مازیار یزدانی در گفتوگو با «حملونقل»:
تکمیل راهآهن قزوین - رشت اولویت دولت
معاونت فنی و زیربنایی راهآهن به نوعی قلب تپنده این سازمان به شمار میرود که با داشتن چهار اداره کل خط وسازههای فنی، ارتباطات و علائم الکتریکی، ساختمان و تأسیسات و دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی نقش بسیار مهمی در نوسازی، بهسازی و ساختمان خطوط ریلی دارد.
از این رو به سراغ مازیار یزدانی، معاون فنی و زیربنایی راهآهن رفتهایم و از ایشان در خصوص پروژههایی که در ایام مبارک دهه فجر به بهرهبرداری رسید و همچنین مسائل مربوط به این حوزه از راهآهن سؤالاتی پرسیدیم که در ادامه میخوانید:
راهآهن را پس از گذشت سی و هشت سال از انقلاب چگونه میبینید؟
با سلام و تبریک به مناسبت سی و هشتمین سالگرد انقلاب اسلامی باید بگویم این ایام فرصت مغتنمی برای ارائه دستاوردهای کشور پس از پیروزی انقلاب است که ضمن تجدید عهد با آرمانهای امام(ره)، ارتباط تنگاتنگی با مردم بهویژه نسل سوم ایجاد میشود تا مردم نتایج عینی و ملموس زحمات مستمر و دلسوزانه دستگاهها را رصد کنند.
بنده به عنوان یکی از خدمتگزاران مردم که سالهای انقلاب و دوران دفاع مقدس را از نزدیک درک کرده و هماکنون نیز در سنگر جهاد سازندگی، در راستای آبادانی کشور گام بر میدارم، شایسته است بگویم پیشرفت کشور در طی ۳۸ سال گذشته بسیار چشمگیر بوده و خوشبختانه راهآهن به عنوان یکی از عوامل توسعه، توانسته است در مسیر رشد قرار گیرد و رضایت نسبی مردم فهیم ایران را در بخش حملونقل به دست آورد، که همه این دستاوردها مرهون بسترسازی مناسب در بخشهای خط و سازههای فنی، ارتباط و علائم الکتریکی، ساختمان و تأسیسات ایستگاهها است.
در خصوص دو خطه کردن راهآهن زنجان-قزوین که اخیراً عملیات اجرایی آن آغاز شد توضیح بدهید؟
با شروع طرحهای برقیسازی خطوط راهآهن و افزایش ظرفیت خطوط راهآهن، اثبات کردیم خواستن توانستن است و جای بسی خوشحالی است که بگوییم روز ۱۸ بهمنماه ۹۵، عملیات اجرایی دوخطهکردن راهآهن زنجان- قزوین به طول ۱۰۴ کیلومتر در سه قطعه با اعتباری بالغ بر ۳۱۲ میلیارد تومان که از سال جاری در چهار حوزه به پیمانکار واگذار شده آغاز گردید که بدون شک منجر به صرفهجویی در زمان و هزینه مردم و دولت و تحقق شاخص عدالت محوری اقتصاد مقاومتی و تسهیل زندگی مردم میشود.
پروژههایی که تا پایان دولت یازدهم در اولویت راهآهن است کدامند؟
تلاش میشود راهآهن قزوین-رشت تا پایان سال آینده تکمیل شود. زیرا استان قزوین بهدلیل موقعیت استراتژیک از لحاظ خطوط ریلی بسیار مهم است. چهارخطه کردن مسیر ریلی از ایستگاه راهآهن تهران تا ایستگاه نیکپسندی و سه خطه کردن ادامه مسیر از ایستگاه نیکپسندی تا شهر کرج، هشتگرد و قزوین از دیگر پروژههای مورد توجه است که موجب کاهش تردد خودرو در مسیر پرتردد تهران-کرج و به دنبال آن کاهش بسزای مصرف سوخت و تولید آلایندههای زیستمحیطی خواهد داشت.
همچنین هدفگذاری کردهایم در کنار ایجاد ۱۱ هزار کیلومتر خطآهن موجود، ۳ هزار کیلومتر مسیر ریلی دو خطه داشته باشیم و این امر موجب افزایش ۲ برابری ظرفیت خطوط ریلی میشود.
در مورد قطارهای حومهای که مورد تأکید وزیر راه و شهرسازی نیز هست، چه اقداماتی انجام شده است؟
در سمت گرمسار، مسیر ریلی تهران-ری-ورامین-پیشوا-گرمسار پروژه چهارخطه کردن مسیر توسط پیمانکار در حال انجام است که پیشرفت مناسبی دارد که بهزودی افتتاح خواهد شد، بدین ترتیب شهرهای قرچک، ورامین، پیشوا و گرمسار به قطار حومهای متصل میشوند.
در مسیر ورامین و پیشوا فعلاً از ظرفیت دو خطه موجود برای قطارهای حومهای استفاده میشود، که با اضافه شدن خطوط ریلی ۳ و ۴ تا گرمسار، این دو خط به صورت کامل در اختیار قطارهای حومهای قرار میگیرد و این امکان فراهم میشود هر ۱۵ دقیقه یکبار قطار اعزام شود. در دنیا نیز فاصله بین حرکت قطارهای حومهای حدود ۱۵ دقیقه است. در مدیریت قطارهای حومهای باید فاصله بین اعزام قطارها کوتاه و اطمینان حرکتی بالا وجود داشته باشد تا این برای مسافر جذاب باشد یعنی سرعت و ایمنی در کنار هم وجود داشته باشد.
برقی کردن خطوط ریلی در چه مرحلهای قرار دارد؟
از دیگر دستاوردهای حوزه فنی و زیر بنایی راهآهن میتوان به شروع پروژه برقیسازی راهآهن تهران- مشهد (فاز اجرای مطالعات برقیسازی دوخطه تهران–مشهد به طول ۹۲۶ کیلومتر با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت به روشEPC-F توسط چین) و پروژه برقیسازی راهآهن گرمسار-اینچهبرون (پروژه برقیسازی یک خطه گرمسار-اینچهبرون به طول ۴۹۵ کیلومتر با سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت در راستای فعالسازی کریدور بینالمللی شمال – جنوب با اخذ مصوبه مجلس شورای اسلامی با فاینانس EPC توسط روسیه) اشاره کرد. امید است گام مؤثری در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و
ارتقاء سطح رفاه مردم عزیز کشورمان برداشته شود.
سرانجام ریل ملی و تولید آن توسط ذوبآهن به کجا رسید؟ آیا تفاهمنامه امضا شد؟
شرکت راهآهن ایران در مورد ریل ملی، تاکنون چندین مرحله با شرکت ذوبآهن اصفهان تفاهمنامه امضا کرده است. در سال جاری قراردادی میان دوطرف منعقد شد که براساس آن ذوبآهن بابت تولید ریل مورد نیاز راهآهن باید یک ضمانتنامه ارزی به راهآهن تحویل میداد که تا همین لحظه این ضمانتنامه صادر نشده است.
شرکت ذوبآهن بهدلیل مشکلات داخلی قادر به ارائه ضمانتنامه ارزی به راهآهن نشده و براساس درخواست این شرکت مبنی بر تبدیل مبادلات از ارز به ریال به راهآهن پیشنهاد شده که این پیشنهاد از سوی راهآهن در راستای همکاری پذیرفته شده است.
در زمینه فنی نیز شرکت راهآهن در جهت حمایت از تولید ملی، سختگیریها و بازرسیهایی که در خرید ریل از یک شرکت خارجی انجام میدهد در مورد ذوبآهن انجام نداده است تا این شرکت نیز بتواند به یکی از شرکتهای تولید ریل صاحبنام تبدیل شود. در خصوص اعزام بازرس به شرکت ذوبآهن نیز همکاریهای لازم صورت گرفته و چندین مرحله کارشناسان فنی راهآهن به این شرکت اعزام شدهاند و کمکهای فنی لازم به شرکت ذوبآهن انجام شده است.
شرکت ذوبآهن نیز باید سیکل تولید این محصول را تکمیل کند. اما با همه این اوصاف شرکت راهآهن آمادگی لازم را برای همکاری و خرید محصولات این شرکت دارد و این شرکت ذوبآهن است که باید هر چه سریعتر در خصوص مبادلات قرارداد جدی باشد. مذاکرات زیادی در این خصوص بین طرفین انجام شده است و امیدواریم با تولید ریل ملی برگ زرینی به افتخارات کشور اضافه شود. شرکت ذوبآهن تاکنون ریلی که تولیدشده باشد حتی برای آزمایش در خطوط ریلی به راهآهن تحویل نداده است.
با اینکه به سمت استفاده از قطارهای سریعالسیر و باری سنگین میرویم، چرا قرارداد راهآهن با ذوبآهن خرید ریل سبک U۳۳ است؟
در قرارداد اولیه با ذوبآهن که مقرر شد ۴۰ هزارتن ریل سبک U۳۳ از سوی این شرکت تولید و به راهآهن تحویل شود، این تصمیم برای تسهیل کار در کارخانه ذوبآهن گرفته شد. زیرا بسیاری از خطوط ریلی فعلی ایران از نوع ریل سبک U۳۳ است و برای بهسازی و نوسازی خطوط ریلی در کشور به این ریل نیاز داریم. اما در صورتی که ذوبآهن بتواند ریل UIC ۶۰ را نیز تولید کند، راهآهن آمادگی خرید این نوع ریل را نیز دارد. در مقابل انتقاد بعضی از دوستان در مورد خرید ریل سبک U۳۳ از ذوبآهن باید بگویم این ریلها مورد نیاز راهآهن است و برای ذوبآهن فرقی ندارد که چه نوع ریلی تولید کند.
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.