| کد خبر: 29893 |

◄ بازنده اصلی چالش‌های ترانزیتی ایران و ترکیه کیست؟

تین نیوز | اعضای گروه حمل و نقل و لجستیک که گروهی متشکل از کارشناسان و فعالان بخش حمل و نقل بوده و در شبکه‌های اجتماعی موبایلی فعالند در یکی دیگر از مباحث گروهی خود بار دیگر مشکلاتی که در بخش ترانزیت ایران و ترکیه به وجود آمده را مورد بحث و گفت و گو قرار داده و این پرسش را مطرح کرده اند که آیا در مورد این حرکت کشور ترکیه نمی توان به سندیكا شكایت و درخواست راه حل كرد؟ و آیا این موضوع قرار است همین طور بماند؟

بهمن زاده نظر داده است:
اصولا این گونه مشكلات باید اول توسط انجمن به چالش كشیده شده و طی جلسات مشترك راهكارهای فنی به دست آید. ترك ها این گونه عمل می‌كنند. سندیكای تركیه كلیه اطلاعات مورد نیاز رو تحویل دولت می دهد. در گذشته ها قرار بود مسایل فنی نخست توسط صنوف دو كشور بررسی بشود و آنها در نهایت توصیه های مشترك را به دو دولت بدهند. راهكار روشن است مجری نداریم. ولی هنوز راه اصلی انجمن است. حتی این گونه فرصت ها باید توسط صنف ارج نهاده شود، میدانی است عملی بستان و بزن. این یك فرصت است برای نشان دادن وجهه وجیه یا غیر موجه انجمن ها. سكوت انجمن ضعف اوست.

امیر نظر داده است:
اگر انجمن عمل به تکلیف نکند دادرس اصلی کیست؟ اکثر شرکت های حمل و نقل بین المللی عضویت در انجمن دارند و هزینه پرداخت می کنند در مقابل انتظار خدمات دارند.

بهمن زاده نظر داده است: 
انتظار یك سو اما مسئولیت خواهی مهمتر است. چرا مطالبه نمی كنند؟ دولت باید یاد بگیرد كه به تنهایی و بدون ارزیابی مناسب و بی گدار نباید به آب بزند.

 امیر نظر داده است: 
در گذشته سالی چند بار با تولیت اتاق بازرگانی جلساتی در موارد گوناگون با حضور مدیران مختلف تشکیل می شد.نهادهای ملی که شاهد این شیب هستند باید تعامل کنند. مشکلات روزمره و روزآمد همکاران ما در ترانزیت و گمرک انگیزه ها را کمتر کرده است. 

بهمن زاده نظر داده است:
شنیده ام دولت تركیه از داعش گازوئیل در حد بسیار ارزان می گیرد و فشار به ایران میاورد برای اینكه هزینه سوخت ناوگانش را پایین بیاورد و ببینید كه دولت تركیه برای این هدف بخش خصوصییش چه هزینه ای می كند؟؟؟
همه ما در دولت و بخش خصوصی هنوز باید یاد بگیریم. درس بعدی اینكه باید با شرایط روز و بازار منطقه نرمش متعامل داشت و نه شكننده.

امیر نظر داده است:
معادلات منطقه در آینده نزدیک باید توسط کشور ما تعیین شود.
این دعای خیری است که منافع مشترک ما و همسایگان ما را به دنبال خواهد داشت.

حسین نظر داده است: 
ترکیه انتظار دارد که ما سوخت را به قیمت داخلی به کامیون های آنها نیز بفروشیم
دولت می‌بایست با ترکیه مقابله به مثل کند. عمل ترکیه خلاف مقررات بین‌المللی و تجارت جهانی است. اعضای اتحادیه می‌بایست هر چه سریعتر به وزارت امور خارجه ایران فشار آورده تا آنها از مراجعه بین‌المللی با دولت ترکیه برخورد کنند.
عوارض وضع شده توسط ترک ها می باست سریعا برداشته شود. در غیر این صورت دولت ایران می تواند مقابله به مثل کرده و همان عوارض را از کامیون های ترک اخذ نماید. 
 
حسن نظر داده است:
به هرحال ایران برای حفظ شرایط مناسب برای تردد ناوگان خارجی تصمیم مناسبی باید اخذ کند. این تصمیم مناسب چیست؟ 
 
امیر نظر داده است:
طبق بنیادی ترین اصول حقوق بین الملل”عمل متقابل” 
 
فروغ نظر داده است:
یکی از همکاران در بازرگان می گفت ترکیه هر مبلغی که تعیین کنیم، دوبرابرش را تعیین می کند.  اگر منظور از عمل متقابل این است، آیا این کار می تواند ادامه پیدا کند؟ تا کجا و تا چه مبلغی؟
آیا هیچ مرجع بین المللی هست که در چنین شرایطی بیاید و نظر بدهد؟ یا کاملا به میل کشورهاست که عوارض و شرایطی را بگذارند یا بردارند و امثال این تصمیمات را بگیرند؟ 
 
امیر نظر داده است:
روابط صحیح برمبنای رفتار و احترام متقابلند. در شرایط فعلی ترکیه با ما در مدار صفر درجه است. 
 
حسین نظر داده است:
اگر کار به آنجا برسد و موجب خدشه دار شدن روابط تجاری دو کشور شود این ترکیه است که بازنده بازی است چون آنها 3 برابر ایران بیشتر به ایران صادرات دارند و حاضر نیستند این بازار بزرگ را از دست بدهند یک روزی باید جلوی یکه تازی ترکیه بایستیم شاید آن روز امروز باشد. 
 
حسین نظر داده است:
کمی به عملکرد دولت ترکیه و حتی رانندگان آن کشور در این چند سال بیندیشم، از رفتار آنها با رانندگان ایرانی مطمئنا این دولت ترکیه هست که متضرر می شود. 
 
حسن نظر داده است:
تصور بنده بر این است که روابط کاملا برادرانه ما با کشور دوست و مسلمان ترکیه بر مبنای رقابتی تاریخی و شرایط سیاسی است و حتی بر سر کار آمدن اسلام گرایان هم برای جلوگیری از بهار ترکی و در مقابل صدور انقلاب ایران بوده و حالا هم ترکیه با رعایت منافع ملی اش دارد به عنوان حافظ منافع دیگران برای اذیت کردن ایران این اقدامات را انجام می دهد. ترکیه در دراز مدت از ناحیه این اقدامات منافع لازم را خواهد برد ولی اکنون ایران باید مسیر تردد را به کشورهای شمالی (با وجود شرایط سخت طبیعی) منتقل کند و در ادامه و با استفاده از سایر اهرم ها و از جمله صادرات گاز مقابله به مثل کند. 
البته چنانچه ایران بتواند امریکا را وادار کند که از خر شیطان پیاده شود و نگذارد امریکا مذاکرات را برای اهداف انتخاباتی کش دهد (یعنی تا شروع دور مجدد کارناولهای تبلیغاتی ریاست جمهوری امریکا) می شود امیدوار بود که ترکیه آرام گیرد در غیر این صورت این داستان ادامه دارد. البته ایران می تواند قید توافق با دموکراتها را بزند و با روش سنتی خودش در طرفداری محتاطانه با جمهوریخواهان از طریق کنگره هم این کار را بکند.
 
حسین نظر داده است:
ایران به راحتی می تواند جای ترکیه را در بازار اروپا بگیرد البته اگر دولتمردان ایران از این فرصت طلایی استفاده کنند و قدر و عافیت آن را بدانند. 
 
فروغ نظر داده است:
امیدوارم منازعات سیاسی داخلی مانع بهره برداری از این فرصت نشود.
 
حسن نظر داده است:
ما برای جایگزین شدن در بازار اروپا قطعا باید تلاش های خودمان را چند برابر کنیم. وقتی که دیگر پارچه و بلور و ام دی اف و ... از ترکیه نیاوردیم آنوقت می توانیم جایگزین شویم.

حسین نظر داده است:
متاسفانه دولتمردان ما مردان دقیقه نود و یا استفاده جویان این فرصت های طلایی هیچ‌وقت نبوده و نخواهد بود اینقدر در سیاست غرق شده اند که هیچ جایی برای بهره‌برداری اقتصادی از این فرصت های طلایی جایگاهی در ذهنشان وجود ندارد. 
فرصت طلایی روسیه ثبوتی بر گفته هایم می باشد. 
 
تندر نظر داده است:
 ما بنگاه های اقتصادی هستیم و مسایل سیاسی تا زمانی که بر کسب و کار ما دخالت داشته باشند مهمند بازهم تکرار می کنم انجمن ما به عنوان بخشی که باید حافظ منافع ما در داخل و خارج باشد ضعیف عمل کرده است. باید کسی باشد که به دولت فشار بیاورد و خواسته های ما را بگوید. 

حسین نظر داده است:
انجمن شما مثل انجمن ترک ها هم باید سیاسی حرکت کند و هم اقتصادی هر کدام به وقت خودش. 
 
مصطفی نظر داده است:
ایران در سیاست خارجی همیشه بر خلاف جریان آب شنا می کند موقعیت ژئوپولیتیک و منابع غنی زیر زمینی تا کی ما را درون این رودخانه خروشان زنده نگه خواهد داشت؟ 
 
حسین نظر داده است:
این انجمن و صنوف ذیربط است که باید این فشارها را به دولت وارد کند. 

تندر نظر داده است:
انجمن متاسفانه فعلا به نفع خودش کار می کند و شاید تنها دغدغه آنها انتخابات انجمن ها و رای اعضا به آنها باشد. ما که توان اصلاح انجمن خود را نداریم و آن را از حالت موروثی خارج کنیم چطور انتظار داریم اقتصاد ایران را اصلاح کنیم ؟؟ 
 
بهمن زاده نظر داده است:
به نظرم این اعضای خاموش انجمن هستند كه موجب شده وضع امروز دامن زده شود. اعضای نه این انجمن كه كلیه انجمنهای صنفی مكلف به حظور موثر سازنده و بیدار در انجمن و فرایند انتخابات و فعالیت آن هستند. 
 
امیر نظر داده است:
پیشنهاد ادغام انجمن های حمل و نقل(شرکت‌های جاده ای بین المللی، داخلی، کشتیرانی، مالکان کشتی، ریلی و صنایع وابسته) تحت نام سندیکای واحد می‌تواند آرا و نظریات متصدیان این صنعت را به هم نزدیک نماید. 

بهمن زاده نظر داده است: 
این پیشنهاد مقبول دولت ها نیست. معهذا قابل طرح می تواند باشد. 
 
عباسعلی نظر داده است:
این پیشنهاد بسیار بجاست. امابعیداست منافع فردی صنوف موجب اجرایی شدن آن شود. صنوف ما به جای توانمند شدن به دنبال تجزیه و کوچک شدن هستند. 
 
امیر نظر داده است:
از بدنه دولت با پیشنهاد تشکیل وزارت حمل و نقل می شود آغاز کرد. یکی از ساختارهای جدید قدرت در منطقه، دیپلماسی بر مبنای حمل و نقل است حال چه انرژی، چه کالا، چه مسافر؟
 
بهمن زاده نظر داده است:
همه صاحب نظران مستقل اقتصادی كشور از تشكیل وزارت حمل و نقل حمایت می كنند و این آرزوی چهل و دوساله صنعت است. در سال ٥١ و به مدت بسیار كوتاه ایران صاحب وزارت حمل و نقل شد. در سال های اخیر تلاش به نتیجه نرسید. كماكان صاحب نظران به هر طریق ممكن باید تلاش كنند. البته یكی دیگر از مشكلات ما با تركها برخی از دوستان حمل و نقلی فعال در تركیه هستند.  یعنی در داخل صنف هم مشكلات كم نیست. متاسفانه باز هم باید توصیه كرد كه همگان در مسیر نیل به منافع ملی باید تلاش كنند.حتی صرفا هیئت مدیره انجمن به تنهایی كاری از پیش نخواهد برد. معهذا كماكان اصلح ترین كار در حال حاضر فعال ساری انجمن است. حتی شركت ها منفردا" می توانند با ارائه نظر و پیشنهاد به رییس سازمان حمل و نقل و وزیر راه و شهرسازی و پیگیری مصرانه اثر گذار باشند. یا از انجمن درخواست بشود در اولین جلسه آتی خود تعدادی از دوستان این صحنه را دعوت و رایزنی شود.
 
محمد نظر داده است:
جهت اطلاع دوستان چکیده برخی نتایج بحث های گذشته را به عرض می رسانم:
ایجاد وزارت مستقل حمل و نقل بعنوان اولین ومهم ترین حرکت بنیادی در این مسیر.
مقاومت در برابر زیاده خواهی های دولت دوست و برادر ترکیه 
تغییر مسیر ترانزیت ایران به اروپا از طریق آذر بایجان ،روسیه، بلا روس، لهستان.
باید دست ترکها را از بازار حمل و نقل ایران کوتاه کنیم واجازه ندهیم حتی یک کیلو بار ایران را چه از اروپا وچه از داخل حمل کنند . 
با تبلیع و توضیح از رونق بازار توریسم و سرمایه گذاری در ترکیه به دست ایرانیان جلو گیری کنیم. 
مطمئن باشید مسیر شمال ایران و دریای خزر، ترکمنستان مسیر مطمئنی و مقرون به صرفه ای برای ترکهانیست و آنه افقط از جنبه روانی مسئله سود می برند. 
 
بهمن زاده نظر داده است:
 نظرات ارزشمندی است معهدا اجرای آنها كمتر از حل مشكل با تركیه مشکل نیست. جلوگیری از سرمایه گذاری در تركیه بسبار تاثیر گذار است. باید از بارگیری كامیونهای ترك جلوگیری نمود به ویژه بار صادراتی. كامیون ترك برگشتی از آسیای میانه نباید مجاز به بارگیری از ایران شود و مكانیزم قانونی این اقدامات دست دولت است.
 
محمد نظر داده است:
اگر دولت از شرکت های ایرانی حمایت کند، بار وارداتمان را هم خودمان حمل می‌کنیم توان و همتش را داریم. 
 
بهزاد نظر داده است:
حضور فعال هر کشوری در صحنه های تجارت جهانی امری است بدیهی. لذا برای جلوگیری از سوء تفاهم ها و خودخواهی ها،  باید تابع قوانین بود لذا تخطی از قوانین مثل بالا رفتن دمای بدن است که به خودی خود مریضی نیست، ولی نشانه بیماریست!

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فعال حوزه ترانزیت کالا 0 0

    با توجه نمودن به فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظما خامنه ای(مد ظله العالی) با سر لوحه قرار دادن شعار اقتصاد مقاومتی به سادگی میتوان با این گونه زیاده خواهی ها برخورد نمود، ایران از نظر جغرافیای سیاسی کریدور شرق و غرب و ارزانترین مسیر حمل و نقلی جاده ای برای ترانزیت کالا از شرق آسیا و آسیای میانه به ترکیه میباشد یعنی ترکیه نیاز بیشتری به حمل و نقل از ایران دارد تا ما به آنها، و در مورد واردات کالا از ترکیه با کنار گذاشتن سهم قاچاق به سادگی میتوان این میزان را به کمتر از نصف با جایگزین کردن همسایه شمالی روسیه تقلیل داد. این را نباید فراموش کنیم که ایران شاهرگ اصلی ترانزیت ترکیه و مهمترین منبع تامین کننده گاز این کشور میباشد و با کمی سیاست و استراتژی میتوان این کشور را به زانو درآورد.