بازدید سایت : ۴۲۰۳۷
سایز ویدئو: 6.04M | مدت زمان: 00:00:31 | دانلود ویدئو

◄ فیلم| بلندترین پل جهان در چین در آستانه تکمیل است

پل Huajiang Canyon ، که قرار است بلندترین جهان باشد یک شگفتی از مهندسی چینی است.

تین نیوز |

بلندترین پل جهان قرار است تابستان امسال افتتاح شود. ارتفاع این پل آن قدر زیاد است که ممکن است برای کسانی که از ارتفاع می ترسند، دلهره آور باشد.

چین بار دیگر توانسته است با پروژه های زیرساختی عظیم خود توجه جهانیان را جلب کند. این بار، پل دره هواجیانگ، شاهکاری از مهندسی مدرن، با ارتفاع سرسام آور و طراحی بی نظیر خود در آستانه تکمیل قرار دارد و نگاه ها را به سوی قدرت مهندسی این کشور خیره کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از عصرایران، پل دره هواجیانگ در چین که فقط در مدت سه سال و با هزینه ای در حدود ۲۸۳ میلیون دلار ساخته شده، از روی رودخانه بیپان در جنوب غربی استان گوئیژو عبور می کند. چنانچه راننده ها بخواهند از این پل استفاده کنند، یعنی مسیر بین کوه ها را که قبلاً یک ساعت طول می کشید، اکنون در عرض چند دقیقه طی کنند، باید با رانندگی در ارتفاع خیلی زیاد کنار بیایند.

 این مسیر حدود ۶۲۵ متر بالای سطح یک دره کوهستانی قرار دارد. ارتفاع پل مذکور ۸۳ متر بیشتر از برج مرکز تجارت جهانی یک در نیویورک است.

با اینکه بی تردید پل دره هواجیانگ شاهکار مهندسی است، چنین پروژه هایی برای چین تازگی ندارند. پیش از ساخت پل دره هواجیانگ، ۸ پل از ۱۰ پل بلند جهان و همچنین ۴۳ پل از ۵۰ پل بلند جهان در چین ساخته شده بود. درحال حاضر بلندترین پل جهان پل دیوج با ارتفاع ۵۶۵ متر است که در چین قرار دارد.

پل دره هواجیانگ

 عبور از پل دره هواجیانگ فقط چند دقیقه طول خواهد کشید.

برای ساخت پل جدید، مهندسان با توجه به شرایط محیطی دشوار و ارتفاع زیاد دره تصمیم گرفتند از طراحی پل معلق استفاده کنند. کابل های معلق از دو برج بلند به ارتفاع ۲۶۲ به هم متصل شده اند و روی دهانه اصلی پل که تقریبا ۱۴۲۵ متر طول دارد، آویزان هستند. این کابل ها به طورخاص برای تحمل بادهای قوی طراحی و ساخته شده اند.

ساختار اصلی پل که شامل خرپای فولادی باربر است، شامل ۹۳ بخش می باشد که مجموعا حدود ۲۲ هزار تن وزن دارند که معادل وزن تقریبی دو برج ایفل است. ممدوح البدری، استاد مهندسی عمران در دانشگاه کلگری، می گوید ساخت این پل احتمالا نیازمند استفاده از سیستم های جرثقیل کابلی، قطعات ماژولار عرشه و لنگرهای بسیار دقیق بوده است. این فناوری ها برای جابه جایی قطعات در شرایط سخت، مونتاژ مرحله ای بخش های مختلف پل و تثبیت سازه با دقت بالا به کار گرفته شده اند.

مشکلات مهندسی تنها محدود به ارتفاع پروژه نبوده است. منطقه کوهستانی و دشوار گوئیژو حمل ونقل مواد ساخت وساز را به فرایندی طولانی و پیچیده تبدیل می کرد. علاوه براین، تفاوت های جوی بین روز و شب در این فلات به وزش بادهای شدید و شرایط نامساعد جوی منجر می شود که چالش های فراوانی را در فرآیند ساخت پل ایجاد می کرد.

پل دره هواجیانگ

 هشت پل از نه پل بلند جهان در چین قرار دارند.

البدری افزود با وجود ابعاد بزرگ پل، طراحی آن باریک و ظریف است که باعث کاهش مقاومت دربرابر باد و صرفه جویی در مصرف مصالح می شود. همچنین این طراحی باعث می شود تاثیر بصری پل بر محیط طبیعی دره به حداقل برسد و پل به زیبایی با محیط اطراف هماهنگ باشد.

با وجود همه چالش ها، چین موفق شد پل دره هواجیانگ را در عرض سه سال و زودتر از موعد تکمیل کند. درمقابل، ساخت سازه ای همچون پل بین المللی گوردی هاو که شهرهای دیترویت (آمریکا) و وینزِر (کانادا) را به یکدیگر متصل می کند و قرار است پاییز ۲۰۲۵ افتتاح شود، بیش از هفت سال طول کشیده است. این پل حدود ۲۲۰ متر ارتفاع دارد.

برای زمان طولانی تر ساخت پل گوردی هاو دلایلی وجود دارد. پروژه های مهندسی در ایالات متحده با قوانین و مقررات زیادی روبه رو هستند که مربوط به لجستیک، برنامه ریزی و مدیریت منابع، محیط زیست و سیاست می شود. این قوانین می توانند روند ساخت را کندتر کنند و باعث طولانی تر شدن مدت زمان تکمیل پروژه شوند.

درمقابل، دولت متمرکز و دولتی چین، ملزم به رعایت نظارت ها یا نگرانی های مشابه در کشورهای دیگر نیست. همین موضوع به این کشور اجازه می دهد حتی با وجود مخالفت های محلی یا نگرانی های زیست محیطی، پروژه هایی مانند پل دره هواجیانگ را با سرعت بیشتری پیش ببرد.

ساخت چنین پلی نه تنها باعث تقویت زنجیره حمل ونقل چین در مناطق کوهستانی و میان بر فاصله های طولانی می شود، بلکه زمینه ساز رونق اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته ای همچون گوئیژو نیز است. از طرفی، طراحی باریک و ظریف پل به کاهش مصرف مصالح و تأثیر کمتر بر زیست بوم طبیعی منطقه کمک می کند.

پل هواجیانگ گامی بزرگ در مسیر طراحی پل های بلندتر و کارآمدتر است. پیشرفت های فناورانه همچون استفاده از کابل های مقاوم در برابر باد، روش های ماژولار و سیستم های دقیق مونتاژ نشان دهنده آن است که آینده ساخت چنین پروژه هایی با سرعت بیشتر و چالش های کمتر همراه خواهد بود.

پل دره هواجیانگ نمونه ای از قدرت تفکر مهندسی چین در تبدیل چالش های طبیعی به فرصت های توسعه ای است. این پروژه نه تنها نقطه عطفی در تاریخ پل سازی جهان محسوب می شود، بلکه معیاری نوین برای سرعت، کارآمدی و زیبایی در احداث زیرساخت های بزرگ است.

این پروژه نمونه ای از ترکیب کارآمدیِ توسعه زیرساخت با پیشرفت زیست محیطی است که می تواند برای دیگر کشورهای دنیا نیز الگوبرداری شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.