مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:
◄ انتقال بار ترانشیپ، شرط ورود خطوط کشتیرانی به ایران
تین نیوز | مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از شروط ورود خطوط کشتیرانی خارجی این است که بخشی از بار ترانشیپ منطقه را به بنادر ایران منتقل کنند، گفت: گردشگری دریایی در شمال کشور با انسداد و توقف همراه است.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، محمدسعیدنژاد در پنل تخصصی معرفی فرصتهای سرمایهگذاری حوزه بنادر و دریانوردی با بیان اینکه به دلیل تغییر شرایط در داخل کشور و مسایل مربوط به پسا تحریم باید تمهیدات خاصی اتخاذ کنیم تا از فرصتهای موجود بهترین بهرهوری را ببریم، گفت: این تغییر شرایط، دو تاثیر جدی در عملکرد ما در بنادر کشور داشت.
وی افزود: اولین تاثیر این است که شرکتهای سرمایهگذاری و خطوط کشتیرانی برای اجرای عملیات وارد ایران میشوند که در این مدت مراجعات زیادی در همه زمینهها از جمله مشاوره، ساخت و سرمایهگذاری داشتهایم.
سعیدنژاد با بیان اینکه رویکرد ما در سازمان بنادر و دریانوردی توجه به سرمایهگذاری است گفت: ما تنها به دنبال ایجاد بازار نیستیم، بلکه هدف ما ایجاد سرمایهگذاریهای مشترک است و امیدواریم کشورها و شرکتهای مختلف ایران را شریک خود بدانند.
وی با اشاره به اینکه دومین تاثیر دوران پس از تحریم تغییر حجم عملیات در بنادر است، گفت: برای پاسخ به این تقاضا علاوه بر تحولات کمی باید تغییرات کیفی و مدیریتی لحاظ شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: برای اینکه بتوانیم با درنظر گرفتن سیاستهای عمومی کشور، شرایط مورد نیاز برای ورود سرمایهگذار را نیز فراهم کنیم باید شیوه مدیریت خاصی برای نظام واگذاریها در نظر بگیریم تا بتوان این هدف را عملیاتی کرد.
وی با اشاره به مراجعات حضوری بسیاری از سرمایه گذاران آسیایی و اروپایی، از امضای تفاهم با برخی از سرمایهگذاران خارجی خبر داد و گفت: همه فرصت های سرمایه گذاری در شبکه حمل و نقل ترانزیتی و داخلی تعریف شود و در این شرایط برای ورود خطوط کشتیرانی به کشور شروطی در نظر گرفته ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر خطوط کشتیرانی فقط در حوزه بار و بازار داخلی وارد کشور شوند برای ما مزیت نیست بلکه این خطوط باید بخشی از ترانشیپ را به بنادر ایران منتقل کنند، به این ترتیب حقی که به دلیل تحریمها از ما گرفته شده بود دوباره به ما منتقل می شود.
توسعه سواحل و بنادر از محورهای برنامه ششم توسعه است
وی با بیان اینکه توسعه سواحل و بنادر یکی از محورهای برنامه ششم توسعه است، گفت: این موضوع به ویژه در سواحل مکران برای ما اهمیت بسیاری دارد که برای تحقق آن چاره ای نیست جز طراحی ساختار مناسب تا همه سازمان ها و نهادهای مرتبط، فعالیت های سرمایه گذاری خود را به سمت بنادر انتقال دهند.
سعیدنژاد افزود: تنها با ایجاد بنادر و اسکلههای جدید مشکلات برطرف نمی شود بلکه باید مدل توسعه به سمت سواحل جهت گیری شود.
وی تصریح کرد: برای رسیدن به این اهداف پیشنهاد دادم کارگروهی به ریاست رئیس جمهور تشکیل و بخشی از وزرا که در ارتباط با موضوع توسعه هستند در آن حضور داشته باشند.
توسعه خصوصی سازی در بنادر و فعالیت های دریایی
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید با حفظ بحثهای حاکمیتی و رعایت بازار رقابتی، سیاستهای خصوصیسازی در بنادر و فعالیتهای دریایی را توسعه دهیم، گفت: در کنار توجه به بحثهای حاکمیتی درباره دفاع از حقوق ذینفعان نیز باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.
وی تکمیل شبکه ترانزیتی کشور در بخشهای دریایی، پسکرانهها اعم از انبارها و سیلوها تا جاده و راهآهن، را از سیاست های کلی کشور دانست و تصریح کرد: اگر میخواهیم بندر چابهار به عنوان دروازه ورودی ترانزیتی به کشورهای همسایه مطرح شود، این امر بدون توجه به پس کرانه و راه آهن محقق نمیشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: متاسفانه سهم حمل و نقل ریلی در ایران کم و این وضعیت در بنادر کمتر و نامناسب است.
وی با اشاره به توسعه گردشگری دریایی، گفت: در جنوب کشور اقدامات توسعه ای در این بخش شروع و سهم مناسبی هم به خود اختصاص داده است اما هنوز در جریان رشد و توسعه مسافری با نقطه مطلوب فاصله داریم.
سعیدنژاد با تاکید بر اینکه گردشگری دریایی در شمال کشور با انسداد و توقف همراه است، افزود: متخصصان و امکانات لازم برای تحقق این کار در شمال کشور کم است ضمن اینکه انجام این کار با هزینه بالا میسر میشود.
وی در پایان با بیان اینکه جامعه ما و انتظارات عمومی خواستار توسعه گردشگری دریایی به خصوص در شمال کشور است، گفت: همایش معرفی فرصتهای سرمایهگذاری پیام روشنی از سیاستها و اراده موجود در کشور برای ایجاد یک تعامل سازنده با کشورهای اروپایی و آسیایی است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.