| کد خبر: 256867 |

◄ راهنمای جامع راه های شکایت از آژانس های مسافرتی

وجود برخی تخلفات بسیار از سوی آژانس های مسافرتی و هواپیمایی شرکت های گردشگری غیرمجاز در بازار ایران باعث شده تا ماهانه شاهد ده ها شکایت از آژانس مسافرتی و هواپیمایی در دادسراها و اداره کل گردشگری استان ها باشیم.

تین نیوز

وجود برخی تخلفات بسیار از سوی آژانس های مسافرتی و هواپیمایی شرکت های گردشگری غیرمجاز در بازار ایران باعث شده تا ماهانه شاهد ده ها شکایت از آژانس مسافرتی و هواپیمایی، مبنی بر گران فروشی بلیط های هواپیما، برگزاری تور های مسافرتی بدون مجوز، دریافت پول های کلان از مسافران و…، در دادسراها و اداره کل گردشگری استان ها باشیم. 

راهنمای جامع دوره مدیریت آژانس‌ های مسافرتی و آژانس هواپیمایی

به گزارش تین نیوز به نقل از رسانه قطبنما، در صورت تخلف یک آژانس مسافرتی ، مراجعه حضوری و شکایت به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، تماس با «۰۹۶۲۹»، مراجعه به شورای حل اختلاف ویژه گردشگری شعبه ۲۶۳۴ و ثبت شکایت در سامانه سامد، برخی از راه های شکایت از آژانس مسافرتی است. 

علاوه بر این، مراجع دیگری مانند سازمان بازرسی کل کشور و سازمان تعزیرات حکومتی دارای شأن قانونی برای دریافت و رسیدگی به طرح شکایت مردم و گردشگران هستند. در ادامه، برخی از این راه ها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

سامانه ۰۹۶۲۹

تماس با تلفن گویا واحد شکایت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، به شماره «۰۹۶۲۹»، یکی از راه های ثبت شکایت است. پس از تماس با این شماره و ثبت شکایت، درخواست شما به اداره کل گردشگری استان ها ارجاع داده می شود و پس از بررسی کارشناسان، نتیجه آن اعلام خواهد شد. 

◄ معرفی سامانه ملی سفر؛ سامانه رسیدگی به شکایات مسافران

اداره کل میراث فرهنگی استان ها

بر اساس آئین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت د فاتر خدمات مسافرتی ، نظارت بر فعالیت دفاتر از جهت کیفیت، سطح کارایی و رعایت مقررات، بر عهده مرجع صادر کننده مجوز، یعنی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است. بدین ترتیب، در صورت مشاهده تخلف در دفاتر، می توانید با مراجعه حضوری به اداره کل گردشگری استان ها، با تکمیل فرم کتبی شکایت و ارائه مستندات تخلف (شامل قرارداد، فیش واریز وجه یا رسید دریافتی)، شکایت خود را به این مرجع اطلاع دهید. 

در برخی از مواقع، واحد شکایت در اداره کل گردشگری استان ها وجود ندارد. در این چنین شرایطی، فرد می تواند نامه شکایت و مستندات خود را مستقیما به مدیر کل اداره استان ارائه دهد. پس از دریافت نامه توسط مدیر کل و ارجاع آن به معاونت گردشگری، درخواست شخص در کمیسیونی، تحت عنوان «کمیسیون نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر» بررسی خواهد شد. اعضای این کمیسیون، شامل نماینده انجمن حرفه ای دفاتر خدمات مسافرتی، نماینده حراست، معاون گردشگری، نماینده دفتر بررسی و نظارت و کارشناس دفاتر خدمات مسافرتی است و پس از بررسی شکایت و مستندات، نتیجه آن به فرد شاکی و آژانسی که از او شکایت شده، ارسال می شود. 

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی

سال ها بود که خلاء نبود شورای حل اختلاف تخصصی برای رسیدگی به شکایت حوزه گردشگری، در این صنعت احساس می شد. در همین راستا، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، شورای حل اختلاف ویژه ای را برای گردشگری در سال ۱۳۹۹ در تهران راه اندازی کرد. این شورا که اعضای آن عموما از مدیران دفاتر و کارشناسان رسمی مورد تایید قوه قضائیه هستند، از اشراف کافی در مورد مقررات و ضوابط دفاتر خدمات مسافرتی برخوردارند.

بدین ترتیب، اگر می خواهید شکایت خود را به مرجعی تخصصی گزارش دهید، باید به شورای حل اختلاف ویژه گردشگری، شعبه ۲۶۳۴، واقع در ساختمان انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، مراجعه کنید. 

سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی کشوری

مسافران برای ثبت شکایت از شرکت های هواپیمایی می توانند با شماره تماس ثبت شکایات این شرکت ها، درج شده در وب سایت سازمان هواپیمایی کشوری تماس بگیرند. طبق اطلاعیه این سازمان، در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب می توانید شکایت خود را در سامانه حقوق مسافر سازمان ثبت کنید. 

◄ معرفی سامانه حقوق مسافر هوایی

سازمان تعزیرات حکومتی 

سازمان تعزیرات حکومتی، معمولاً به شکایت مربوط به گران فروشی، کم فروشی، تقلب، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور در واحدهای اقتصادی و صنفی رسیدگی می کند. اگرچه این سازمان، مرجع تخصصی برای رسیدگی به تخلفات حوزه گردشگری و مسافرتی نیست، اما در صورت ثبت شکایت توسط شهروندان دارای شأن قانونی برای ورود به مسئله و رسیدگی به آن است. 

برای ثبت شکایت در این سازمان می توانید به میز خدمت الکترونیک سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه و یا از طریق تماس با شماره «۱۳۵»، گزارش خود را اعلام کنید.  

سازمان بازرسی کل کشور

سازمان بازرسی کل کشور در زمینه بررسی و پیگیری روند اجرایی مقررات در دفاتر/ شرکت های گردشگری فعالیت می کند. بنابراین، در صورت مشاهده تخلف در مقررات و ضوابط اجرایی دفاتر می توانید شکایت خود را در وب سایت سازمان بازرسی کل کشور ثبت و یا از طریق تماس با شماره «۱۳۶» اطلاع رسانی کنید.

دادگاه ها و دادسراهای سراسر کشور

همه شهروندان می توانند شکایت خود را در دادگاه ها یا دادسراهای سراسر کشور به ثبت برسانند. دادسراها، یکی از راه ها برای پیگیری جرایم کیفری و کلاهبرداری  دفاتر مسافرتی و هواپیمایی هستند. برای ثبت و بررسی در این مراجع قانونی باید از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام کنید. 

ثبت شکایت در سامانه سامد 

به طور کلی یکی دیگر از راه های ثبت شکایت، سامانه سامد یا سامانه الکترونیکی ارتباط مردم با دولت، است. ثبت شکایت در این سامانه نیز نیازمند ارائه مستندات است و شکایت شما از طریق ارجاع به معاونت گردشگری استان، پیگیری و بررسی خواهد شد. 

نمونه نامه شکایت از آژانس مسافرتی 

در وب سایت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، مدارک و یک نمونه دادخواست برای ارائه به شورای حل اختلاف آورده شده است. با مراجعه به این لینک می توانید جزئیات و مدارک لازم برای ثبت شکایت از آژانس مسافرتی را بررسی کنید. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نیما 3 1

    آژانس مسافرتی طنین شهر توس مشهد شرکتی کلاهبردار بوده و به تعهدات خود عمل نکرده خواهشا به هیچ کسی پیشنهاد نگردد

  • ناصر نوروززاده 3 0

    آژانس های مسافرتی با وعده خرید بلیط .پول چهار برابر قیمت بلیط یک بلیط را می گیرند یکی از آژانس های مسافرتی به نام مسیر سبز زندگی با اگهی در برنامه دیوار بلیط سیصد و نود هزار تومانی را نهصد و نود به خانواده من فروخت هیچ کجا هم از شکایت من حمایت نکرد

  • مریم 0 0

    سلام آژانس مسافرتی نوین گشت تقلبی هست وبه تعهدات خودعمل نمیکندپیشنهادمیکنم کسی بااین آژانس کارنکند

  • مرتضی 1 0

    شما که این مطلب رو گذاشتید، خودتون این سامانه مزخرف سامد رو امتحان کردید؟ به نظرم مهندس آیتی ممکنه بتونه ازش استفاده کنه! بدون ثبت نام شکایت یا انتقادی رو ثبت نمی کنه، ثبت نام هم ممکن نیست، پاسخ دری وری میده!!

  • مرتضی 1 0

    هیچ یک از مراکز ثبت شکایت هیچ کاری نمی کنن، طاها گشت تهران برخلاف صریح بخشنامه معاونت گردشگری (ماده 20 بخشنامه 9534/53679 سال 95 و بعدی ها... )گذرنامه من رو غیرقانونی ضبط کرده و استردادش رو منوط به پرداخت 10 میلیون دیگه غیر از 18 میلیون پول بلیط که ازم گرفته کرده،هم تعزیرات هم بازرسی کل کشور شکایت ثبت کردم هم به 09629 سه بار تا الان شکایت ثبت کردم، هیچ کاری کسی نکرد، انگار نه انگار که قانونی که وضع می کنن رو باید پیگیر اجراش هم باشن. به نظرم یا باید شخصا و با دعوا و مرافعه کارم رو جلو ببرم یا باید به دادسرا شکایت کنم اگر به عنوان خیانت در امانت رسیدگی کنند. ضمنا من هیچ خدماتی از این آژانس دریافت نکردم و هرگز شخصا مدارکم رو بهشون ندادم، شخصی برده بدون اجازه من بهشون داده و با من شخصا هیچ قراردادی ندارند.

  • مرتضی 2 0

    وقتی کسی مثل عزت الله ضرغامی میشه رئیس میراث فرهنگی، باید هم این حد بلبشو باشه حتی یدونه از تلفن های معاونت هاش روز معمول کاری جوابگو نیست.شما نمی خواد دولت الکترونیک باشید، بابا تلفن مردم رو جواب بدین، الکترونیک نخواستیم.

  • مرتضی 1 1

    میرات ث فرهنگی چرا اجازه میده با این وضعیت فقر و فلاکت از صبح تا شب این آژانس های عموماً متخلف مرتبا مزاحم مردم بشن و روزانه ده ها پیامک تبلیغاتی سفر به پاریس و ژاپن و کره وهلند و آلمان و.... ارسال کنن به تلفن همراه مردم؟!! اونم توی این اوضاع نابسامان اقتصادی؟که بعد هم کلاه سر مردم بذارن و کسی هم نباشه رسیدگی کنه؟ آقای ضرغامی می شنوی؟؟؟؟؟؟؟!!!

    • صابر 1 0

      شماره تلفن‌های ما رو کی به این آژانسها میده وقت و بی وقت دعوت به سمینار ما هم تا حال سمینار ندیده بودیم جمعه رفتم هتل میدان توپخانه ۱۱ملیون آزمون گرفتن یه پوشه زیربغلمون vap شدیم چند روزه تماس میگیریم تعداد به حد حساب نرسیده میگن از روستا ۲۵ نفر بیارید حرکت کنیم میگم ۱۱ تومن من بدید خودم میرم مشهد میگن شما vap شدید خرج زیر ساختار شده عجله نکنید یکماه دیگه دیگه خانت خراب یکماه دیگه ما باید خاک برگردونیم کشاورزی

  • شکوفه 0 0

    دفتر خدمات گردشگری {....} گشت در تهران فلکه دوم صادقیه به تعهدات خود عمل نکرده و هر اطلاعاتی که راجع به تور داده بودند برعکس بود. هتل ۲ ستاره بجای ۴ ستاره . خدمات کارگزار افتضاح خدمات هتل افتضاح خدمات خود دفتر افتضاح و چک نکردن شرایط مسافرت . تغییر مداوم ساعت پروازها و... و... هر چی بگم کم گفتم ....لطفا در خصوص اخذ خدمات از این شرکت مواظب باشید .

  • آتی 0 0

    من دوماه هست دنبال پولم هستم شکایت کردم رسیدگی نمیشه آزانس هواپیمایی پرواز طلایی خلیج فارس مشهد وهنوز مشغول کار هستن تبلیغات دارن تو اینستاگرام وهنوز هم کلاه برداری میکنن با مدیریت محمد کشاورز که با چندتا از کارمندهاش یه گروه تشکیل دادن وهیج جا جوابگو نیست واونا هم راحت دارن ادامه میدن

  • ناشناس 0 0

    این راههایی که برای شکایت از اژانس های مسافرتی میگن همش کشکه و دروغ هیچ کس رسیدگی نمی کنه ببخشید باید مثل قانون جنگل با زور و خشونت و شخصا سراغ آژانس مسافرتی متخلف رفت و با آبرو ریزی و زور و ضرب به نتیجه رسید وگرنه دادرسی نیست

  • ناشناس 1 0

    آژانس مسافرتی مزخرفی مثل ثارالله شهریار ندیدم تو سفر عتبات همسفرشون بودم نه مسائل دینی را رعایت می کنن نه اخلاقی خانم تنها را فرستادن تو اتاق یک زوج جوان و نا محرم و هم اتاقی ما مریض شد دو روز نتونست غذا بخوره و بالا می اورد خانم میانسالی بود ناراحتی قلب و قند شدید که انسولین میزد فشار خون بالا بطوری که ما هر چی رفتیم گفتیم حال این خانم خرابه نکنه فوت بشه مسئولین آژانس نیآمدن سر بزنن یا دکتر ببرن ما هم با توجه به شرایطش تنها نمی تونستیم دکتر ببریم و بلد نبودیم کجا باید بیمارستان ببریمش

  • ناشناس 0 0

    تو را خدا با آژانس مسافرتی ثارالله شهریار حتی اگه رایگان برد جایی نرید که یک چیزی از افتضاح هم بالاتره

  • ناشناس 1 0

    با کلی تصویر سازی از یه سفر قونیه ازعلی بابا تور خریداری کردم .غافل از اینکه هیچکدوم تعهدی به مسافر ندارن .تور قونیه از آژانس پرواز بلورین واقع در شهرک غرب مجتمع پلاتین بود که متاسفانه به جای اتوبوس VIP یه اتوبوس که در حد شرکت واحد هم نبود فرستاد . بدقولی پشت بدقولی. بجای هتل ۴ ستاره مسافرخانه تحویل دادن و ....به هیچ وجه بهشون اعتماد نکنین

  • ناشناس 0 0

    آژانس پرواز بلورین شیر داغ یه کلاهبردار حرفه ای هست برای سفر زمینی بجای اتوبوس وی ای پی یه اتوبوس معمولی و کثیف و داغون گذاشته بود و بجای هتل ۴ ستاره ، همه رو به یه مسافرخونه برد.... مواظب باشید ازین آژانس تور نگیرید افتضاحه افتضاح

  • آذین 0 0

    آژ انس مسافرتی آویسا الهه باستان به خاطر بی دقتی ویزای دبی من را ریجکت کرد و زیر بار نرفت و پول من رو نداد بسیار شیاد و کلاهبردارند

  • زهرا 3 0

    آژانس مسافرتی پرگشا سیر پارسیان
    کاملآ کلاهبردار بوده پیشنهاد میکنم با این آژانس اصلأ کار نکنید....

  • Bahram 0 0

    آژانس فراز تهران کلاهبرداره سراغش نرید

  • سانا 0 0

    آژانس نخيل گشت پرواز يه كلاهبردار حرفه ايه به هيچ وجه از اين آژانس تور نگيريد

  • مرزیه 0 0

    آژانس نازنین گشت ایرانیان کلاهبرداراست یورو نقدی گرفت از دادن رسید وقرارداد خوداری کرد ودرحل اختلاف گفت اصلا مرانمیشناسد دردادگاه بادیدن مدارک وانمود کرد از بنده طلبکار است ‌رایگان کار انجام داده درصورتی که بلیط هواپیماوهتل هم سوری بود وکاری انجام نداد

  • مرزیه 0 0

    شرکت نازنین گشت برائتی پول منو بالاکشید بعداز یک سال دوندگی دادگاه واداره آگاهی ثابت کردم کلاهبرداراست ولی قاضی کیفری برائت داد حکم دادکه متهم دروغگو‌است کلاهبردارنیست برو حقوقی شکایت کن دوهزار یورو سگ خور شد

  • Farimah alizadeh 0 1

    آژانس مسافرتی پویا سفر افق پارس با مدیریت کیان رضایی توی خیابان سهروردی علنا با آگاهی کامل با گردن کلفتی داره مردم رو آلاف میکنه، اول میگه پول رو واریز کنید به حساب، بعد میگه یه قرارداد تایید کنید وقتی قرارداد تایید شد و پول رو گرفت الان بازی شروع میشه، تازه خودتون باید پیگیر شین که بلیط چرا نمی بفرستین وچر هتل چرا میفرستین، اول میگن هتل جا نداره حالا باید چن میلیون اضافه پول بدین بعد که اون پول رو گرفتن، حالا سر پرواز که پرواز شیفت شده به ساعت دیگه، همچنان کارمند میگه به من مربوط نمیشه، و پشتیانی تماس گرفتم گفتن اگر پرواز دیگه رو تایید نکنید کل پول سوخت میشه مجبورم کردن پرواز دیگه رو تایید کنم ولی همچنان بلیط به من ندادن، یک روز کامل رو توی فرورگاه بودم بازم بلیطی بهم ندادن اصلا براشون مهم نبود از ایرلاین استعلام گرفتم گفتن همیچین بلیطی به اسم شما نیس، من موندم تو فرودگاه و پروازی که رفت، تازه گفتن اگه پولت رو میخوای باید کنسلی رو بدی من میگم کدوم کنسلی من که تو فرودگاه بودم شما بلیطی نفرستادین، میگن اینا دیگه به ما مربوط نمیشه، اگه مابقی پولت رو میخوای باید تایید کنی که از ما شکایت نداری، میگم شکایت دارم من نه سفری رفتم و نه بلیطی به من دادین که برم سفر، الان چرا بلیط نگرفته باید پول کنسلی رو بدم، منو مجبور کردن برا گرفتن ته پولی که افتاده دستشون و با صاحب زوری دارم ازم اخاذی میکنن، نه عذر خواهی کردن و نه اهمیتی دادن، تازه تهدیدم هم کردن، یه تور واهی میگیره که اصلا نه بلیطی برات ارسال میکنه و نه وچر هتل ابدا اعتماد نکنید و اعصاب و مالتون رو به اینا ندیدن وقتی که حروم شد پول سفری که دادم و نبردنم، اینم شماره ی آژانس لطفا پیگیری کنید 02188171018

  • ناشناس 0 0

    لطفا لطفا به بی قانونی های آژانس مسافرتی پویا سفر افق رسیدگی کنید مردم ر. اذیت میکنن سر کار میذارن و پولشون رو میخورن، آدرس تهران خیابان سهروردی

  • ناشناس 0 0

    آژانس آریا سفیران روناک کلاهبرداره بنام داود قویدل

  • ناشناس 0 0

    آژانس نخیل گشت پرواز و ستاره که با مدیریت زاهدی هستند و شرکت کار گذارشون در ترکیه با نام امید تراول دروغ گو و کلاه بردارهستن

  • علیرضا 1 0

    عرض سلام و وقت بخیر
    بنده برای تاریخ ۱۴ فروردین از ۳ روز قبل در استانبول برای تهران جهت ۶ نفر پرواز معراج ساعت ۲۰ از سایت سه کلیک بلیط تهیه کردم که پول از حساب من کسر و به حساب سه کلیک وارد شد و ولی بلیط صادر نشد بلافاصله تماس گرفتند و واعلام کردن اگر بلیط ها مورد تایید است الان براتون صادر میکنیم تاییده داده شد و ولی تصویر تاییده ارسال نگردید که از اون زمان هدچقدر تماس گرفتم فقط اعلام میکرد شما نفر بیستم یا چهاردهم پشت خط هستی بعد از کلی معطلی پشت خط و ایجاد هزینه اضافه تا روز پرواز از جکابگویی طفره رفته و بعو از پیگسری دوستانم از تهران از طریق واتس اپ جواب دادند گه شما باید ۴۰ میلیون دیگه بپردازین تا بلیط رو بگیریم یا پول رو پس بدیم ود تو این فاصله بلیطها در تمام سایتها افزایش شدید پیدا کرده بود این عمل مصداق کامل کلاهبرداری و خیانت در وظیفه سایت تهیه بلیط هستش چون میدونه مسا۴ر مجبوره بلیط رو تهیه کنه اللته بعد از کلی صحبت و عصبانیت و پیگیری گفتن باید ۱۱ میلیون چهارصد بریزین تا بلیط برای روز بعد درساعت ۱۰ شب صادر شود یعنی واقعا متاسفم که هیچ نظارتی وجود ندارد که یه سایت بتونه تو رور روشن حق شما رو ضایع کند وجوابگو نباشد این سایت اگر هم موفق نشده در تاریخ واریزی بلیط تهیه کند باید فورا پول رو عودت میداد تا من از سایت دیگر بلیط رو تهیه میکردم و بلاتکلیف نمیمونوم یا اعلام میکرد که بلیط دو نتونسته تامین کنه و من حداقل از سایت دیگر بلیط میگرفتم و تازمانی که برخوردی صورت نگیرد این روش رو ادامه میدهند گرچه حق خودم رو برای شکایت از طریق تعزیرات خواهم گرفت چون فقط بحث مالی نیست تمام برنامه های من رو بهم ریخت

  • ناشناس 0 0

    سلام متاسفانه نوروز امسال403 برای سفر پاریس با شرکت دلتابان-سه کلیک قرار داد بستیم و افتضاح
    تا روز آخر بلیط برگشت نداشتیم،روز آخر سفر رو به خاطر تغییر ساعت بلیط از ما گرفتن،بی احترامی کارکنان آژانس،نبودن لیدر همراه در مسیر و لیدر بسیار تا بسیار بی سواد در پاریس،خرید بلیز تقلبی برای دیزنی لند هتل بسیار تا بسیار بی کیفیت،تهیه بلیط 25کیلویی برای مسافران به جای 30 کیلو بار برای سود بیشتر خودشون،خواهشا گول تبلیغات گسترده این آژانس رو نخورید به معنای واقعی کلمه افتضاح و بد بودن
    با هزینه بالایی که کردیم بدترین سفر رو برای ما رقم زدن.

  • علی.. 0 0

    آژانس فلای تودی در صورت کنسل کردن بلیط توسط شما، به بهانه های مختلف پول شما را نمی دهد و کلاهبردار است. دوستان خرید نکنید