◄ مترو تهران آمل؛ آنچه به دست میآوریم و آنچه از دست میدهیم
تیننیوز| به دنبال انتشار یادداشتی در تیننیوز به نقل از روزنامه شرق که در بخشی از آن آمده بود: «حدود ١٥ سال پیش قرار بود مترو تهران-آمل راهاندازی شود و حتی شهردار وقت در حال تجهیز کارگاه برای ایستگاه اول آن در حوالی اُزگل تهران بود. این پروژه کمی بعد به فراموشی سپرده و صرفا به شعارها و اقدامات کوچک بیتأثیر بسنده شد. تنها اقدام مهم دراینباره، فراهمکردن مقدمات مترو تهران، پردیس- رودهن است؛ پروژهای که اجرای آن جدای از مترو تهران-آمل، بسیار ضروری و فوری است...» یکی از کابران تیننیوز در پیامی به عدم
توجیهپذیری این طرح پرداخت و آن را طرحی بلندپروازانه دانست.
در بخشی از پیام این کاربر آمده بود: « ...خودمان هم میدانیم لفظ بهکار بردن مترو یک عوامفریبی است و به آن چه در این مسیر قرار است راهاندازی شود قطار میگویند، حال آقایان با چه توجیهی به آن مترو میگویند نمیدانم... اولویت مهم باید راه آهن ساری رشت باشد تا یک کریدور ترانزیتی به وجود آید، با این کریدور آسیای مرکزی به قفقاز و اروپا و ترکیه وصل میشود و این یعنی اتصال ریلی بین کشورهای دو طرف خزر که مطمئنا از طرح بلند پروازانه مترو به شهر کوچک آمل منطقیتر و دارای منفعت بیشتری است.»
پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ کاربران نظرات و پیامهایی ارسال کردند که بخشی از آنها را در ادامه میخوانید.
یکی از کابران در پیام خود آورده است: این فکر از پایه غلط است. بهجای مترو تهران ـ آمل، بهتر است بهفکر ایجاد سامانه قطار سریعالسیر به شمال باشند، آنهم از کوتاهترین مسیر که کمترین تونل را داشته باشد و از لحاظ پشتیبانی در دوران بهره برداری قابل حمایت باشد. مترو از میان کوه و آنهم به آمل هیچ توجیه فنی و اقتصادی ندارد. برعکس؛ بهسازی و استاندارد و هوشمند سازی جاده هراز توجیه دارد. کمی با متخصصین راهسازی سوئیس، اتریش و فرانسه و اگر شد انگلیس مشورت کنید، آنها تجربه دارند.
یکی دیگر از کاربران نوشته است: گفته میشود اخيرا وزير راه با لحاظ توضيحاتی مبنی بر مناسب نبودن ساختن چنين پروژهای به سازمان برنامه پيشنهاد كرده است كه هدف پروژه تغيير كند و بهجای پروژه فوق ايجاد يك خط ريلی سريعالسير و برقی از تهران به مازندران مطالعه شود تا نقاط رودهن و لاريجان و آمل نقاط اجباری مسير نباشند.
کابر دیگری هم عنوان کرده است: مترو آمل یک توهم است. کدام کشور برای فاصله به این زیادی با این خرج مترو راهاندازی کرده است!!در طرح این مدنظر است که شاید 500 هزار نفر روزانه بروند یا بلیت 50 هزار تومان باشد و... اینها که نشدند دلیل.
این کابر در ادامه افزوده است: صحبت سر خرج چند هزار میلیارد تومان است شوخی نیست باید توجیهات کارشناسی داشته باشد نهاینکه روی حدسیات پول مملکت را به فنا داد. همین خرجهای بیخود را انجام دادهایم که عقب ماندهایم.
وی تاکید کرده است: نکته بعدی این است که مترو محدودیت سرعت دارد. یعنی ریل سوم از 160 بالاتر نمیرود وقتی دولت سرمایهگذاری عظیم برای تونلسازی کند بهتر است سیستم قطار سریعالسیر راهاندازی کند که البته آمل برای این طرح هم توجیه ندارد.
این کابر در ادامه پیام خود آورده است: نکته جالب این است که به اسلامشهر با 2 میلیون نفر جمعیت با 8 کیلومتر فاصله از تهران و هموار بودن مسیر مترو نمیکشیم بعد برای آمل که حداقل بیش از 170 کیلومتر فاصله دارد و مسیر کوهستانی و تونلی است که مستلزم هزینهای عظیم است و جمعیت بسیار کمی دارد، مترو راهاندازی کنیم؟
وی افزوده است: همین آزادراه تهران شمال 20 سال طول کشید، متروی آمل هم تا افتتاح بشود اصلا فناوری مترو منسوخ شده شاید مثلا فناوری هایپرلوپ آمد لذا باید کمی عاقلانه اندیشید و کمتر به کشور با تصمیمات اشتباه ضربه زد. در حال حاضر طرح های عمرانی استانها بهخاطر چند ده میلیارد خوابیده است؛ راهآهن تهران مشهد برقی نشده و چند ده طرح ریلی دیگر. فردا که اعلام بودجه چند هزار میلیاردی متروی آمل! شد خود نمایندگان وزیر مربوطه را استیضاح میکنند.
به گفته وی راهآهن ساری رشت که کریدور بین قفقاز و آسیای مرکزی ایجاد میکند درآمدی عظیم به نسبت طرحهای توهمی مثل مترو آمل، که در لفظ زیبا هستند ایجاد خواهد کرد.
این کابر پیشنهاد داده است: اگر میخواهید ببینید این طرح عاقلانه است یا نه در دید چند سرمایه گذار خارجی بگذارید. مطمئن باشید اگر این طرح عاقلانه باشد روی هوا میزنند. ولی خودمان هم میدانیم توجیه اقتصادی ندارد!
کابر دیگری هم در پیام خود عنوان کرده است: در امریکا هم رئیس جمهور آن کشور یک طرح مسخره داد و با سازوکارهای قانونی جلوی آنرا گرفتند. در ایران هم نباید گذاشت سرمایههای کشور در طرح مترو آمل هدر برود. در ایران هم نباید گذاشت صرف سلیقه بعضی مقامات خاص شرایطی به کشور تحمیل شود.
این کابر تاکید کرده است: کدام مترو را دیدهاید اینهمه فاصله داشته باشد، در مترو ایستگاههای میانی مهم هستند و در اینجا فقط دو نقطه اهمیت دارد یعنی مبدا و مقصد! مترو کرج هم حداقل شش ایستگاه دارد تازه 35 کیلومتر فاصلهاش است نه اندازه آمل.
وی افزوده است: درمورد قطارسریعالسیر هم وزارت راه مشغول مذاکره با روسها برای برقی کردن گرمسار تا اینچه برون است یعنی کل خطآهن شمال و ساری گرگان برقی و ظرفیت سرعت بیشتر میشود. احداث قطار سریعالسیر عاقلانهتر است ولی اینرا هم در نظر بگیریم که راهاندازی قطار سریعالسیر در محیط کوهستانی باتوجه به استاندارهای بالای آن بسیار سخت بوده و هزینه عظیمی میخواهد که آنهم بدون مشارکت سرمایهگذار خارجی غیرممکن است. اگرچه قطار سریعالسیری که حداقل استانداردسرعت 300 داشته باشد میتواند تحول ایجاد کند.
این کابر همچنین خاطرنشان کرده است: یک نکته را فراموش نکنیم؛ جنگلهای شمال ریههای البرز هستند عدم توازن در رشد زیرساختها و تخریب محیطزیست خود در بلند مدت عواقب وحشتناکی مثل خوزستان خواهد داشت. منطقه شمال کشور ظرفیت خاصی دارد اگر از حد بگذرد شروع به نابودی میگذارد باید توازن را هم حفظ کرد.
وی تاکید کرده است: شمال زمانی زیباست که جنگل باشد وقتی جنگلها در اثر عملیات عمرانی، مترو، راه، راهآهن و ساخت و ساز مهاجران تهرانی ازبین برود دیگر چه فایده ای دارد؟ علت علاقه ما به شمال جنگل و زیبایی آن است حال اگر آنرا ازبین ببریم در اصل برای همیشه آنرا نابود کردهایم.
این کابر افزوده است: بهنظرم تفکر اینکه شمال مرکز خوابگاهی تهران باشد اشتباه محض است و عملا شمال کشور تحمل جمعیت سربار میلیونی تهران را ندارد. بیاییم فکر کنیم در مقابل اینهمه هزینه چه چیزی را بهدست میآوریم و چه چیزی را از دست میدهیم؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.