| کد خبر: 268703 |

باغ ملی شیراز روایتی از زیبایی و شکوه شیراز

باغ ملی شیراز یکی از هزاران باغی است که در این شهر در میان جاذبه‌ های دیدنی تاریخی و طبیعی خودنمایی می‌ کند.

تین نیوز

باغ ملی شیراز یکی از هزاران باغی است که در این شهر در میان جاذبه‌ های دیدنی تاریخی و طبیعی خودنمایی می‌ کند. اگر اهل شیراز باشید بدون شک داستان‌ ها و روایت‌ های گوناگونی را در مورد این باغ به گوش خود شنیده ‌اید. داستان‌ هایی که مادربزرگان برای مادران و مادران برای فرزندان خود تعریف کرده ‌اند و البته برخی از آن ها می ‌تواند غیر واقعی و صرفاً یک داستان و افسانه باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، باغ ملی شیراز یکی از زیبا ترین باغ‌ های این شهر است که در مقابل آرامگاه حضرت حافظ و در جوار باغ جهان نما آرمیده و مجموعه ‌ای اعجاز انگیز از زیبایی ‌ها و سرسبزی‌ های این شهر را به شما نشان می ‌دهد. بهار که می‌ شود محله حافظیه شیراز با باغ‌ ها و درختان و گل ‌های معطر و خوشبوی خود، محلی برای جولان دادن پروانه‌ ها، مسافران، گردشگران و  حتی شیرازی ‌هایی است که در طول سال فرصتی برای حضور در میان این همه سرسبزی و زیبایی را ندارند.

باغ ملی شیراز و یک روایت سبز

دیدنی ‌های شهر شیراز همانطور که میدانید و می‌ دانیم فراوان و بیشمار است. دیدنی‌ ها و جاذبه ‌هایی که در گوشه و کنار این شهر می‌ توانید با برگرداندن سرتان آن ها را مشاهده کنید و از دیدنشان به وجد آیید. باغ ملی هم به دلیل موقعیت مکانی بی ‌نظیر، فاصله اندک تا حافظیه، کتابخانه اسناد ملی، باغ جهان نما و همینطور دروازه قرآن شیراز، یکی از جاذبه‌ های غیرقابل انکار شهر محسوب می شود. البته سالهاست محلی برای کسب آرامش و حال خوب هم محسوب می‌ شود.

موقعیت مکانی باغ ملی دقیقاً در چهارراه حافظیه است که به گردشگران کمک می کند تا بعد از بازدید از آرامگاه حافظ بتوانند سری هم به باغ ملی که دقیقاً در مقابل حافظیه قرار گرفته بزنند و از محیط دل‌انگیز و پر نشاط آن لذت ببرند. باغ ملی فقط یک جاذبه طبیعی نیست، بلکه ۶۰۰ سال قدمت مکانی، فرهنگی و تاریخی دارد و قسمتی از هویت فرهنگی شهر شیراز به حساب می‌ آید.

بد نیست بدانید که برخی از درختانی که در باغ ملی قرار دارند کاملاً نایاب و کمتر دیده شده هستند و در تمام فصول سال شما را با زیبایی ‌ها و جلوه ‌گری خود غافلگیر می ‌کنند. باغ ملی یک باغ مسطح نیست و به دلیل اختلاف سطح ‌هایی که دارد در طبقات مختلف با پله‌ ها و رمپ ها، دسترسی ‌های متنوعی را به قسمت‌ های مختلف باغ برای شما فراهم می ‌کند. همین موضوع سبب شده است که باغ ملی صرفاً یک پارک معمولی نباشد و در بخش‌ ها و قسمت های مختلف آن شما با فضاسازی و طبیعت سبز مختلف و متنوعی روبرو باشید.

موقعیت مکانی باغ ملی شیراز

به لحاظ موقعیت مکانی، باغ ملی شیراز دقیقاً در انتهای بلوار حافظ واقع شده که از قسمت جنوبی به بیمارستان شهید دستغیب و از قسمت شرقی به ورزشگاه حافظیه شیراز دسترسی دارد. شما برای اینکه به راحتی خود را به باغ ملی شیراز برسانید می‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های شهری و یا تاکسی دقیقاً در مقابل باغ ملی از وسیله نقلیه پیاده شده و با عبور از پیاده رو، وارد این باغ شوید. به عبارتی از هر قسمت شیراز به راحتی می‌توان با وسایل نقلیه مختلف خود را به باغ ملی رساند.

شما باید اول از همه خود را به فلکه گاز برسانید و از آنجا با تاکسی‌های خطی یا اتوبوس‌های شهری با هزینه نه چندان زیادی، به سمت باغ ملی بروید. همچنین اگر تمایل داشتید تا برای رفتن به باغ ملی از خودرو شخصی خود استفاده کنید، اول از همه به دروازه قرآن بروید. سپس وارد بلوار هفت تنان شده و بعد از طی کردن مسافتی ۵۰۰ متری در خیابان چهل مقام، در سمت راست خود به چهارراه ادبیات و باغ ملی خواهید رسید. 

مختصری بر تاریخچه پر رمز و راز باغ ملی شیراز

باغ ملی شیراز همان‌طور که پیشتر نیز اشاره کردیم قدمت بسیار زیادی دارد و مملو از درختان کهنسال و تنومند است که همگی مهر تأییدی بر این قدمت می‌زنند. مساحت این باغ در گذشته به این وسعت نبوده اما بعد از بازسازی کردن باغ و الحاق شدن گورستان “جوان آباد” به این باغ در دوران قاجار، باغ ملی به باغ امروزی تبدیل شد. ضمن اینکه در تمام نقاط آن شروع به کاشت درختان فراوان کردند و بعد از گذشت سال‌ها این باغ به بخش بزرگی از شهر شیراز تبدیل شد. باغ ملی تا مدت‌ها پیش از این به عنوان باغ وحش در شهر شیراز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ولی بعد از اینکه باغ وحش را به منطقه “آب باریک” در سال ۱۳۶۵ منتقل کردند، باغ ملی مجدداً بازسازی شد و به مکانی مملو از درختان تنومند نارنج و سرو و چنار تبدیل شد که همیشه سبز است و مملو از بازدید کنندگان، شهروندان و گردشگران.

در قسمت مرکزی این باغ شما میدانی را با چهار حوض قلبی شکل مشاهده می‌کنید که یک ستون کاملاً سنگی که به اشعار سعدی و حافظ مزین شده هم در میان آن‌ها قرار دارد. ترکیب این آب‌نماهای جذاب و ستون سنگی خوش تراش و تندیس مانند در میان درختان بلند قامت و سر به آسمان ساییده، باشکوه و دیدنی است. ضمن اینکه تمامی این عناصر همگی از اجزای دیدنی و جدا نشدنی باغ ملی شیراز هستند. همه این طراحی‌ها و المان‌های کوچک و بزرگ در کنار فضای سبز باغ ملی، سبب شده‌اند که این پارک به یک اثر هنری تبدیل شود و به راحتی قسمتی از هویت فرهنگی شهر شیراز باشد.

 اطلاعاتی جالب از باغ ملی شیراز

از جمله دانستنی‌ها و اطلاعات جذابی که در مورد باغ ملی شیراز می‌توانیم به آن اشاره کنیم این است که شما برای بازدید از این باغ نیاز به پرداخت هیچ هزینه و مبلغی ندارید. یعنی به راحتی امکان بازدید کردن و استفاده از تمام امکانات رفاهی که در این پارک وجود دارد، به صورت شبانه روزی و کاملاً رایگان برای شما فراهم است. البته باغ ملی قسمتی از نقاط تماشایی و مواهب طبیعی شهر شیراز محسوب می‌شود.

اما با این حال صرفاً مکانی برای به نظاره نشستن زیبایی طبیعت نیست. بلکه یک مقصد بی ‌نظیر فرهنگی تاریخی و محسوب می‌شود که بخش‌های گوناگونی مانند فرهنگسرا، محوطه بازی برای کودکان و نگارخانه هم از قسمت‌های جذاب و جدا نشدنی آن محسوب می‌شوند. با حضور در این باغ شما می‌توانند لحظاتی خوش و تکرار نشدنی را در کنار یکدیگر ثبت کرده و تجربه کنند. ضمن اینکه به راحتی می‌توانند از تمام امکانات تفریحی و فرهنگی این باغ به صورت رایگان بهره برده و خاطره خود از دیدار با این باغ را به زیباترین خاطره خود از سفر به شیراز تبدیل کنند.

امکانات مختلف باغ ملی شیراز

همان‌طور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم باغ ملی شیراز تنها یک مکان سرسبز برای مشاهده جاذبه‌های سبز و زیبای آن نیست. بلکه شما با استفاده از امکانات رفاهی متعددی که در این باغ تعبیه شده می‌توانید فعالیت‌های مختلفی را تجربه کنید. این باغ تجهیزات تفریحی مناسب کودکان را هم دارد که در کنار سرگرم شدن بزرگسالان با تجهیزات ورزشی و تفریحی، محیطی جذاب را برای کودکان هم فراهم می‌کند. ضمن اینکه تجهیزات ورزشی برای ورزشکاران که دوست دارند در فضای سبز و پرنشاط باغ ملی ورزش کنند هم از دیگر جاذبه‌های این باغ است. نمازخانه، سرویس بهداشتی، نگارخانه و بوفه هم در این باغ وجود دارد که همگی به صورت رایگان در حال پذیرایی از گردشگران و مسافران شهر شیراز هستند.

بهترین فصل برای بازدید از باغ ملی شیراز

البته باغ ملی شیراز در تمام فصل‌های سال زیبا و جذاب و دیدنی است و جلوه بصری و تماشایی مخصوص به خود را دارد. اما فصل بهار خصوصاً فروردین ماه در باغ ملی شما را با اعجاز کمتر دیده شده‌ای از طبیعت آشنا خواهد کرد. همه جا مملو از عطر بهارنارنج و پرواز شاپرک‌ها و وزوز زنبورها و رایحه گل‌های شب بو، همیشه بهار و بنفشه است که شما را بیش از پیش از خود بیخود می‌کنند.

این زیبایی و جلوه‌گری طبیعت در شیراز همیشه در فصل بهار و خصوصاً در فروردین ماه که هوا هنوز خنک است و رد پایی از زمستان را در دل خود دارد، برای گردشگران و مسافران پر جاذبه و پر خاطره است. اگر دوست دارید حال و هوای بسیار مطبوعی را در باغ ملی تجربه کنید، ما بهار را برای سفر به شیراز و ملاقات با این جاذبه بی ‌نظیر به شما پیشنهاد می‌کنیم.

البته فصل پاییز هم در این باغ دیدنی است و حضور در آن برای شما خالی از لطف نخواهد بود. پاییز هزار رنگ هم در باغ ملی شیراز تماشایی و باشکوه است که البته اگر سرمای هوا اذیتتان نمی‌کند، توصیه می‌کنیم ملاقات باغ ملی شیراز را در این فصل هم از دست ندهید. باغ ملی در فصل پاییز با خش‌خش برگ‌ها و طیف رنگ‌های زرد تا نارنجی و قرمز و اخرایی و قهوه‌ای از شما پذیرایی می‌کند. اگر کمی شانس هم داشته باشید و نم‌نم باران این زیبایی را همراهی کند، خاطره حضور در این باغ برای شما تا آخر عمر فراموش نشدنی باقی می‌ماند.

باغ ملی شیراز

جاذبه‌ ها و دیدنی‌ ها در اطراف باغ ملی شیراز

در قسمت‌های پیشین هم اشاره کردیم که شیراز موقعیت مکانی بی ‌نظیر و جذابی دارد. این باغ در منطقه‌ای قرار گرفته که در اطراف آن پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر شیراز است و شما با صرف کمترین هزینه و زمان به‌راحتی می‌توانید از دیدن دیگر جاذبه‌های شهر شیراز هم لذت ببرید. باغ ملی شیراز در جوار حافظیه، باغ جهان نما و کتابخانه اسناد ملی قرار گرفته است. ضمن اینکه فاصله اندکی تا دروازه قرآن دارد و دسترسی اولیه آن سبب شده که شما را در یک منطقه فرهنگی و تاریخی قرار دهد که بازدید از تمام اماکن تاریخی اطراف آن برای شما به سهولت انجام شود.

بد نیست بدانید که کتابخانه اسناد ملی با محوطه باغ مانند خود در جوار حافظیه و باغ جهان نما یکی دیگر از دیدنی‌های شهر شیراز است که البته تا چند سال گذشته ورود به محوطه کتابخانه برای تمام افراد آزاد بود. امکانات تفریحی جذابی هم مانند کافه و سینما در این بنا درنظر گرفته شده که دسترسی به آن برای همه امکان پذیر بود. اما اخیراً دسترسی به محوطه باغ صرفاً برای اعضای کتابخانه امکان ‌پذیر است. همچنین ورزشگاه حافظیه شهر شیراز، موزه هفت تنان و لونا پارک هم فاصله کوتاهی تا باغ ملی دارند.

رستوران‌ ها و کافه های اطراف باغ ملی شیراز

بد نیست بدانید که در نزدیکی باغ ملی شیراز رستوران‌های بسیار با کیفیت و لوکس و کافه‌های مختلف و متعددی وجود دارد. کافی شاپ حافظیه، رستوران میلو برگر و همین‌طور کافه کافئین از جمله گزینه‌های متفاوت و بی‌ نظیر برای سفارش غذاها و نوشیدنی‌ها و اسنک‌ها و میان‌وعده‌های بسیار با کیفیت و لذیذ هستند. ضمن اینکه رستوران کته ماست و خانه سنتی پرهامی هم از دیگر گزینه‌های جذاب در اطراف این منطقه تاریخی و زیبای شهر شیراز محسوب می‌شوند. ما تمامی این کافه‌ها و رستوران‌ها را به توصیه گردشگران و مسافرانی که از شهر شیراز بازدید کرده‌اند، معرفی کردیم که قطعاً بازدید از آن‌ها و نوش جان کردن یک وعده یا میان وعده غذایی در این رستوران‌ها و کافه‌ها، برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

گشت و گذار در دل شیراز و ثبت خاطرات تکرار نشدنی

بدون شک در هر نقطه‌ای از جهان که باشید، گشت و گذار در دل طبیعت می‌تواند پر خاطره و دل ‌انگیز باشد. خصوصاً اگر شهر و منطقه‌ای را برای بازدید خود انتخاب کنید که در گوشه‌گوشه آن حضور پررنگ طبیعت قابل مشاهده باشد. باغ ملی شیراز هم یکی از بی‌نظیرترین مکان‌های تفریحی و فرهنگی به حساب می‌آید که مقصدی متفاوت برای همه افراد است و شما قطعاً با حضور در این فضای دلپذیر، بهترین خاطرات را برای خود رقم خواهید زد.    

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.