| کد خبر: 256172 |

اصطلاحات گردشگری رایج و تخصصی که هر اهل سفری باید بداند!

صنعت گردشگری مملو از اصطلاحات و کلمات مختص به خودش است.در این راهنما رایج ترین اصطلاحات گردشگری در ارتباط با پروازهای هوایی، هتل و اقامتگاه بعلاوه عبارات رایج و مورد استفاده در تورهای گردشگری و آژانس مسافرتی گردآوری شده اند.

تین نیوز

در این راهنما  رایج ترین اصطلاحات گردشگری در ارتباط با پروازهای هوایی، هتل و اقامتگاه بعلاوه عبارات رایج و مورد استفاده در تورهای گردشگری و آژانس مسافرتی گردآوری شده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، صنعت گردشگری مملو از اصطلاحات و کلمات مختص به خودش است و امیدواریم استفاده از این واژه راهنمای اصطلاحات سفر برای شما عزیزان مفید واقع شود و با اصطلاحی که ممکن است در سفر به دانستن آن ها نیاز داشته باشید آشنا شوید.

اصطلاحات گردشگری مرتبط با پروازهای هوایی

در اولین بخش از راهنما مروری خواهیم داشت بر اصطلاحات گردشگری رایج مرتبط با فرودگاه ها و پروازهای هوایی.

Check in

وقتی به فرودگاه رسیدید، باید به دنبال صفحه نمایش بزرگی باشید که شماره میزهایی که خطوط هوایی مختلف مسافران را در آن ها چک این می ‌کنند را فهرست می‌ کند. پس از پیدا کردن میزهای مورد نظر، یکی از کارکنان خطوط هوایی از شما مدارک شناسایی تقاضا می کند، بار شما را تحویل می گیرد و شما را به عنوان مسافر برای پرواز مورد نظر ثبت می کند.

Check in - الی گشت

  Boarding pass

پس از انجام چک این، boarding pass یا همان کارت پرواز خودتان را دریافت خواهید کرد. کارت پرواز شما بسیار مهم است و جزئیات پرواز شما از جمله شماره پرواز، صندلی و گیت را نشان می دهد. بدون این سند، قادر به سوار شدن به هواپیما نخواهید بود، پس مواظب باشید تا گم نشود!

 Security / Customs

اگر به خارج از کشور سفر می کنید، قبل از حرکت از بخش security یا امنیت عبور کرده و پس از ورود از بخش customs یا گمرک خارج خواهید شد. در بخش امنیتی از یک فلزیاب عبور می کنید در حالی که کارکنان فرودگاه چمدان شما را با اشعه ایکس مشاهده می کنند تا موارد ممنوعه را بررسی کنند.

همچنین ممکن است لباس شما را برای مطمئن شدن از به همراه نداشتن مواد منفجره بررسی کنند. مهم است به یاد داشته باشید که برخی از کشورها مانند استرالیا محدودیت ‌های سختی در مورد مواردی که می ‌توانید با خود به همراه داشته باشید ، دارند. به همین دلیل، باید محتویات چمدان خود را در کارت ورود یا خروج در گمرک به طور رسمی اعلام کنید.

Gate

گیت شما مکانی است که پرواز شما از آنجا حرکت می کند. به یاد داشته باشید که بهتری است به بررسی بردهای الکترونیکی در فرودگاه ادامه دهید – گاهی اوقات گیت شما در آخرین لحظه تغییر می کند! همچنین اگر نمی خواهید پرواز خودتان را از دست بدهید، بهتری است هرچه زودتر خودتان را به گیت برسانید.

Gate - الی گشت

Take off / Landing

برای بسیاری از مسافران، take off یا برخاستن و landing یا فرود هیجان انگیزترین بخش پرواز است. take off زمانی است که هواپیما از زمین بلند شده و شروع به بالا رفتن می کند، در حالی که landing لحظه ای است که هواپیما در مقصد شما زمین را لمس می کند.

Seatbelt

Seatbelt در واقع همان کمربند ایمنی است که شما را در طول پرواز روی صندلی خودتان ایمن نگه می دارد. هنگام برخاستن و فرود، باید کمربند ایمنی خودتان را نزدیک به بدن ببندید، گاهی اوقات همچنین در طول پرواز (به خصوص اگر تلاطمی وجود داشته باشد، علامت seatbelt روشن شده و لازم است مسافران کمربند ایمنی را حتما ببندند.

Tray table

وقتی زمان غذا خوردن حین پرواز فرا می رسد، غذای خود را روی tray table خودتان می ‌چینید. این ها میزهای کوچکی هستند که از نظر اندازه شبیه به سینی ‌هایی هستند که پیشخدمت ‌ها در رستوران ‌ها از آن ها استفاده می‌ کنند. Tray table هر مسافر معمولا پشت صندلی جلو قرار دارد و کافی است آن را پایین بکشید.

Tray table - الی گشت

Flight attendant

منظور از flight attendant در واقع مهمانداران هواپیما، یعنی مردان و زنانی هستند که در هواپیما کار می کنند و در طول پرواز به شما خدمات ارائه می دهند. مهمانداران پرواز رویه ‌های ایمنی را نشان می ‌دهند، غذا را سرو می کنند و در حین پرواز به سؤالات و نیازهای شما پاسخ می‌ دهند.

سایر اصطلاحات گردشگری رایج مرتبط با پروازهای هوایی و فرودگاه عبارتند از:

  • Arrivals – وقتی هواپیمای شما به فرودگاه می رسد، خانواده و دوستان تان در بخش Arrivals با ورودی ها شما را ملاقات خواهند کرد
  • Board – سوار هواپیما شدن
  • Boarding time – زمان سوار شدن شما زمانی است که افراد مجاز به ورود به هواپیما هستند.
  • Carry on – چمدان دستی شما باری است که اجازه دارید با خود به داخل هواپیما ببرید. Carry on معمولا باید اندازه مشخصی داشته باشد و وزن آن هم کم تر از ۸ کیلوگرم باشد.
  • Conveyor belt / carousel / baggage claim – وقتی هواپیمای شما فرود می آید، کیف ها و چمدان های شما روی یک تسمه نقاله در حال حرکت بیرون می آیند.
  • On time – هنگامی که در حال سفر هستید و می خواهید وضعیت پرواز خود را بررسی کنید، می توانید به تابلوی پروازها نگاه کنید. اینجا تمام اطلاعات پرواز خودتان را خواید دید و اگر شماره پرواز شما on time باشد، به این معنا است که هواپیما در همان زمان مناسب حرکت خواهد کرد.
  • Delayed – اگر اطلاعات پرواز شما به delayed تغییر کند، به این معنی است که دیگر پرواز با تاخیر مواجه شده است. بنابراین شاید به دلیل آب و هوای بد، ترافیک هوایی بیش از حد یا مشکلات فنی تاخیر داشته باشید.
  • Departures – برای پرواز باید به سالن departures یا خروجی بروید که در آن جا منتظر سوار شدن به پرواز خودتان خواهید بود.
  • Economy class – کلاس اقتصادی؛ اکثر افرادی که با هواپیما سفر می کنند در کلاس اکونومی سفر می کنند زیرا قیمت آن بسیار ارزان تر است.
  • Business class – بیزینس کلاس سمت جلوی هواپیما است و بلیط های آن از بلیط های معمولی به دلیل خدمات برتری که به مسافرانش ارائه می شود، گران تر است.
  • First class – فرست کلاس گران ترین قسمت هواپیما است. در این بخش از هواپیما برخلاف بخش اکونومی فضای زیادی برای مسافران وجود دارد. صندلی ها بزرگ تر هستند و خدمات بهتری هم ارائه می شوند.
  • One-way – بلیط یک طرفه؛ نقطه مقابل بلیط یک طرفه، بلیط رفت و برگشت است یا round-trip است.
  • Stopover – توقف؛ اگر با یک پرواز طولانی سفر می کنید، معمولاً باید یک توقف کوتاه در یک کشور دیگر داشته باشید. به این توقف stopover می گویند.

Departures - الی گشت

اصطلاحات گردشگری مرتبط با هتل و اقامتگاه

دانستن اصطلاحات گردشگری که برای ماندن در هتل یا سایر انواع اقامتگاه ها به آن ها نیاز دارید، مهم است. در این بخش از راهنما، لیستی از اصطلاحات گردشگری مرتبط با هتل و اقامتگاه .

  • book – تأیید رزرو برای اقامت
  • Check in – ورود و اعلام حضور در اقامتگاه
  • Check out – هماهنگی برای ترک اقامتگاه
  • front desk – میز پذیرش یا قسمت خوشامدگویی در هتل که در آن کلید خود را دریافت می کنید و هزینه اتاق خودتان را پرداخت خواهید کرد
  • housekeeping – خدمات نظافت اتاق های هتل
  • lobby – فضای بزرگ در ورودی یک هتل که میز پذیرش در آن قرار دارد

Hostel

هاستل ها در ایالات متحده بسیار نادر، اما در اروپا بسیار رایج هستند. هاستل یک اقامتگاه مشترک است که معمولاً در آن چندین نفر در یک اتاق اقامت می کنند، حتی اگر یکدیگر را نشناسند و در واقع کاملا با یکدیگر غریبه باشید. قیمت هاستل ها نسبت به هتل ها پایین تر است. اما در هاستل حریم خصوصی کم تری وجود دارد. اگر به اروپا سفر می کنید، هاستل ها گزینه ای عالی برای اقامت مقرون به صرفه هستند.

Hostel - الی گشت

Homestay

هوم استی یا اقامت در خانه برای بسیاری از دانشجویان بین المللی که در کشور دیگری تحصیل می کنند، یکی از محبوب ترین گزینه ها است. اقامت در خانه به این ترتیب است که فرد با خانواده ای در خانه آن ها می ماند و برای مدتی به عنوان عضوی از خانواده با او رفتار می شود. خانواده به ملاقات کننده یا گردشگر غذا می دهند و مکانی را هم برای خواب در اختیار او قرار خواهند داد.

Home Rental

امروزه شرکت هایی مانند Airbnb و VRBO ارائه خدمات هوم رنتال یا اجاره خانه برای مقاصد گردشگری را بسیار رایج کرده اند. به این ترتیب مسافر حین سفرش در یک خانه شخصی می ماند و اجاره بهایی را هم پرداخت می کند. فضایی که در اختیار گردشگر قرار داده می شود می تواند کل خانه یا فقط یک اتاق در خانه باشد. خدمات اجاره خانه برای مقاصد گردشگری بسیار محبوب است و همینطور هم به میزان محبوبیتش اضافه می شود. هوم رنتال اغلب مقرون به صرفه تر و در بیشتر موارد راحت تر از اقامت در هتل است.

Bed and Breakfast

Bed and Breakfast دقیقاً همان چیزی را ارائه می دهد که از نامش پیداست. در واقع خدمات به این شکل است میزبان خانه بزرگی دارد که مهمانان به آن مراجعه کرده و اقامت می کنند و همچنین صبحانه هم برای آن ها در نظر گرفته می شود. البته گاهی اوقات، وعده های غذایی دیگر هم به مهمانان ارائه می شود. احساس اقامت درBed and Breakfast  در مقایسه با هتل بیشتر شبیه اقامت در خانه است، اما در واقع بسیار شبیه به یک هتل اداره می شود.

All-Inclusive Resort

 

یک استراحتگاه All-Inclusive مکانی برای اقامت است که در آن همه چیز شامل تمام غذاها و نوشیدنی ها در قیمت و هزینه اولیه گنجانده شده اند. ایده پشت این نوع تفرجگاه های جامع این است که گردشگران بتوانند وارد شوند و دیگر نگران چیزی نباشند. تنها کافی است به اقامتگاه وارد شوند تا همه چیز برای آن ها ترتیب داده شوند و نیازی به پرداخت هزینه اضافی نداشته باشند. این نوع اقامتگاه معمولاً گران‌ترین گزینه موجود است، زیرا فقط هزینه اقامت را پرداخت نمی ‌کنید. در واقع هزینه غذا و نوشیدنی و در برخی موارد حمل و نقل نیز از پیش پرداخت می شود.

سایر اصطلاحات گردشگری رایج مرتبط با هتل ها که لازم است با آن ها آشنایی داشته باشید عبارتند از:

  • single bed – تخت یک نفره
  • double bed – یک تخت بزرگ برای دو نفر
  • indoor pool – استخر سرپوشیده
  • outdoor pool – استخر روباز
  • king-size bed – تخت فوق العاده بزرگ
  • queen-size bed – تخت با فضای زیاد برای دو نفر (بزرگ تر از double bed)
  • room service – تحویل غذا یا سایر خدمات درخواستی مهمانان در اتاق
  • a la carte – نشان دهنده این است که انواع غذا یا نوشیدنی با قیمت های مختلف در رستوران یا بار سرو می شود

اصطلاحات گردشگری مرتبط با تورها و آژانس های مسافرتی

در این بخش از راهنما با اصطلاحات گردشگری رایج مرتبط با تورها و آژانس های مسافرتی آشنا خواهیم شد.

Day Tour – تور یک روزه

توری که در یک روز شروع شده و در همان روز هم به پایان می رسد.

Multi-Day Tour تور چند روزه

هر توری که بیش از یک روز طول بکشد.

Package Tour – پکیج تور

نوعی تجربه تور است که در آن چندین مؤلفه مختلف با هم ترکیب می‌ شوند: این نوع تور ممکن است شامل بلیت هواپیما، هتل‌، راهنمای تور، وعده ‌های غذایی و غیره باشد.

Package Tour – پکیج تور - الی گشت

Public Tour – تور عمومی

همانطور که از نام آن پیداست، این توری است که در آن ثبت نام برای عموم آزاد است. بنابراین این تور شامل افراد مختلفی است که از قبل یکدیگر را نمی شناسند.

Private Tour – تور خصوصی

توری که به طور خاص به گروهی از مسافرانی که از قبل با هم هماهنگ شده اند فروخته می شود. این گروه از افراد می خواهند با هم سفر کنند و قصد ندارند فرد دیگری وارد گروه شود. یک تور خصوصی ممکن است یک زوج، یک گروه کوچک از دوستان یا یک گروه بزرگ باشد.

Guided Tour – تور با راهنما

یک گشت و گذار سازمان یافته است که توسط یک فرد یا افراد هدایت می شود. راهنمای تور در این نوع از تورها، شما را به مکان های دیدنی مقصد برده و توضیحات لازم را به شما ارائه می دهد.

Tour Operator – مجری تور

شرکتی که تورها را سازماندهی کرده و به فروش می رساند. این شرکت ها به با هتل ها، رستوران ها، شرکت های وسایل نقلیه و غیره همکاری می کنند تا یک تجربه تور سازمان یافته را به گردشگران ارائه دهند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.