| کد خبر: 179267 |

مدیر جدید شستا کیست؟

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (به اختصار شستا) که قلب تپنده اقتصادی بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی کشور (سازمان تأمین اجتماعی) است، دو روز قبل شاهد تغییر مدیر خود بود.

تین نیوز

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (به اختصار شستا) که قلب تپنده اقتصادی بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی کشور (سازمان تأمین اجتماعی) است، دو روز قبل شاهد تغییر مدیر خود بود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق، مرتضی لطفی، مدیرعامل شستا که در ماه‌های اخیر و پس از انتشار فهرست مدیران شستا به دستور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زیر فشار رسانه‌ها قرار گرفته بود، به دلیل بازنشستگی فرصت نیافت که تغییرات وعده‌داده‌شده را در این مجموعه ایجاد کند و جای خود را به محمد رضوانی‌فر داد.

 به‌این‌ترتیب با تغییر مدیرعامل شستا، هر سه رکن وزیر کار، رئیس سازمان تأمین اجتماعی و مدیرعامل شستا که ارکان تأثیرگذار بر نحوه اداره بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی کشور هستند در مدت چند ماه به دلیل استیضاح، سانحه رانندگی و بازنشستگی تغییر یافتند و حالا باید به انتظار نشست تا با انتخاب مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، سه ضلع این مثلث کامل شوند. تأمین اجتماعی که در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و از سویی تحت فشار کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌ها قرار دارد و از سوی دیگر با خطر واگذاری منابع درمانی‌اش به وزارت بهداشت روبه‌روست، برای برون‌رفت از بحران اقتصادی موجود اصلاحاتی را در نحوه اداره دارایی‌های خود آغاز کرد و بیش از هرجای دیگری، شستا تحت‌تأثیر این اصلاحات قرار گرفت.

 واگذاری برخی شرکت‌ها و عرضه سهام آنها در بورس در کنار تلاش برای تهاتر بدهی‌های دولت، باعث تغییرات مختلفی در شستا شد که یکی از آنها کاهش صندلی‌های مدیریتی این مجموعه عظیم اقتصادی و البته پیچیده‌ترشدن نحوه اداره آن بود. در این شرایط محمد رضوانی‌فر، یکی از مدیران اقتصادی ستاد اجرائی فرمان امام (ره) که یک سال قبل به هلدینگ دارویی تأمین اجتماعی آمده بود، دو روز قبل مدیرعامل شستا شد. اما رضوانی‌فر کیست؟

محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل جوان هلدینگ دارویی شستا که یک سال بود مدیریت هلدینگ تأمین دارو را برعهده داشت، روز شنبه در حالی جانشین مرتضی لطفی، مدیرعامل شستا، شد که یکی از جوان‌ترین مدیران دهه‌های اخیر این مجموعه به شمار می‌رود. رضوانی‌فر 40 ساله که در دوره مدیریتش در هلدینگ دارویی تأمین بخشی از مطالبات این هلدینگ از دولت را تهاتر کرد و به گفته کارشناسان، نظم مناسبی به این هلدینگ بخشید، به‌واسطه عملکردش در بنیاد برکت نیز نام‌آشنا بود، اما نام او در جریان انتشار فهرست مدیران شستا در ماه گذشته، به دلیل عضویت هم‌زمانش در هیئت‌مدیره هلدینگ دارویی تأمین و هلدینگ دارویی برکت وابسته به ستاد اجرائی فرمان امام (ره) در برخی رسانه‌ها مطرح شد و این سؤال را ایجاد کرد که چگونه یک نفر در هیئت‌مدیره دو هلدینگ بسیار بزرگ و مهم که در عمل رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند عضویت دارد.

 سؤالی که با ذکر دلایلی مانند عدم اطلاع مدیران شستا از سمت دیگر رضوانی‌فر و البته طولانی‌شدن فرایند اداری انتقال او از برکت به تأمین پاسخ داده شد؛ پاسخ‌هایی که اگرچه از نظر مدیران شستا قانع‌کننده بود، اما رضوانی‌فر را به‌عنوان چهره‌ای جالب در شستا مطرح کرد.

رضوانی‌فر که متولد 1356 است، از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق است. او مدرک کارشناسی و کارشناسی‌ارشدش را در رشته اقتصاد از دانشگاه امام صادق اخذ کرده و دوره دکترای مدیریت بازرگانی با گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی را نیز در دانشگاه علامه‌طباطبایی گذرانده است. رضوانی‌فر که عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) نیز هست، عمده دوران فعالیت مدیریتی‌اش را در ستاد اجرائی فرمان امام گذرانده است. بررسی ردپای رضوانی‌فر در سازمان ثبت اسناد نیز نشان‌دهنده سوابق عضویت او در هیئت‌مدیره شرکت‌های متعدد است.

رضوانی‌فر در سال 95 به نمایندگی از گروه دارویی سبحان، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری البرز شده بود که خود این گروه، مالک عمده سهام گروه دارویی سبحان نیز هست. گروه سرمایه‌گذاری البرز که یکی از گروه‌های بسیار ثروتمند فعال در بورس است، بیش از 50 درصد سهام شرکت‌های سهامی عام مانند گروه دارویی سبحان، پخش البرز، سرمایه‌گذاری اعتلای البرز و داروسازی تولیددارو را در اختیار دارد و سهام‌دار عمده (بین 14 تا 40 درصد) شرکت‌های سهامی عام مانند داروسازی سبحان‌انکولوژی، سبحان‌دارو، مواد اولیه دارویی البرز بالک، دارویی رازک و داروسازی فارابی نیز هست.

رضوانی‌فر همچنین در سال 95 به نمایندگی از شرکت بانک پارسیان، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت لیزینگ پارسیان، تحت مالکیت گروه مالی بانک پارسیان و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان شده بود. رضوانی‌فر همچنین عضو هیئت‌مدیره شرکت عراقی «برکت الصحت للمقاولات و التجارت العام» نیز بوده است؛ شرکتی که با هدف انجام پیمانکاری‌های عمومی، عملیات ساختمانی، برقی، مکانیکی و مهندسی، شامل ساخت، نوسازی و تخریب ساختمان‌ها، راه‌سازی، پیاده‌راه‌سازی، پل‌سازی، ساخت راه‌آهن، فرودگاه، سدسازی و شبکه‌های آب و فاضلاب با سرمایه اولیه یک میلیارد دینار عراقی در بغداد تأسیس شده است.

رضوانی‌فر همچنین به نمایندگی از شرکت دارویی سبحان، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره گروه دارویی برکت بوده و عضویت در هیئت‌مدیره شرکت سهامی خاص ارزش‌آفرین سرمد را نیز در کارنامه دارد. از سوی دیگر، او پس از حضور در شستا نیز به عضویت هیئت‌مدیره شرکت‌هایی مانند زاگرس فارمد پارس، شرکت لابراتورهای رازک و شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین درآمد و یک سال پیش نیز مدیرعامل هلدینگ دارویی شستا شد.

رضوانی‌فر پیش از حضور در شستا، سمت‌های مدیریتی دیگری نیز در شرکت‌های صنایع غذایی کیوان، کارخانجات پاکنام، گسترش تجارت معین شهروند، بازرگانی آرین، اسرار تجارت صالحین، شرکت شیمیایی و دارویی صالحان‌شیمی، ایده ارتباط سام و مؤسسه آموزش عالی نوآوران داشته است.

‌‌قسمی برای مبارزه با فساد

به نظر می‌رسد رضوانی‌فر که در مقایسه با مدیران پیش از خود، جوان‌تر و البته اقتصادی‌تر است، می‌تواند تغییراتی جدی در شستا ایجاد کند. رضوانی‌فر روز شنبه و در مراسم معارفه خود از تغییر سیاست‌های کلی شستا خبر داد و گفت: ما شستا را از گذشتگان به ارث نبرده‌ایم، بلکه از آیندگان عاریه گرفته‌ایم و باید طوری سرمایه‌گذاری کنیم که حداکثر بازده و اثرگذاری را داشته باشیم.

به همین دلیل، بازنگری در سیاست‌های کلان و ورود و خروج مدبرانه به شرکت‌هایی را که باید از آن خارج یا به آن وارد شویم، در اولویت قرار داده‌ایم و برای کنترل هزینه‌ها و افزایش راندمان برنامه داریم.

رضوانی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود، وعده داد با فساد در این مجموعه عظیم به‌شدت برخورد کند و گفت: یکی از موضوعات کلیدی، پیگیری پرونده‌های حقوقی است و من قسم می‌خورم با تمام ظرفیت، تمام پرونده‌های حقوقی مجموعه شستا را که برخی هم کلان هستند، پیگیری کنم. خوردن پول شستا و از کنار آن گذشتن، چیزی نیست که دوباره تکرار شود و بنده هم از کنار آن بگذرم و متأسفانه باید بگویم رقم برخی پرونده‌ها هم بالاست.

 رضوانی‌فر حالا در رأس یکی از پرحاشیه‌ترین و زیرذره‌بین‌ترین مجموعه‌های اقتصادی کشور قرار گرفته و به نظر می‌رسد علاوه بر مشکلات اقتصادی، با دو چالش جدی شفافیت و پاسخ‌گویی به افکار عمومی نیز روبه‌رو است؛ دو چالشی که می‌تواند سنگ‌عیار مناسبی برای سنجش توانایی‌های این مدیر جوان باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.