| کد خبر: 190445 |

تهران-مسکو نزدیک‌تر از همیشه

این قرابت با‌توجه‌به افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا علیه هر دو کشور، معنادار به‌نظر می‌رسد.

تین نیوز

 روسیه و ایران بیش از هر زمان دیگری به‌هم نزدیک شده‌اند. این قرابت با‌توجه‌به افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا علیه هر دو کشور، معنادار به‌نظر می‌رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از صبح نو، روسیه و ایران بیش از هر زمان دیگری به‌هم نزدیک شده‌اند. این قرابت با‌توجه‌به افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا علیه هر دو کشور، معنادار به‌نظر می‌رسد.

توسعه همکاری‌های جبهه شرق

در شرایطی که ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، هرروز حلقه فشارهای سیاسی و اقتصادی خود علیه جبهه شرق شامل کشورهای ایران، روسیه و چین را تنگ‌وتنگ‌تر می‌کند، کشورهای شرق هرروز به‌هم نزدیک‌و‌نزدیک‌تر می‌شوند. این هم‌آوایی و هم‌سخنی علنا خود را در نوزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای نشان داد. رؤسای جمهوری ایران و دو کشور روسیه و چین در حاشیه این نشست، به‌طور بی‌سابقه‌ای بر افزایش همکاری‌های دوجانبه تأکید کردند.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در دیدار با دکترروحانی همتای ایرانی‌اش، تأکید کرد مسکو همچنان علاقه‌مند به حضور و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و متعهد به همکاری در طیف وسیعی از عرصه‌های دلخواه دو کشور و پیشبرد اجرای توافق فی‌مابین در احداث واحدهای جدید نیروگاه بوشهر و حمل‌و‌نقل ریلی است.

قدردانی از ایران

رییس‌جمهوری با اشاره به نقش ایران در حل‌وفصل بحران در سوریه گفت: «موفقیت‌هایی که امروز در سوریه شاهد هستیم، نتیجه نقش مثبت ایران و همکاری سه‌جانبه روسیه، ایران و ترکیه در روند آستانه است. رییس‌جمهوری روسیه همچنین از کمک اخیر ایران درباره نجات جان 11 خدمه روسی نفتکش حادثه‌دیده در دریای عمان قدردانی کرد». رییس‌جمهوری کشورمان نیز در این دیدار با بیان اینکه اجرای توافقات اقتصادی دو کشور، به‌ویژه در حوزه‌های انرژی و حمل‌ونقل، از روند خوبی برخوردار است، اعلام کرد: «برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌ها در هفته آینده در تهران به این روند سرعت می‌بخشد».

لابی روسیه برای ایران

همان‌طورکه گفته شد، نوزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای هفته گذشته در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار شد. ایران در این سازمان، جزء اعضای ناظر به‌حساب می‌آید. با گذشت سال‌ها از ارائه درخواست رسمی ایران برای عضویت دائم در سازمان همکاری‌های شانگهای و درحالی‌که گفته می‌شد فضا برای این امر فراهم شده، سران کشورهای عضو این سازمان بازهم با درخواست ایران مخالفت کردند. گفته می‌شود با وجود اصرار روسیه بر عضویت ایران، برخی دیگر از اعضا با این امر مخالفت کرده‌اند.

با وجود درخواست روسیه برای موافقت اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای با عضویت دائم ایران، هنوز این سازمان نتوانسته سر موضوع ایران به‌توافق برسد. گفته می‌شود اختلاف‌نظر یکی از کشورها با روسیه و تمایل‌نداشتن این کشور به افزایش جنبه «ضدغربی» این سازمان، دلیل اصلی این موضوع بوده است.

دست یاری در اوج فشار

صبح روز پنجشنبه 23خرداد98، درست در روزی که قرار بود شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، سفر دوروزه‌اش به ایران را به‌اتمام برساند، به دو نفتکش یکی به‌نام «فرانت آلتر» با پرچم جزایر مارشال و دیگری به‌نام «کوکوکا کاریجس» با پرچم پاناما حمله شد. نفتکش اول از امارات متحده عربی به‌سوی تایوان و کشتی دوم با مالکیت یکی از شرکت‌های ژاپنی از عربستان سعودی به‌سوی سنگاپور در حال حرکت بودند.

طبق معمول، آمریکا با استفاده از بوق‌های وسیع تبلیغاتی خود و نیز همراهی متحدان منطقه‌ای‌اش، ایران را عامل اصلی این حملات معرفی کرد. در شرایطی که هنوز هیچ مدرکی دال بر اینکه کدام گروه یا کشور عامل حملات به این دو نفتکش بودند، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، در کنفرانسی خبری و اقدامی عجولانه صراحتا ایران را عامل این حادثه معرفی کرد و مدعی شد: «این حملات امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کند و حمله‌ای آشکار علیه آزادی کشتیرانی است و نمایانگر کمپین ناپذیرفتنی تشدید تنش از سوی ایران است».

در میان هجمه همه‌جانبه رسانه‌ها علیه ایران، روسیه جانب ایران را گرفت. وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای، متهم‌کردن ایران به دست داشتن در انفجار تانکرهای نفتی در دریای عمان را «ایران‌هراسی آشکار» توصیف کرد. وزارت خارجه روسیه در این بیانیه گفت: «متهم‌کردن هریک از کشورها به دست داشتن در این حادثه، قبل از انجام تحقیقات بین‌المللی دقیق و بی‌طرفانه، اقدامی ناپذیرفتنی خواهد بود». علاوه‌بر‌این، لئونید اسلوتسکی، رییس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه، اعلام کرد آمریکا از روی عمد با اقدامات تحریک‌آمیز درباره حادثه رخ‌داده برای تانکرهای نفتکش در دریای عمان، فقط سعی می‌کند اوضاع ایران را دچار تنش کند.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران محکوم است

ایالات متحده آمریکا پس از خروجش از برجام در اردیبهشت97، برخلاف ضوابط مندرج در برجام، تحریم‌هایش علیه ایران را تشدید کرد. اخیرا نیز ترامپ دو اقدام مهم به‌منظور زیرفشار قراردادن ایران ازنظر اقتصادی انجام داد: 1. تحریم صنعت پتروشیمی ایران؛ 2. لغو معافیت خرید نفت از ایران. با‌این‌حال، رؤسای جمهور روسیه و چین روز 15خرداد98 با انتشار بیانیه‌ای مشترک، تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه ایران را محکوم کردند. پوتین و شی جین‌پینگ در پایان نشست خود در مسکو، با صدور بیانیه‌ای مشترک تأکید کردند: «دو طرف [روسیه و چین] با خرسندی خاطرنشان می‌کنند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود تأیید کرده ایران همچنان به تعهدات خود ذیل برجام عمل می‌کند. همچنین، دو طرف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کنند».

رؤسای جمهور چین و روسیه درادامه این بیانیه افزودند: «روسیه و چین از ایران می‌خواهند از هر‌‌گونه اقدام مبنی بر متوقف‌کردن اجرای تعهداتش ذیل برجام خودداری کند و از سایر طرف‌های برجام نیز می‌خواهند به تعهدات خود ذیل برجام عمل کنند».

روسیه و ایران باید توافق تجاری جدیدی امضا کنند

روز گذشته وزیر امور شمال قزاقستان روسیه اعلام کرد حجم مبادلات تجاری روسیه و ایران بیش از 7/1میلیارد دلار در سال 2018 بوده؛ اما دو کشور ظرفیت افزایش بسیار بیشتر این حجم مبادلات را دارند. این وزیر روس ادامه داد: با‌توجه‌به ظرفیت فراوان بین روسیه و ایران در حوزه تجارت این رقم نسبتا ناچیز است. به‌گفته این مقام روس، دو کشور باید هرکاری می‌توانند انجام دهند تا به توافق تجارت دوجانبه جدیدی دست یابند.

آغاز به کار پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه 

همانطور که در سطور قبل به آن اشاره شد، رئیس جمهوری کشورمان هفته گذشته در دیدار همتای روسی خود اعلام کرد که برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در ایران، روند همکاری ها را سرعت خواهد بخشید. بر همین اساس، پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه و دومین همایش تجاری ایران و منطقه قفقاز شمالی، از صبح روز گذشته، 26 خردادماه به مدت سه روز با حضور مقام‌ها و فعالان بخش خصوصی و دولتی دو کشور در شهرهای تهران و اصفهان آغاز به کار کرد. مراسم افتتاحیه دومین همایش تجاری و تاریخی، فرهنگی و علمی ایران و قفقاز شمالی صبح یکشنبه با حضور «چباتاریف» وزیر قفقاز شمالی روسیه و رضا اردکانیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

همچنین، پیش از ظهر روز گذشته، پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه با حضور دبیران کمیسیون و اعضای کارگروه‌ها در تهران آغاز به کار کرد. «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه و «رضا اردکانیان» وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران، عهده‌دار ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور هستند.

همچنین قرار است صبح امروز دوشنبه، سومین کارگروه همکاری‌های استانی دو کشور با حضور وزرای نیروی ایران و قفقاز شمالی روسیه برگزار خواهد شد. در این نشست، معاون نخست وزیری جمهوری داغستان و هشت وزیر منطقه‌ای (وزرای اقتصادی جمهوری‌های اوستیای شمالی، قره‌چای چرکسیا، کاباردینو بالکاریا، چواش، استاورپل، آستاراخان، اولیانفسک و اورلفسک) حضور خواهند داشت.

در بخش صادرات، رابطه خوبی میان ایران و روسیه وجود دارد

مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، روز گذشته در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه با اشاره به همکاری های اقتصادی دو کشور گفت: هیچ سند مهم اقتصادی که در سطح دولتی مورد نیاز دو کشور باشد، امضا نشده باقی نمانده است که از جمله آن اسناد همکاری‌های گمرکی است. وی با تاکید بر اینکه در بخش صادرات بین ایران و روسیه رابطه خوبی وجود دارد، گفت: صادرات آبزیان، مواد لبنی و دامی مجوز گرفته که این موضوع تسهیلات لازم را برای توسعه روابط دو کشور فراهم می‌کند.

منبع: صبح نو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.