| کد خبر: 89450 |

اخبار آسمان در هفته‌ای که گذشت؛

◄رفع محدودیت هما و شراکت با ایرلاین خارجی

تین‌نیوز| یکی از مهمترین اخبار هفته‌ی گذشته خبر شرکت هواپیمایی (هما) بود؛ این شرکت قصد دارد بعد از شراکت با یک ایرلاین خارجی سهام خود را در بازار سرمایه و بازارهای جهانی عرضه کند.

به گزارش تین‌نیوز، فرهاد پرورش در مورد این خبر اعلام کرد؛ بعد از شراکت با ایرلاین خارجی و عرضه‌ی سهام به بازار سرمایه، طبق قانون ۵ درصد این شرکت به کارکنان ایران ایر تعلق می‌گیرد.

فرودگاه ایلام به عنوان مرز مجاز هوایی تعیین شد
هیات وزیران؛ فرودگاه شهدای ایلام را با توجه به ظرفیت‌های مناسب این فرودگاه، به عنوان مرز مجاز هوایی تعیین کردند.

با پیوستن فرودگاه شهدای ایلام به جمع فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، این فرودگاه نقش مؤثری در رونق و توسعه اقتصادی مناطق غرب کشور و بهبود معیشت مردم این مناطق ایفا خواهد کرد.

در همین زمینه مدیر فرودگاه ایلام گفته است؛ برای گرفتن تاییدیه مرز هوایی فرودگاه ایلام بیش از چهار سال تلاش کرده‌ایم.

مذاکره هما برای رفع محدودیت پرواز ایرباس ۳۲۰ به اروپا
مدیرعامل شرکت هواپیمایی (هما) از مذاکره با کمیسیون اروپا برای رفع محدودیت پرواز هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ ایران به اروپا خبر داد.

فرهاد پرورش در این زمینه عنوان کرد: فعالیت هما با کمیسیون اروپا از سال ۲۰۰۸ آغاز شد و یکی از قوانین این کمیسیون تبعیت از (Third Country Operators (TCO است به این صورت که هر شرکت هواپیمایی که در نظر داشته باشد از سال ۲۰۱۷ به اروپا پرواز کند به جای مذاکره با سازمان هواپیمایی کشوری همان کشور برای میزان انجام پرواز و جزئیات آن، با کمیسیون اروپا قابل هماهنگی است که در حال اعمال است.

وی افزود: شرکت هواپیمایی هما اعلام آمادگی کرد تا بعد از ممیزی‌های لازم از سال ۲۰۱۷ مجوز انجام پروازهای این شرکت به هما داده شود که در این بخش رضایتمندی کلی خود را اعلام کردند.

پرورش محدودیت نوع هواپیما برای پرواز به اروپا توسط کمیسیون اروپا از سال ۲۰۰۹ را از دیگر مشکلات این شرکت عنوان کرد و گفت: آنها اعلام کردند برخی از تایپ‌های هواپیماها از جمله ایرباس ۳۲۰ برای پرواز به اروپا نباید استفاده شود.

مدیرعامل هما خاطرنشان کرد: سال گذشته درخواست کردیم که امکان استفاده از ایرباس ۳۲۰ برای پرواز به اروپا برای ایران‌ایر فراهم شود که تیمی را برای بررسی به ایران فرستادند و به نظر می‌رسد با توجه به اقدامات ما مشکل خاصی در پذیرش این هواپیماها برای پرواز به اروپا وجود نداشته باشد.
 
سیاست‌های تشویقی برای پروازهای آسیای میانه
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروازهای آسیای میانه برای ایرلاین‌های داخلی توجیه اقتصادی ندارد، گفت: با توجه به اینکه ممکن است در ماه‌های اول این پروازها برای ایرلاین‌ها اقتصادی نباشد لذا حاضریم در چندماه ابتدایی فعالیت، سیاست‌های تشویقی اعمال کنیم.

آخوندی با بیان اینکه از نظر اقتصادی، سیاسی و ترانزیت باید برای برقرای پروازهای مستقیم با کشورهای آسیای میانه مانند قرقیزستان، ترکمنستان و تاجیکستان برنامه‌ریزی شود گفت: قاعدتا ممکن است در ماه‌های اول این پروازها برای ایرلاین‌ها اقتصادی نباشد اما با گذر زمان و جذب بازار می‌توان راه‌اندازی این پروازها را اقتصادی کرد.

صادرات به روسیه با پرواز مستقیم تهران- آستاراخان
محصولات کشاورزی و شیلاتی ایران به روسیه با پرواز مستقیم تهران- آستاراخان صادر می‌شود.حسن صالحی، معاون وزیر جهادکشاورزی با اعلام این خبرگفت: نخستین پرواز تهران- آستاراخان روسیه در اواخر اردیبهشت‌ماه امسال انجام می‌گیرد.

وی بر فراهم ساختن زیرساخت‌های صادرات محصولات کشاورزی و شیلاتی به روسیه تاکید کرد و افزود: حمل‌ونقل هوایی و دریایی محصولات کشاورزی، شیلاتی و همچنین تسهیلات گمرکی از جمله این زیرساخت‌ها هستند.

صالحی افزود: گمرک دو کشور به زودی توافقنامه گمرکی برای ایجاد کانال سبز امضا می‌کنند ضمن اینکه در حال حاضر پیش‌نویس این توافقنامه تهیه شده است.

بخش عمده‌ای از مشکلات تامین مالی هواپیماها برطرف شد
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و تامین مالی با اشاره به آغاز مذاکرات برای امضای قرارداد با ایرباس، گفت: ۸۰ درصد از مشکل تامین منابع مالی حل شده است.

اصغر فخریه‌کاشان در خصوص آخرین وضعیت قرارداد با شرکت ایرباس، گفت: از سه روز گذشته مذاکرات ما برای امضای قرارداد با شرکت ایرباس آغاز شده و امیدواریم که قرارداد به امضا برسد.

وی با بیان اینکه قرارداد میان ایران‌ایر و ایرباس یک قرارداد ۵۰۰ صفحه‌ای است که مواد زیادی در آن وجود دارد، افزود: هرکدام از صفحات این قرارداد باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که موضوعات مختلف مالی، حقوقی و اجرایی در آن وجود دارد و باید دو طرف مطمئن باشند که منافع در نظرگرفته می شود.

رقابت هواپیماسازان جهان برای ورود به بازار ایران
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به رقابت هواپیماسازان پنج کشور برای ورود به بازار ایران اشاره و بر ضرورت بازنگری در تعدد عوارض‌ تحمیلی به ایرلاین‌ها و لزوم تصویب قانون خاص برای سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها تاکید کرد.

مقصود اسعدی‌سامانی گفت: پس از سال‌ها بی‌توجهی به صنعت حمل‌و‌نقل هوایی کشور، به نظر می‌رسد این صنعت در مسیر پیشرفت و توسعه خود قرار گرفته و زمینه اتفاقات مهمی در صنعت هوانوردی کشور فراهم شده است.
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه در چند ماه گذشته شاهد تحولات اساسی و سرنوشت‌ساز در صنعت هوانوردی کشور بوده‌ایم، گفت: لغو تحریم‌های هوایی کشور و تصمیم نظام به خرید هواپیماهای ایرباس، بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، مذاکره با شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی دنیا، علاقمندی بوئینگ برای ورود مجدد به بازار هوایی ایران و تامین پشتیبانی هواپیماهای بوئینگ موجود در کشور همچنین عرضه هواپیماهای جدید خود، رقابت فشرده شرکت‌های هواپیمایی دنیا نظیر بمباردیر کانادا، امبرایر برزیل، ARJ چین، MRJ ژاپن و سوخو 100 برای حضور در بازار هوایی ایران نشان از تحولات مثبت و افق روشن صنعت حمل و نقل هوایی کشور پس از اجرایی شدن برجام است.
 
ایران‌ایر با یک ایرلاین خارجی شریک می‌شود
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر درباره فروش سهام این ایرلاین در بازار سرمایه و بازارهای جهانی، گفت: منظور از این که سهام ایران ایر در بازار جهانی به فروش برسد این است که ایران ایر با یک ایرلاین خارجی شریک می‌شود.
 
فرهاد پرورش با بیان اینکه در حال حاضر 100 درصد هما متعلق به دولت است، اظهار داشت: البته طبق قانون 5 درصد این شرکت در هر زمانی که واگذاری انجام شود به کارکنان ایران ایر تعلق می‌گیرد.

وی تاکید کرد: نظر دولت این است که شرکت هواپیمایی ایران ایر بازسازی ساختاری شود که یکی از موضوعات بازسازی، نوسازی ناوگان است و به طور قطع ناوگان ایران ایر باید نوسازی و توانمند شود که بتوان این شرکت را در وضعیت بهتری نسبت به حال  واگذار کرد.

مدیرعامل ایران ایر گفت: پس از نوسازی، بخشی از این سهام از طریق بورس و یا بازار جهانی واگذار می‌شود.
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.