| کد خبر: 115383 |

غفلت از نیروی‌انسانی در مدیریت ریلی

تین‌نیوز| سیامک غفوری فرد *: پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله همیشه در بیشتر مسائل در حوزه‌های مختلف به‌کار برده می‌شود بی‌آنکه تلاشی برای محقق شدن آن داشته باشیم. متاسفانه سانحه اخیر ایستگاه هفت‌خوان که جان عده‌ای از هموطنان‌مان در آن از دست رفت، موجب شد به خود بیاییم و بیشتر و بهتر از پیش، بحث ایمنی در سیستم ریلی را جدی بگیریم.
 
لازمه این امر ابتدا فرهنگ‌سازی در پایین‌ترین تا بالاترین رده‌های نیروی‌انسانی و مسئولان است. در لایحه برنامه ششم توسعه که کلیات آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، به نکاتی بسیار تاثیرگذار در امور ریلی اشاره شده که دست‌اندرکاران صنعت ریلی را به آینده این حوزه مهم امیدوار می‌کند.

البته نگاه کلی تدوین‌کنندگان این لایحه موجب شده نکاتی مهم و حیاتی که باانگیزه و کارآیی نیروی‌انسانی در بخش شرکتی مرتبط است، از نظر پنهان مانده و خود به خود موجب سرخوردگی نیروها و به دنبال آن پایین آمدن بهره‌وری کار شود که در این نوشتار به آنها اشاره می‌شود. فلسفه وجودی بند «کارانه» در فیش‌های حقوقی هر سازمان، اقدامی مثبت است که موجب ایجاد انگیزه در نیروی‌انسانی می‌شود اما متاسفانه بخش‌های «شرکتی» راه‌آهن باوجود تلاش و کوششی برابر یا حتی بیشتر از نیروهایی که قرارداد کاری‌شان در قالب‌های مختلف با راه‌آهن منعقد شده، از مزیت کارانه بهره‌مند نشده‌اند. علاوه بر این، این بخش از نیروهای راه‌آهن گاه با تعویق در پرداخت حقوق هم مواجه می‌شوند؛ این مسائل مشکلات معیشتی فراوان در این بخش را به دنبال دارد. همه این اختلافات حقوقی و مزایایی و نداشتن امنیت شغلی دست به‌دست هم داده تا بخشی از نیروی‌انسانی در راه‌آهن با روحیه کاری نامطلوبی مشغول کار باشند. در کنار این مسئله که باید مورد بازنگری قرار گیرد، موضوع مهم دیگر، بحث طبقه‌بندی مشاغل است که در بیشتر نواحی راه‌آهن یا اجرا نشده یا به درستی اجرا نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت در راه‌آهن اهمیت شغل‌ها به طور نامتناسبی دیده شده است؛ یعنی از ابتدا به برخی مشاغل توجه ویژه‌ای شده اما برخی مشاغل مهم و حیاتی که مستقیم با جان مردم سروکار دارند منزوی شده و فقط وقتی که اتفاقی تلخ مانند سانحه هفت‌خوان می‌افتد این مشاغل در کانون توجه قرار می‌گیرند و انگشت اتهام به سوی‌شان دراز می‌شود، در حالی که جلوگیری این بخش نیروی‌انسانی از هزاران سانحه احتمالی دیگر، نادیده گرفته می‌شود. این بخش نیروی انسانی اگرچه کمتر دیده می‌شود اما چه از نظر قدمت و چه از نظر سودآوری و درآمدزایی، از مهره‌های زیربنایی صنعت ریلی است. امید می‌رود در برنامه‌های توسعه‌ای راه‌آهن و برنامه‌های کلان کشور به این بخش نگاه مطلوب‌تری شود.

* کارشناس راه‌آهن
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.