| کد خبر: 256830 |

تین‌نیوز گزارش می‌دهد؛

◄ گران فروشی ایرلاین‌ها در پی تعطیلی هفته آینده/ بلیت هواپیما کمیاب شد

بررسی سایت‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما نشان می‌دهد با توجه به تعطیلی هفته آینده قیمت بلیت هواپیما بالاتر از نرخ مصوب رفته و یافتن بلیت در برخی از مسیرها ناممکن شده است.

تین نیوز

به گزارش تین نیوز، بررسی سایت های فروش آنلاین بلیت هواپیما نشان می دهد با توجه تعطیلی هفته آینده، پیدا کردن بلیت هواپیما به ویژه در مسیرهای پرتردد تقریبا غیرممکن شده و از طرفی قیمت بلیت هواپیما در این ایام به شدت افزایش یافته است.

افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل تعطیلی دو روزه!

تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده (14 و 15 خردادماه) منجر به این شد تا تقاضا برای سفر افزایش یابد، از همین رو برای بررسی وضعیت پروازها در آستانه تعطیلات نگاهی به وضعیت پروازها خواهیم داشت.

بررسی ها نشان می دهد، پرواز در مسیر تهران به شیراز از بازه زمانی 10 تا 18 خردادماه کاملا تکمیل شده است. اما در روز 19 خردادماه شرکت هواپیمایی آسمان پرواز بیزینس تهران – شیراز را با قیمت سه میلیون و 144 هزار تومان عرضه کرده است. این در حالی است که نرخ مصوب این پرواز یک میلیون 326 هزار تومان است.

جدول یک

مسیر پروازی تهران – مشهد نیز یکی از پرترددترین مسیرهای پروازی به ویژه در ایام تعطیلات است. در حالی پروازهای چارتری ممنوع شده است که همچنان ایرلاین ها در این مسیر در حال فروش پروازهای چارتری با قیمت بالاتر از نرخ مصوب هستند.

در حال حاضر شرکت هواپیمایی چابهار و فلای پرشیا در روز 15 خردادماه قیمت بلیت خود در مسیر تهران – مشهد را یک میلیون و 500 هزار تومان عرضه کرده اند؛ این در حالی است که نرخ مصوب قیمت بلیت هواپیما در این مسیر یک میلیون 300 هزار تومان است.

بررسی ها نشان از تداوم گران فروشی شرکت های هواپیمایی دارد؛ برای مثال قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران – چابهار طبق نرخنامه جدید یک میلیون و 859 هزار تومان است، اما ایرلاین ها با توجه به تعطیلی هفته آینده قیمت پروازهای خود در این مسیر را به دو میلیون و 179 هزار تومان رسانده اند؛ بدان معنا که ایرلاین ها در این مسیر پروازی حدود 320 هزار تومان گران فروشی کرده اند.

عکس دوم

گران فروشی ایرلاین ها در مسیر پروازی تهران – اهواز نیز مشاهده می شود. برای مثال شرکت هواپیمایی کارون روز 11 خردادماه قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران – اهواز را یک میلیون و  549 هزار تومان عرضه کرده است این در حالی است که نرخ قانونی آن یک میلیون و 200 هزار تومان است.

گران فروشی ایرلاین ها در آستانه افزایش 29 درصدی قیمت بلیت هواپیما

در حالی گران فروشی ها ایرلاین ها همچنان ادامه دارد که به تازگی قیمت بلیت هواپیما 29 درصد افزایش یافته است؛ افزایش 29 درصدی قیمت بلیت هواپیما در حالی به تصویب ستاد تنظیم بازار رسید که انجمن شرکت های هوایی با توجه افزایش هزینه تعمیرات، تامین قطعه، نرخ ارز، افزایش حقوق دستمزد و ... خواستار افزایش 100 درصدی قیمت شده بود.

در این میان ایرلاین بشدت مخالف قیمت گذاری دستوری قیمت بلیت هواپیما هستند و معتقدند که افزایش 29 درصدی نرخ بلیت گره ای از مشکلات باز نمی کند. این در حالی است که پیش از شیوع کرونا ایرلاین ها توانسته بودند دولت را برای شناورسازی قیمت بلیت هواپیما قانع کنند تا عرضه و تقاضا قیمت بلیت هواپیما را تعیین کند.

اما با شیوع کرونا  شیوع کرونا و کاهش تقاضای سفر قیمت گذاری نرخ بلیت هواپیما دوباره از سر گرفته شد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره دستوری بودن قیمت بلیت هواپیما عنوان کرده است: بر اساس برنامه پنجم توسعه نرخ بلیت هواپیما باید آزاد شود و این آزادسازی از تکالیف دولت است، اما با وجود این موضوع نیز تغییر قیمت بلیت در 2 سال گذشته حاصل نشد.

مقصود اسعدی سامانی گفته است: پس از دو سال از آخرین افزایش قیمت، اکنون افزایش 29 درصدی نرخ بلیت هواپیما گره ای را از مشکلات صنعت هواپیمایی کشور باز نمی کند؛ شرکت های هواپیمایی از تیرماه 1400 هیچ افزایش قیمتی نداشتند و این در حالی است که در این مدت علاوه بر افزایش شدید نرخ ارز و تورم کشور، تعرفه های گمرکی ورود قطعات و موتور هواپیما، دستمزدها و… هم افزایش قابل توجهی داشته است که هزینه های بسیار سرسام آوری را به شرکت های هواپیمایی تحمیل کرده است.

مطالعه بیشتر: گرانی بلیت سفر هوایی را برای کم درآمدها رویا کرد

هر چند عنوان می شود که قیمت بلیت هواپیما در 2 سال گذشته تغییر نکرده است که بارها نمایندگان مجلس و مردم نسبت به افزایش نجمومی قیمت بلیت هواپیما انتقاد کرده اند.

طعم خوش یارانه سوخت زیر دهان ایرلاین ها

حتی چندی پیش با درخواست ایرلاین های مبنی بر افزایش 100 درصد قیمت بلیت هواپیما، سیدمحسن دهنوی، نماینده تهران در مجلس با انتشار توییتی به بالارفتن قیمت بلیت هواپیما اعتراض کرد و نوشت: برای جلوگیری از افزایش دوبرابری قیمت بلیط هواپیما ها به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوربه عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار نامه نوشتم.

او اظهار کرده بود: طعم ۴۰ همت بنزین یارانه ای زیردهن ایرلاین ها مزه کرده و قیمت های گران فعلی را می خواهند نجومی کنند. چراغ سبز به این زیاده خواهی، موج تورم را به سونامی تبدیل می کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.