| کد خبر: 86633 |

رکورد رساندن ریل به استان‌های محروم / ۶ استان همچنان باقی‌مانده‌اند

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی چندماه قبل در جریان صحبت‌هایی به برنامه‌های اقتصادی این وزارتخانه برای افزایش حمایت‌ها از صنعت ریلی اشاره کرد و گفت: زمان آن فرا رسیده که راه‌آهن کشور یک دوره انقلاب را پشت سر بگذارد. دوره‌ای که با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی مدیر عامل شرکت راه‌آهن به نظر می‌رسد که دوره نخست آن آغاز شده است.

هرچند سال سخت مالی دولت یازدهم در 12 ماه گذشته باعث شد دست این دولت در حمایت از صنایع زیرساختی مانند بخش راه‌آهن بسیار بسته شده و حتی برنامه‌ها برای آینده نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گیرند، اما به نظر می‌رسد محوریت یافتن حوزه ریلی در بسیاری از برنامه‌های کلان کشور و طرح‌هایی که هم مجلس و هم دولت روی آن اتفاق نظر دارند، باعث شده این حوزه به نسبت سال‌های گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی را داشته باشد.

بحث از راه‌آهن حومه‌ای و تلاش برای دو خطه و یا چهار خطه کردن محورهای اصلی کشور بخشی از این برنامه‌هاست که به نظر می‌رسد در سال گذشته توانسته سهم قابل توجهی از تمرکز منابع دولتی را به خود اختصاص دهد.

براساس آنچه از سوی راه‌آهن اعلام شده در سال گذشته زیرسازی بیش از 750 کیلومتر خط ریلی صورت گرفته که این رقم نزدیک به سه برابر میانگین سال‌های گذشته بوده است. همچنین در صورتی که اهداف این بخش در سال مالی جدید محقق شود، می‌توان انتظار داشت که این رقم در سال 1395 با رسیدن به رقم بیش از 1000 کیلومتر رکوردی جدید را به ثبت برساند.

در میان صحبت‌های مدیر عامل راه‌آهن اما آنچه بیشترین اهمیت را دارد، صحبت از نزدیک‌شدن شبکه ریلی به استان‌هایی خواهد بود که تاکنون از این نعمت در شبکه حمل‌ونقل خود محروم بوده‌اند.

با وجود آنکه از عمر راه‌آهن در ایران بیش از 80 سال می‌گذرد، اما همچنان از مجموع 31 استان ایران تنها 20 استان به این شبکه وصل شده‌اند و 11 مرکز استان هنوز در انتظار اتفاقی جدید در این حوزه به سر می‌برند.

با توجه به پیشبرد اهداف ریلی کشور در ماه‌های گذشته حالا مدیر عامل راه‌آهن اعلام کرده در بین این 11 استان تا پایان سال آینده پنج استان جدید به شبکه ریلی متصل خواهند شد کرمانشاه، سنندج، رشت، همدان و ارومیه پنج مرکز استانی هستند که در صورت پشت سر گذاشتن مقدمات لازم می‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک به صف شهرهای ریلی کشور بپیوندند.

با وجود این پیگیری‌ها به نظر می‌رسد هنوز بعضی از شرایط برای رسیدن راه‌آهن به شش استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اردبیل، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و ایلام فراهم نشده است هرچند برای مثال استان اردبیل با توجه به خط آهن شهر آستارا در مسیر طراحی خطوط قرار دارد، اما با توجه به گستردگی طرح‌های فعال و البته منابع مالی بسیار زیادی که برای رساندن خطوط ریلی جدید نیاز است، هنوز استان‌های باقی‌مانده باید صبر کنند.

مساله‌ای که مدیر عامل راه‌آهن اعلام کرده بخشی از سیاست‌گذاری صحیح کلان کشور خواهد بود، زیرا انتظار آنچه تمام پروژه‌های مدنظر با هم کلنگ‌زنی شده و انتظار آن رود که به شکل همزمان منابع مالی آنها تامین شود چندان اجرایی نخواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • vahid 0 0

    اگر خط استارا زده شود میتوان کشور آذربایجان را بطور موقت از اتصال استارا - اردبیل به میانه - تبریز - رازی متصل کرد و در اینده اردبیل را از طریق سراب به تبریز تا فاصله اردبیل - تبریز کوتاهتر بشود ولی خط اهن میانه با وجود طولانی تر بودن قابلیت براورد کردن خواسته ها ی ترانزیتی را تا احداثخط آهن اردبیل نیر بستان آباد خواهد داشت