واحد کلیه مجوزهای لازم را کسب کند.
 
وی با اشاره به انعقاد 9 تفاهمنامه همکاری با سازمان ها و دستگاه های مختلف، تفویض اختیارات وزیر صنعت ، معدن ، تجارت به مدیرعامل در این منطقه را از جمله دستاوردهای مهم سازمان متبوع خود طی چهارماهه اخیر برای تسهیل و تسریع امور عنوان کرد.
 
مسرور با اشاره به وجود کمبودهایی در بخش زیرساختی منطقه، بررفع مجدانه تمامی مشکلات زیرساختی از سوی سازمان متبوع خود تأکید نمود و گفت: به منظور حفاظت از اراضی، یگان حفاظت منطقه آزاد انزلی ایجاد شد.
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: بر اساس تفاهمنامه با نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی خرید و فروش خودروهای خارجی با پلاک منطقه آزاد انزلی در تعدادی از نمایشگاه ها امکان پذیر شد.
 
وی، محدودیت زمین را از جمله مشکلات موجود در منطقه عنوان و اضافه کرد: در سایر مناطق آزاد زمین در اختیار سازمان متبوع است و سرمایه گذار درخواست خود را به سازمان ارائه و اراضی در اختیار سازمان منطقه آزاد به طرح مزبور تخصیص داده می شود .
 
مسرور با بیان اینکه در منطقه آزاد انزلی اراضی چندانی در دست این سازمان نیست که دنبال افزایش محدوده هستیم و امیدواریم با تحویل اراضی ملی به منطقه امکان واگذاری زمین به سرمایه گذاران محقق شود، افزود: با توجه به کمبود زمین سرمایه گذاران را به شهر انزلی و سایر شهرهای استان سوق می دهیم و اکنون دو گروه از سرمایه گذاران را به شهرداری انزلی معرفی کرده ایم و امیدواریم ظرف شش ماه آینده سرمایه گذاری در این شهر صورت بگیرد.
 
وی با اشاره به اینکه در گذشته به بحث تقدم و تاخر زیر ساخت ها در این منطقه توجه نشده، یادآور شد: زیرساخت ها باید به نحوی ایجاد شود که منتج به درآمد گردد و بازنگری در زیر ساخت ها را در حال انجام داریم .
 
رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی وجود انبار را برای رونق فعالیت های صنعتی و صادرات و واردات مهم اعلام و افزود: سال آینده اعتبارات خوبی برای احداث انبار در منطقه در نظر گرفته شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از مزیت های منطقه آزاد انزلی برگزاری نمایشگاه ها است که به منظور ایجاد زیرساخت و سالن نمایشگاهی اعتباراتی در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.
 
مسرور با اعلام اینکه از سال 84 تاکنون اولین واگذاری زمین در پهنه صنعتی منطقه، یک ماه پیش انجام شد، افزود: سه طرح ساخت هتل، مرکز تجاری و اسکله مارینا را به تصویب رساندیم و پس از مذاکره با سرمایه گذاران و تائید طرح ها از سال آینده این پروژه ها آغاز خواهد شد.
 
وی استفاده از مواهب دریایی را یکی از ظرفیت های بسیار مناسب برای منطقه آزاد انزلی اعلام و تصریح کرد: محلی برای پهلوگیری کشتی ها و قایق های تفریحی در منطقه نیاز داریم .
 
مسرور با اشاره به اینکه گیلان به لحاظ وجود پزشکان متخصص به نسبت جمعیت، رتبه دوم کشور را در اختیار دارد، افزود : بحث گردشگری سلامت از دیگر ظرفیت های مناسب موجود در منطقه است .
 
وی با بیان اینکه باید زیرساخت های گردشگری را تامین کنیم و سرمایه گذاری در این بخش را ارتقاء دهیم ، گفت: باید از ظرفیتهای موجود در دریای خزر وسواحل آن استفاده نمود و برای ایجاد زیرساخت های دریایی و احداث مارینا با سرمایه گذاران به توافق رسیده ایم.
 
مسرور تصریح کرد: برای مهندسی ارزش مجتمع بندری کاسپین و یافتن راهکارهای افزایش ارزش افزوده مشاور گرفته ایم.
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: برای تکمیل مجتمع بندری کاسپین نیز با سازمان بنادر صحبت کرده ایم تا در این پروژه مشارکت داشته باشند.
 
* لزوم همکاری همه دستگاه های گیلان
وی با بیان اینکه همه مناطق آزاد دنیا دارای زیرساخت های بی نظیری نظیر بندر، انبار، بخش اداری و نرم افزاری قوی و پویا هستند و ما نیز باید در این بخش فعال باشیم اظهار داشت: افزوده شدن فرودگاه رشت به محدوده منطقه به صورت یک بخش جداگانه از محدوده فعلی منطقه پیشنهاد کرده ایم تا ترانزیت خارجی مسافران بدون ویزا به منطقه آزاد انزلی امکان پذیر شود.
 
وی گفت: زیرساخت های حمل ونقل مانند راه آهن را باید تسریع و به بندر کاسپین متصل کنیم .
 
رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی در خاتمه با قدردانی از همراهی رسانه ها و همکاری مسئولان استان تاکید کرد : رونق منطقه آزاد انزلی و اقتصاد منطقه و استان جز با تعامل تمامی دستگاه ها با این منطقه میسر نخواهد شد.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.