بازدید سایت : ۲۰۲۲۳

◄ به انگیزه احتمال بازگشت هواپیمای توپولف به ناوگان هوایی ایران: آزموده را آزمودن خطاست

◄ به انگیزه احتمال بازگشت هواپیمای توپولف به ناوگان هوایی ایران: آزموده را آزمودن خطاست
|

وبلاگ تین نیوز، کامران نرجه | حداقل 22 سال طول کشید تا مسئولان حمل و نقل هوایی متقاعد شوند، هواپیمای مسافربری روسی و به ویژه "توپولوف" که سازندگان آن ادعا می کنند دارای بالاترین درجه استاندارد بین المللی پروازی است، به درد ناوگان کشورما نمی خورد.
طی این مدت آسمان ایران شاهد 42 سانحه هوایی بود که 24 مورد از آنها تلفات جانی داشت و متاسفانه منجر به درگذشت 1278 نفر از هموطنانمان شد. اما تأسف بارتر اینکه ازمجموع 24 سانحه هوایی منجر به تلفات انسانی در ایران 12 مورد توسط هواپیماهای روسی و نیمی دیگر توسط هواپیماهای ساخته شده در سایر کشورها صورت گرفت. به عبارت دیگر روس ها در سوانح هوایی منجر به تلفات انسانی ایران ظرف 22 سال اخیر سهمی 50 درصدی داشتند.
از طرف دیگر هواپیمای توپولوف که 8 مورد از سوانح هوایی ایران در این مدت به نام آن ثبت شده، مرگ 446 نفر از مسافران حمل و نقل هوایی ما را در کارنامه خود دارد. یعنی 35 درصد از تلفات سوانح هوایی ایران صرفاً توسط همین نوع هواپیما رخ داده است.
کارشناسان صنعت هوایی ما به خوبی واقفند که بافت اصلی و ترکیب بدنۀ مهندسیِ تعمیر و نگهداری هواپیما در ایران غربی است و ناوگان هوایی کشور از ابتدا برای پذیرش هواپیماهای روسی تعریف نشده است.
هواپیماهای ساخت روسیه به ویژه "توپولوف" حتی اگر دارای بالاترین استانداردهای بین المللی پروازی باشند؛ با برخی از ویژگی های اقلیمی کشور ما سازگاری ندارند و هزینه تعمیر و نگهداری آنها بالاست.
این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد ناوگان هوایی تجاری روسیه را نیز هواپیماهای غربی تشکیل می‌دهند و به ادعای مسئولان سابق صنعت هوایی این کشور، توپولف از نظر ایمنی در رتبه پایین تری نسبت به هواپیماهای غربی قرار دارد.
سه سال پیش با آتش‌ گرفتن موتوریکی از همین نوع هواپیما روی باند فرودگاه، فعالیت تمامی توپولف‌های موجود در ناوگان هوایی روسیه متوقف شد و "دیمیتری مدودوف" رئیس‌جمهور‌ وقت روسیه از کیفیت پایین هواپیماهای ساخت این کشور به شدت انتقاد کرد.
درچنین شرایطی پس از هشت سانحه سنگین و 11 مورد شرایط اضطراری توسط هواپیمای توپولوف در ایران، مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری در دولت قبلی پذیرفتند که پرونده فعالیت این نوع هواپیما باید برای همیشه در ایران مختومه گردد و از حدود 5/3 سال پیش تاکنون استفاده از این هواپیما در ایران (حتی در بخش حمل بار) ممنوع شده است.
با این وجود معلوم نیست چه اتفاقی باعث شده تا مسئولان فعلی سازمان هواپیمایی کشوری در جریان سفر اخیر وزیر انرژی روسیه به ایران، مجذوب تبلیغات تجاری روس ها برای استفاده مجدد از توپولوف در ناوگان هوایی ایران شوند.
روس ها در بازگشت از این سفر به کشورخود ادعا کرده اند که با ایران در مورد راه اندازی خط تولید مشترک هواپیمای توپولوف 204 که ظاهراً نمونه پیشرفته تری نسبت به هواپیمای بدنام توپولوف 154 است، مذاکراتی داشته اند.
الکساندر نوواگ وزیر انرژی روسیه که سرپرستی هیات اعزامی کشورش به ایران را در سفر اخیر به عهده داشت، به سیاق اغلب هموطنانش که کمتر مسئولیت فروش تولیدات صنعتی خود را می پذیرند، وقتی با سئوالات مکرر خبرنگاران ایرانی در مورد پرونده سقوط 4 سال پیش هواپیمای توپولوف در حوالی قزوین روبرو شد، فقط به این نکته تاکید کرد که : ما مصمم به همکاری با ایران در زمینه تولید توپولوف204 هستیم!
درست چهار سال قبل بود که یک فروند هواپیمای توپولوف 154 متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین در مسیر پروازی از تهران به ایروان( پایتخت ارمنستان) به دلیل نقص فنی در سیستم ناوبری روی آسمان قزوین منفجر شد و تمامی 168 سرنشین آن جان باختند. بررسی های فنی صورت گرفته توسط کارشناسان ایرانی، سازندگان روسی را به دلیل کم توجهی در تعمیر ادواری هواپیمای مذکور مقصر معرفی کرد ولی روس ها هیچ واکنشی به این مساله نشان ندادند و تا امروز هم نظر خود را در مورد نتایج برسی جعبه سیاه هواپیمای مذکور اعلام نکرده اند.
سازمان هواپیمایی کشوری پس از این حادثه دلخراش و بی توجهی روس ها به اعلام نتیجه بررسی جعبه سیاه هواپیمای مذکور که در واقع غرور ملی ما را خدشه دار کرده بود، پرواز هواپیماهای توپولف‌ 154 را از ابتدای اسفند‌ 1389 به دلیل "نبود پشتیبانی کارخانه‌ای"، "وجود عیب موتوری" و "جلوگیری از بروز خطرات احتمالی بعدی" در ایران ممنوع کرد و 14 توپولف موجود در ناوگان کشور، از آن زمان زمین‌گیر شدند.
حالا دوباره زمزمه ورود نسل دیگری از توپولوف های مرگبار به آسمان ایران موجب نگرانی مردم شده است و متأسفانه مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری در مورد اخبار منتشره سکوت کرده اند.
به نظر می رسد مقامات روسی درک کرده‌اند که صنعت حمل و نقل هوایی ایران در شرایط فعلی تحت ظالمانه‌ترین تحریم‌ها قرار دارد و تلاش می‌کنند از این ‌آب گل آلود ماهی گرفته و بازار هواپیماسازی خود را رونق بخشند و در این شرایط چه بازاری بهتر از ایران.
روی صحبت نگارنده با هموطنان ما در مسئولیت های مختلف صنعت هوایی کشور است که یک بار دیگر فریب تبلیغات تجاری روس ها در فروش کالاهای بلامصرف خود به ایران را نخورید و به احترام تمامی کشته شدگان در سوانح توپولوف، از خرید این نوع هواپیما صرف نظر کنید. مگر نشنیده اید که: "آزموده را آزمودن خطاست !"

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مادر بزرگ خانم مارپل

    خانم کامران ضمن تشکراز شما باید به عرض برسانم که تصمیمهایی که در این حوزه ها گرفته می شود بیشتر سیاسی است تا کارشناسی اگر می خواهید در این زمینه کاری انجام دهید با ادبیات سیاسی و توجیهات سیاسی وارد شوید شاید اثر کند

  • شاهرخ ظهرابزاده

    جناب نرجه. سلام عرض می کنم. این هشت سانحه توپولف را چگونه حساب کرده اید؟ فکر کنم شما سانحه مرحوم دادمان در یاک ۴۰ که به کوه برخورد و نیز خروج از باند ایلوشین ۶۲ آریا در مشهد به دلیل سرعت فرود بسیار زیاد که هر دو هم در اثر خطای ۱۰۰ درصدی خدمه بوده رو هم به پای توپولف ۱۵۴ نوشته اید سوانح توپولف ۵ تا بوده که ۴ تایشان ناشی از خطای ۱۰۰ درصدی خدمه و یکی دیگرش(کاسپین) هم در اثر تعمیر و نگهداری نادرست رخ داده. از نظر آماری تفاوت معنا داری میان سوانح بوئینگ ۷۲۷ و فوکر ۱۰۰ و توپولف ۱۵۴ در کشور وجود ندارد. ۴ فروند۷۲۷ از مجموع ۹ فروند ۷۲۷ های ایران ار همگی در اثر خطای انسانی در سوانح از بین رفته اند که ۳ تایش مرگبار بوده. ۶(شاید هم بیشتر) فوکر ۱۰۰ ایران ار و آسمان هم در اثر خطای انسانی غیر مرگبار از خط پرواز خارج شدند که دو تایش معجزه بود که تلفات ندشتیم. به صورت کلی، اگر تمامی سوانح روی داده در هوانوردی غیر نظامی کشور رو فهرست کنید، فراوانی هواپیماهای غربی و شرقی تفاوت قابل توجه ومعنا داری ندارد. البته بنده هیج علاقه ای به توپولف ۲۰۴ یا ۱۵۴ ندارم. کلا از روسها هم خوشم نمی آید. اما تحلیل و بیان نظر باید بر مبنای داده ها و اطلاعات آماری صحیح انجام شود. متاسفانه خطاهای انسانی که توپولفها رو زمین می زد هنوز هم وجود دارد و همان روزهایی که در کشور جشن خروج توپولف گرفته شد، ۷۲۷ ایران در ارومیه زمین خورد و دلیلش مشابه همان دلایل سوانح توپولف بود. این جو توپولف هراسی باعثشده است از مشکل اصلی غافل شویم. همانطور که بجای اصلاح رفتار رانندگی، پراید هراسی و پژو هراسی و اسکانیا هراسی راه افتاده است. به هر حال این تحریمها هم روزی پایان می یابد و ۷۷۷ و ۷۸۷ و ارباسهای ۳۵۰ و ۳۸۰ هم به کشور وارد می شود. اما اگر قرار باشد رفتار عامل انسانی تغییر نکند، مشابه همان حوادثبرای هواپیماهای غربی خواهد افتاد. این پافشاری بنده جهت انجام تحلیل درست و بر مبنای اطلاعات دقیق، نه از حب روسها، بلکه از ترس بغض از دست دادن شمار بیشتری از هموطنان در آینده و سوار بر هواپیمای غربی است.

  • برجعلی برجکی

    سلام بر بزرگ کارشناس ارشد تمامی زمینه ها اولا برایم باعثتعجب است که شما این همه وقت را از کجا می آورید ثانیا امروز قصد دادم تا بار دیگر تناقض آشکاری را در نظر اخیر شما آشکار سازم امیدوارم این نقد سازنده را از بنده بپزیرید فرمود ه اید که: سوانح توپولف ۵ تا بوده که ۴ تایشان ناشی از خطای ۱۰۰ درصدی خدمه و یکی دیگرش(کاسپین) هم در اثر تعمیر و نگهداری نادرست رخ داده. تا آنجا که بنده می دانم تا کنون دلیل اصلی هیچ حادثه ای به صورت قطعی در ایران اعلام نشد ه که در آن بصورت ۱۰۰ در ۱۰۰ هم از خطای انسانی سخنی گفته باشند. البته در اظهار نظر مدیران ارشد که شما هم گهگاهی سنگ آنان را بر سینه می کوبید این یک رسم است که برای فرار از مسئولیت معمولا تقصیر را به گردن خلبان و خدمه مرحوم شده می اندازند، درست آن چیزی که شما امروز قاطعانه و با احتمال ۱۰۰ در صد در نظر اشتباه خود آوردید و قطعا این بار اخروی را مانند دیگر مدیران برای خود ایجاد کردید که باید در برزخ پاسخگوی خلبانان کشته شده قرار بگیرید. اما نکته دیگر تاکید شما بر این موضوع مهم است که فرموده اید: " تحلیل و بیان نظر باید بر مبنای داده ها و اطلاعات آماری صحیح انجام شود. " آیا فی الولقع خود شما هم تابع این نظر خود هستید " و یا تنها مرگ را برای همسایه توصیه می فرمایید در خاتمه جاد دارد از این مطلب بسیار ارزشمند خانم کامران تشکر نمایم

  • شاهرخ ظهرابزاده

    در ادامه نوشته قبلی: نوشته اید: " " " " درست چهار سال قبل بود که یک فروند هواپیمای توپولوف ۱۵۴ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین در مسیر پروازی از تهران به ایروان(پایتخت ارمنستان) به دلیل نقص فنی در سیستم ناوبری روی آسمان قزوین منفجر شد " " سیستم ناوبری هیچ گاه موجب انفجار نمی شود. بلکه اگر سیستم ناوبری ایراد داشته باشد هواپیما موقعیتش را گم کرده و قادر به مسیر یابی برای ادامه پرواز نخواهد بود همچنین نوشته اید: " " سه سال پیش با آتش‌ گرفتن موتوریکی از همین نوع هواپیما روی باند فرودگاه، فعالیت تمامی توپولف‌های موجود در ناوگان هوایی روسیه متوقف شد " " " در حالیکه پس از آن سانحه فعالیتهای توپولف ۱۵۴ سری B به حال تعلیل در آمد و نه مدل M که در ایران هم وجود داشت. هم اکنون توپولف ۱۵۴ سری M در برخی ارلاینهای روسیه پرواز می کند.

  • پدربزرگ

    مادر برزگ جان نام: کامران، نام خانوادگی: نرجه. ایشان قاعدتا نمی توانند با نام کامران خانم باشند. پیری بدجوری فشار آورده ها

  • مادر بزرگ خانم مارپل

    درود بر پدر بزرگ عزیز اینکه جناب آقای کامران خان مادام هستند و یا موسیو فرقی نمی کند مهم اصل مطلب ایشان است که به نظر من صحیح است درست برعکس نظرات آقای ظهرابزاده و شما ضمنا من بابت این اشتباه از ایشان پوزش می خواهم.

  • شاهرخ ظهرابزاده

    جناب برجعلی برجکی از اینکه وقت می گذارید و نوشته های بنده رو می خوانید سپاسگذارم. گزارش بررسی تمامی سوانح غیر نظامی در سازمان هواپیمایی کشوری موجود است. می توانید مراجعه کنید و ملاحظه فرمایید. گمان نکنم منعی رای انتشار داشته باشند. اما متاسفانه اصحاب رسانه کم کاری می کنند و پی دریافت آنها نمی روند و بجای پرسش از هواپیمایی کشوری، خودشان گمانه زنی می کنند.

  • پدربزرگ

    مادر بزرگ و برجعلی برجکی که احتمالا هر دو یکی هستید وگرنه هر دو آقای نرجه را خانم کامران خطاب نمی کردین. اما سوالم اینه که وقتی نوشتین " مهم اصل مطلب ایشان است که به نظر من صحیح است درست برعکس نظرات آقای ظهرابزاده و شما " دقیقا کدوم قسمت از مطلب من صحیح نیست؟ و شما با آن مخالفی؟ فقط می خوایید مخالفت کنید؟ خودتون هم می دونین چی می گین و چی خوایین؟

  • آن گزارشات مد نظر شما ارزشی ندارد آقای ظهرابزاده یکی از دلایل کارشناسی های غلط شما هم بر می گردد به بهره گیری از این استناد های اشتباه.