| کد خبر: 75972 |

انجمن کشتیرانی بین المللی BIMCO

۲۰۱۶ سالی چالش برانگیز برای حمل و نقل دریایی

تین نیوز | با شروع سال 2016، صنعت کشتیرانی، همانطور که امیدش برای بازگشت به گذشته کمتر میشود، باید خود را برای یک سال چالش برانگیز دیگر آماده کند.

با شروع سال 2016، صنعت کشتیرانی، همانطور که امیدش برای بازگشت به گذشته کمتر میشود، باید خود را برای یک سال چالش برانگیز دیگر آماده کند.

 با این وجود، صندوق بین المللی پول نرخ رشد تولید ناخالص داخلی بالاتری را برای سال 2016 پیش بینی کرده است.

صنعت حمل و نقل حمایت کمتر و نامطمئنی را از چین خواهد داشت، چون چین، یکی از مهم ترین عوامل رشد تقاضا حمل و نقل،  در مورد مسیر حرکت آینده اش تجدید نظر کرده است. 

از سوی دیگر به نظر میرسد اروپا و ژاپن، در سال 2016 سوپرایزهای غیرمنتظره ای خواهند داشت. بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن دنبال تقویت اقتصاد خود هستند.

برای بخش فله در سال 2016، انجمن کشتیرانی بین المللی BIMCO  انتظار دارد که عرضه حدود 2 درصد رشد کند. در طرف تقاضا، رشدی پیش بینی نمی¬شود. شرایط چالش برانگیز بازار در چین به احتمال زیاد این مسئله را تشدید میکند.

با توجه به بازار تانکر، پس از یک طوفان شدید،  یک سال استوارتر در انتظار هر دو بازار تانکر نفت خام و تانکر فرآورده های نفتی میباشد.

هر دو بخش، یک بازار فوق العاده قوی در سال 2015 داشتند، که ناشی از قیمت پایین نفت بود. افت قیمت نفت در میانه سال 2014 آغاز شد و با رشد نسبتاً پایین عرضه در سال 2015 تقویت شد. بعد از سال 2008 که این بازار سقوط کرده بود، 2015 بهترین سال برای تانکرها بود.

با این حال، سهام قابل توجه نفت در سال 2015 ممکن است از سرعت رشد تقاضا تانکر در سال 2016  تا حدودی بکاهد.

BIMCO  انتظار دارد با بازگشت ایران به بازار صادرات نفت خام در سال 2016 الگوهای تجاری فعلی بهم بریزد.

BIMCO اعلام کرد:"همچنان که ایران سهم خود را در بازار به دست میاورد، به دنبال آن خواهد بود که جای رقبای غرب آفریقا و همسایه های خود را در بازارهای اروپایی و آسیایی بگیرد. چنانچه این مسئله درخواست بالاتری برای تانکر را موجب شود با گذشت زمان مشخص خواهد شد اما BIMCO چنین پیش بینی ای ندارد."

سرازیری چند ساله در رشد ناوگان تانکر نفت خام، در سال 2015 معکوس شد.  BIMCO انتظار دارد بخش نفت خام در ناوگان خود رشد حدود 4.5٪ در سال  2016 داشته باشد (2.3٪ در 2015). از آنجا که رشد سمت تقاضا بعید است به سطح بالای مشابه دست یابد، نرخ حمل و نقل کاهش خواهد یافت.

پیتر سند، تحلیلگر حمل و نقل  BIMCO، اعلام کرد:" برای بازار تانکرهای حمل محصولات نفتی شرایط مشابهی انتظار داریم، با بالا ماندن رشد طرف عرضه در حالی که طرف تقاضا به احتمال زیاد پس از بازار زمستان آرام خواهد شد، نرخ حمل و نقل پیش بینی می شود در سال 2016 در مقایسه با 2015 پایین تر باشد. BIMCO تخمین می زند که رشد عرضه برای بخش تانکرهای محصول نفتی در سال  2016 در همان حدود سال 2015 ، 5.5%، خواهد بود.
با توجه به بازار کشتیرانی در بخش کانتینر، نیاز برای رشد مسیرهای کلیدی تجاری برای بازگرداندن پویایی به بازار وجود دارد.

تقاضا ناامیدکننده اروپا برای محصولات کانتینری در مقابل رشد قوی واردات به آمریکا، به طور قابل توجهی منجر به کاهش تقاضا برای کشتی های کانتینربر شده است. در زمان مشابه، کانتینربرهای ULC  900،000 TEU بار جابجا کرده اند. در مجموع، از آنجا که عرضه برای یک دوره چهار ساله افزایش (8.0٪ در 2015) و نرخ رشد تقاضا برای یک دوره سه ساله کاهش داشته، عدم تعادل در بازار تشدید میشود. خصوصا عدم رشد حجم حمل و نقل در خط تجاری آسیا به اروپا نگران کننده بود، چون جاری شدن حجم وسیعی از کشتی ها، بخش های دیگر شبکه را مسدود میکند.

آنچه برای احیای واردات محصولات کانتینری به اروپا نیاز است تقویت یورو در مقابل یوان و احیای مجدد خورده فروشان است.

BIMCO  معتقد است که چیزی که بسیار مهم است برای این صنعت، بهبود تعادل بازار در سال 2016 است.
از آنجا که، پایین آمدن فاکتور تولید ناخالص داخلی به تجارت، پتانسیل بالای طرف تقاضا را محدود می کند، مدیریت دقیق ظرفیت مستقر توسط اپراتورهای فردی هنوز هم از اهمیت زیادی برخوردار است. سال گذشته عدم تعادل عرضه و تقاضا را نتوانست بیش از 1.6 M TEU که در سال 2015 تحویل داده شد، تسهیل کند.

سند اینطور جمع بندی کرد: پس از یک رکورد برای ظرفیت های جدید وارد شده به بازار در سال گذشته، 2016 حجم کمتری در حدود 3.5% وارد بازار خواهد شد. این کافی نیست و این بدین معنی است که شرایط چالش برانگیز بازار، برای حمل و نقل کانتینر برای یک سال دیگر دوام خواهد داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.