| کد خبر: 247876 |

هدف بن سلمان از ساخت آرمان شهر لاین عربستان واقعاً چیست؟+ فیلم و عکس

کارشناسان نظرات مختلفی در مورد ساخت آرمان شهر لاین عربستان دارند. اما برخی از آن ها از هدف خطرناک بن سلمان برای ساخت شهر Line خبر می دهند.

تین نیوز

کارشناسان نظرات مختلفی در مورد ساخت آرمان شهر لاین عربستان دارند. اما برخی از آن ها از هدف خطرناک بن سلمان برای ساخت شهر Line خبر می دهند.

به گزارش تین نیوز، عربستان سعودی طرح یک سازه به طول ۱۷۰ کیلومتری به نام Line را ارائه کرده که زندگی در آن مثل فیلم های علمی-تخیلی است. مکان ساخت آرمان شهر لاین عربستان در یک صحرا انتخاب شده است. مقدار زیادی از یکی از حیاتی ترین منابع سیاره زمین در اختیار این پادشاهی است. جامعه ای که سوالات حقوق بشری زیادی هنوز در آن بی پاسخ مانده است. حاکمی که به خاطر صدور فرمان قتل یکی از منتقدان برجسته خودش به بدترین شک ممکن مشهور شده ولی در عین حال تلاش می کند چهره کشورش را با یک پروژه بزرگ آینده نگرانه ای به نام “Neom” از نو بسازد.

اکنون تصویری از این تلاش آینده نگرانه نیز در اختیار ما قرار گرفته است: دو سازه آینه ای که ۹ میلیون نفر را در خودشان جای خواهند داد. سازه هایی که نزدیک به ۵۰۰ متر مربع بالا رفته و از میان شن و ماسه های صحرای عربستان تا صدها کیلومتر امتداد دارد.

ویدیو معرفی آرمان شهر لاین عربستان

شهر لاین یک پیشنهاد جسورانه است. منتقدان نیز آن را یک معماری فانتزی خوانده اند که متفکرانه طراحی شده است. بر اساس گزارش جدیدی که منتشر شده، لاین به گونه ای طراحی شده که هیچ اتومبیلی در آن فعالیت نکند، ۱۰۰ درصد منابع آن تجدیدپذیر هستند و هر امکاناتی که هر ساکنی به آن ها نیاز داشته باشد، در فاصله ۵ دقیقه ای آن با پیاده روی وجود دارد. محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان سعودی درباره این پروژه می گوید: یک شهر لایه بندی شده عمودی می تواند شهرهای افقی سنتی را به چالش بکشد و الگویی را برای حفظ طبیعت و بهبود کیفیت زندگی انسان ایجاد کند.

عربستان سعودی در یک انیمیشن تبلیغاتی شهری را در میان شن و ماسه ها و سواحل دریایی نشان داد که به لطف معماری مدرن، به مکانی مناسب برای زندگی مردم تبدیل شده است. با وجود ایده های بلندپروازانه ای که برای شهرسازی بدون نیاز به خودرو و راهکارهای فناورانه برای زندگی در عصر تغییرات اقلیمی، کارشناسان معتقدند که چنین ایده ای تا آزمایش نشود، نمی توان در موردش نظر داد. با این حال رابرت فیشمن، استاد معماری و شهرسازی در دانشگاه میشیگان و نویسنده کتاب مطرح «اتوپیاهای شهری در قرن بیستم» معتقد است که مفهوم یک شهر خطی ریشه های عمیقی در دنیای طراحی دارد. یکی از اولین ایده های خط شهری مربوط به مادرید در دهه ۱۸۸۰ میلادی است. فیشمن می گوید علت اینکه همیشه به شهرسازی خطی فکر می کنیم این است که از نظر منطقی، عملکرد بسیار خوبی دارد.

شهر عمودی

در ابتدا ایده خط شهری برای مقابله با چالش صنعت رو به رشد و افراد شاغل در آن صنعت شکل گرفت. معمولاً در اطراف یک کریدور حمل و نقل مثل یک ریل راه آهن واقع می شد که بخشی از آن محل اقامتگاه کارکنان و بخش دیگر مربوط به کارخانجات بود. این مربوط به زمان پیش از منطقه بندی شهرها و استان ها بود؛ زمانی که کارخانجات دودزا در همسایگی محله های متراکم قرار داشتند. حالا آرمان شهر لاین عربستان هم می تواند نسخه مدرن شده همان ایده باشد.

برندا کیس شر، استاد برنامه ریزی شهری در دانشگاه یوتا که نویسنده کتاب «تکامل فرم شهری» نیز هست، معتقد است که شهر خطی پیشنهاد شده از سوی عربستان سعودی، طرح منحصر به فردی است، اما اما برخی از واقعیت های مهم در نحوه شکل گیری شهرها را نادیده گرفته است. او می گوید: اکثر شهرها طراحی نشده اند. اکثر آن ها طی صدها سال از یک مکان کوچک به مکان بزرگی تبدیل شده اند و آن ها شروع به رشد کردند، چون دلیلی برای این کار داشتند. شهر چیزی نیست که به راحتی بتوان آن را در وسط یک بیابان طراحی کرد. شهر فقط خانه های بزرگ نیست.

شهر عمودی

رندرهای شهر لاین که توسط یک شرکت معماری به نام Morphosis طراحی شده اند، بالکن هایی با پوشش های گیاهی و نماهای ساختمانی را نشان می دهد که مسیرهای پیاده روی شبیه به پارک و کانال ها را احاطه کرده اند. حتی یکی از مدیران ارشد این پروژه پیشنهاد داده که کودکان بتوانند از این کانال ها برای شنا کردن تا مدرسه استفاده کنند. برندا کیس شیر نسبت به چنین ایده ای شک دارد. به خصوص به چشم انداز شهری که انسان ها باید در یک عرض تنها ۲۰۰ متری در آن زندگی کنند.

او می گوید:این یک چشم انداز تاریک است. هم از نظر مفهومی و هم از نظر کلمه ای. شما نه می توانید در این فضا هوای تازه استشمام کنید، نه می توانید جلوی در خانه خود گلکاری کنید، چون در یک بیابان زندگی می کنید هیچ علف های هرزی را نمی توان در لابه لای شکاف های پیاده رو دید. آن دقیقاً شبیه یک فرودگاه است.

آنطور که رندرهای منتشر شده از شهر Line نشان می دهند، نور خورشید هم از بالا و هم با دیوارهای آینه ای دو طرف این شهر مسدود می شود. بنابراین تاریکی و سایه های فراوان در این شهر اجتناب ناپذیر است. تصاویر تبلیغاتی این پروژه تصویری از یک شهر زیبا را ترسیم می کنند که نشانگر یک مدل جدید شهرسازی با کنترل همیشگی آب و هوای داخلی آن در تمام فصول و کاهش تخریب طبیعت برای ساخت یک کلان شهر جدید است.

شهر عمودی

با این حال برندا کیس شر می گوید این شهر یک سازه مهندسی است و سازه ها دوام خیلی زیادی ندارند. هر چه یک سازه بزرگ تر باشد، سرعت از بین رفتن آن هم سریع تر خواهد بود. با این وجود، اتل سارا ولپر، استاد دانشگاه نیوهمپشایر که در زمینه تاریخچه شهرهای خاورمیانه مطالعه می کند، معتقد است که ساخت یک شهر در بیابان غیرممکن نیست. او برای صحبت خودش، دبی را مثال می زند که آن هم برخواسته از یک بیابان است.

هدف بن سلمان از ساخت لاین، به کنترل درآوردن زندگی مردم است

به گفته فیشمن، آرمان شهر لاین عربستان چه یک مدینه فاضله باشد یا یک دیستوپیا، نسخه بروز شده ایده شهرهای خطی را ارائه می کند که قدمت آن به دهه ۱۸۰۰ میلادی باز می گردد. شر هم می گوید در حالی که ممکن است فناوری های کافی برای ساخت این پروژه وجود داشته باشد، مشخص نیست که بن سلمان چرا می خواهد چنین پروژه ای را در دنیایی که پر از شهرهای فعال است احداث کند.

این جذاب است که نیازی به یک ماشین برای زندگی روزمره خود نداشته باشید، اما در شهرهای امروزی نیز تقریباً همین قضیه وجود دارد. تنها دلیل ساخت این شهر می تواند احداث نوعی زندان برای مردم و تحت کنترل نگه داشتن آن ها در تاریکی باشد! این موضوع بیشتر از این که تکنولوژی را به رخ بکشد، رهبری بن سلمان بر مردم عربستان را دیکته می کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: گجت نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.