نشان دهنده دقیق مسیر تقرب هواپیما(Precision approach path Indicator(PAPI
وبلاگ تین نیوز | چراغ نشان دهنده دقیق مسیر تقرب (PAPI) در صنعت هوانوردی یك سیستم روشنایی كمك بصری (visual aid) می باشد كه در كنار ابتدایی باند فرودگاه نصب می شود و اطلاعات و راهنمایی را برای كمك به خلبان در مورد پیدا كردن مسیر دقیق و مداوم در بعد عمودی برای نشستن روی باند پروازی را مشخص می كند.
این چراغ ها بصورت دو یا چهار چراغ در یك ردیف و با فاصله یكسان( multi-lamp (or paired single lamp كه معمولا" در سمت چب باند پروازی (runway ) در راستای خط مركزی باند بفاصله 15 متر از لبه كناری باند و 300 متری ابتدای باند ( Threshold ) نصب می شوند و فاصله هر یك از چراغها از هم 9 متر می باشد و موقعیت هواپیما ی در حال فرود را روی شیب فرود (glide slope ) بصورت بصری به خلبان نشان می دهد.
هر كدام از چراغ ها بدو رنگ قرمز و سفید با توجه شیب فرود پرواز دیده می شود اگر هواپیما درست بر روی شیب و یا نزدیك شیب فرود ILS قرار گرفته باشد دو چراغ قرمز نزدیك به باند و دو چراغ دورتر از باند سفید دیده خواهد شد واگر پرواز زیر شیب اسمی قرار گرفته باشد چراغ ها سمت نزدیك باند بیشتر به رنگ قرمز و اگر بالای شیب اسمی قرار گرفته باشد چراغ ها بیشتر به رنگ سفید دیده خواهد شد و خلبان با استفاده از راهنمایی این چراغ ها بصورت بصری می تواند هواپیما را درشیب مناسب پرواز تنظیم و فرود آورد.
زوایه پخش چراغ های PAPI نسبت به شیب اسمی دستگاه ILS اگر مثلا 3 درجه باشد با اختلاف زاویه 20 دقیقه چراغها تنظیم می شوند.
این چراغ در روز از فاصله 5 مایلی و در شب از فاصله 20 مایلی قابل مشاهده است و باید به صورت تمام وقت ( مطابق با ساعت عملیاتی فرودگاه ) روشن باشند.
سیستم قدیم این نوع چراغ ها بنام Visual Approach Slope Indicator (VASI) از سال 1995 از ضمایم (انكس 14 ) ایكائو حذف شده است.
منابع :
1- سایت اینترنتی ویكیپدیا مطلب مربوط به Precision approach path Indicator) PAPI) تصحیح شده در مورخه 29 May 2012 .
2- انكس 14 ایكائو بخش فرودگاه Annex 14 — Aerodromes
تهیه و تنظیم از لطيف جمشيدزاده