به گزارش تیننیوز:
◄ ادامه داستان توقف شمارهگذاری خودرو
تیننیوز| داستان توقف شمارهگذاری خودروهای تولید داخل دیربازی است پلیس و خودروسازان را درگیر خود کرده است، موضوعی که نه تنها حل نشده بلکه در زمره یکی از دلنگرانیهای این دو بخش گنجانده شده است و در هفته گذشته بود که بار دیگر اعلام شد که شماره گذاری گازسوزها متوقف شد.
به گزارش تیننیوز، شمارهگذاری خودروهای دوگانه سوز داخلی بهدلیل آنچه که «رعایتنکردن استانداردهای زیستمحیطی» اعلام شده، متوقف شد. آنطور که معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک راهور عنوان کرده، شمارهگذاری ٩ مدل خودروی سبک بهدلیل عدم توانایی در کسب استانداردهای زیست محیطی لازم، ممنوع شده است. به گفته سرهنگ سعید روحی، از قبل مقرر شده تولیدکنندگان خودروهای دوگانه سوز و پایه گازسوز، تولیداتشان را با استاندارد آلایندگی یورو ٤ تولید کنند و چون این قانون رعایت نشده، شمارهگذاری محصولات دوگانهسوز و پایه گازسوز داخلی که این
استاندارد را رعایت نکردهاند، ممنوع شده است.
هرچند وی نامی از خودروهایی که شمارهگذاریشان متوقف شده، نبرده، با این حال، به نظر میرسد این مساله دامان تمام سواریهای دوگانه سوزو پایه گازسوز داخلی را گرفته است. در واقع ازآنجاکه مشکل این خودروها عدم رعایت استاندارد یورو4 است و هر سه خودروساز بزرگ کشور در این مورد با محدودیتهایی روبهرو هستند، به احتمال فراوان تمام دوگانه سوزها و پایه گازسوزهای سواری با توقف شمارهگذاری مواجه شدهاند. در حال حاضر چند مدل از خودروهای داخلی علاوهبر مدل بنزینی، به صورت دوگانه سوز و پایه گازسوز نیز تولید میشوند که البته مانند چند سال پیش مقبولیت و
محبوبیتی نزد مشتریان و خودروسازان ندارند. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حال حاضر سمند، پراید، پژو 405، پارس و تیبا خودروهایی هستند که بهصورت دوگانه سوز تولید میشوند و اتفاقا طبق آمار چهار ماهه امسال، افت تیراژ داشتهاند.
اما و اگرهای توقف شمارهگذاری برخی خودروها
به گزارش تیننیوز، در پی انتشار خبری در ارتباط با توقف شمارهگذاری برخی خودروها در سایتهای خبری از سوی پلیس راهور ناجا، شبکه خبری تیننیوز اقدام به شفافسازی دلیل این مهم کرد که با نکات جدیدی در اینباره روبرو شد.
دلایل توقف شمارهگذاری برخی خودروها از زبان پلیس اینگونه عنوان شد که شمارهگذاری تولیدات پایهگاز سوز و دوگانه سوز 3 شرکت داخلی به دلیل عدم رعایت استانداردهای یورو 4، متوقف شده است.
سرهنگ سعید روحی در مورد علت توقف شمارهگذاری تعدادی از خودروهای پایه گازسوز و دوگانهسوز گفت: به استناد مصوبه هیات محترم وزیران شرکتهای تولیدکننده خودروهای پایه گازسوز و دوگانهسوز داخلی موظف هستند که از ابتدای سال 95 استاندارهای آلایندگی یورو 4 را در تولیدات خود رعایت کنند.
تولید خودروهای مشترک ایران و پژو با کمتر از 40 درصد ساخت داخل قانونی نیست
به گزارش دبیر انجمن صنایع همگن قطعهساز با اعلام اینکه تولید مشترک محصولات جدید پژو اگر کمتر از 40 درصد ساخت داخل صورت گیرد خلاف سیاستهای وزارت صنعت است، گفت: امروز قطعه سازان کشور تا 80 درصد امکان تولید قطعات مورد نیاز خودروهای مشترک را دارند.
آرش محبینژاد در خصوص میزان ساخت داخل محصولات جدید پژو که براساس سیاستگذاری وزارتصنعت 40 درصد تعریف شده است، اظهار داشت: هر پروژهای قبل از اجرا یک سیر مطالعاتی و امکان سنجی را طی کرده و سپس به طرحی تجاری تبدیل میشود.
وی افزود: برهمین اساس ایرانخودرو باید در گام نخست تولید محصولات مشترک 40 درصد ساخت داخل را محور فعالیت خود قرار دهد، اگر محصولی کمتر از 40 درصد تولید شود مغایر با سیاستهای وزارتصنعت است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهساز اضافه کرد: البته این معیار فعالیت امسال از طرف وزارتصنعت به شرکتهای خودروساز ابلاغ شده و در سال گذشته خودروسازانی که تمایل به همکاری با شرکای خارجی خود بودند فعالیت را با 20 درصد ساخت داخل آغاز و به مرور داخلی سازی را افزایش میدادند اما امسال حتما باید با 40 درصد ساخت داخل تولید محصولات مشترک انجام شود.
اجرای طرح کاهش از روز پانزدهم شهریورماه
به گزارش تیننیوز، رئیس ستاد معاینهفنی خودروهای شهر تهران از اجرای طرح کاهش از روز پانزدهم شهریورماه خبر داد.
سید نواب حسینیمنش با اشاره به مطلب فوق، اظهار داشت: طرح کاهش در فاز نخست خود با تکیه با محوریت معاینه فنی از روز 15 شهریورماه به اجرا گذشته خواهد شد.
وی در ادامه بابیان اینکه در 15 روز پایانی شهریور تذکرات تنها جنبه ارشادی داشته و جریمهای متوجه خودروهای فاقد گواهی معانیهفنی نخواهد بود، افزود: اما دارندگان خودروهایی که برگه معاینهفنی دریافت نکردهاند توجه داشته باشند که از تاریخ یکم مهرماه پلیس با این تخلف برخورد کرده و خودروی فرد متخلف مورد اعمال قانون قرار میگیرد.
حسینیمنش با تاکید براین موضوع که «سامانه سیمفا» در حال حاضر در حال اجرا است، تصریح کرد: علیرغم برگزاری جلسات متعدد با سازمان شهرداریها و دهیاریها تا کنون تاریخ دقیقی برای افتتاح رسمی این سامانه به ما ابلاغ نشده است.
دعوت به برگزاری کمپینی دیگر
به گزارش تیننیوز، اظهارت اخیر مدیرعامل انجمنی موسوم به انجمن حمایت از مصرفکنندگان که مردم را دعوت به نخریدن دو خودروی پراید و پژو کرده است در حالی چهارشنبه گذشته بهطور گسترده در رسانهها بازتاب پیدا کرد که بهنظر میرسد طرح این مباحث در شرایط کنونی هیچگونه انطباقی با واقعیتهای صنعتی و اقتصادی کشور ندارد. هرچند هدف ما حمایت از عملکرد خودروسازان نیست و کمکاری آنها درخصوص کیفیت و عدم توسعه محصول همیشه مورد انتقاد بوده، اما موضوع آن است که طرح مباحثی چون نخریدن خودرو در شرایط پساتحریم که اقتصاد کشور در حال بازسازی ظرفیتهای
آسیبدیده است، نشان از بیتوجهی به واقعیتهای اقتصادی کشور دارد.
این موضوع در شرایطی مطرح شده که کمتر از 7 ماه از عمر اجرای برجام میگذرد و خودروسازان بهتازگی از تحریمهای اعمال شده بر اقتصاد کشور رهایی یافتهاند و در چنین شرایطی آنها در انتظار ورود سرمایه خارجی و مذاکره با خودروسازان جهانی به منظور تحول در صنعت خودرو کشور هستند؛ بنابراین در چنین شرایطی توصیه به نخریدن خودرو یا به تعبیری راهاندازی کمپینی در این زمینه هیچ دردی از این صنعت دوا نمیکند. شکلگیری کمپین تازه درخصوص نخریدن خودروهایی چون پژو و پراید آن هم بهمنظور اعمال فشار به خودروسازان برای ارتقای کیفیت این خودروها تکرار تجربه تلخ کمپین
سال گذشته است که تغییری نیز در وضعیت صنعت خودرو کشور ایجاد نکرد؛ بنابراین بهنظر میرسد که ایدهپردازی برای تحت فشار قرار دادن خودروسازان برای ارتقای کیفیت میتواند از مسیرهایی صورت گیرد که لطمه کمتری به صنعت خودرو وارد کند.
به گزارش تیننیوز، با وضعیت موجود صنعت خودرو بهطور قطع نیاز به یک مدیریت واحد و منسجمی است تا با همکاری میانبخشی دیگر مسالهای بهنام توقف و چالش میان پلیس، محیطزیست و خودروساز وجود نداشته باشد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.