| کد خبر: 157947 |

◄ نقش وزارت صنعت درکاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها چیست؟

این روزها با بالاگرفتن معضل وارونگی هوا و افزایش چشمگیر آلودگی هوای کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی، راهکارهای مقابله با آلودگی هوا به بحث اول بین مردم و مسئولان تبدیل‌شده است.

تین نیوز

این روزها با بالاگرفتن معضل وارونگی هوا و افزایش چشمگیر آلودگی هوای کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی، راهکارهای مقابله با این معضل به بحث اول بین مردم و مسئولان تبدیل‌شده است.

راهکار مقابله با آلودگی هوا کاملاً مشخص است. کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی  و استفاده از کاتالیزورها در خودروها و خروجی دود کارخانه‌ها تنها راه‌های کاهش آلودگی هوا در تمام نقاط جهان هستند.

برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی راه‌های متعددی وجود دارد:

1-  از رده خارج شدن خودروهای قدیمی و فرسوده: در این خودروها به سه دلیل آلودگی تولیدشده بیش از خودروهای به‌روزتر است. این خودروها دارای فناوری قدیمی‌تری هستند و درنتیجه راندمان موتور آن‌ها کمتر از خودروهای جدیدتر است پس در مسافت‌های مشابه به مصرف بیشتر سوخت برای تأمین انرژی حرکتی نیاز دارند و درنتیجه گازهای گلخانه‌ای بیشتری تولید می‌کنند. این خودروها بازهم به دلیل فناوری پایین دارای مبدل‌های کاتالیزور در خروجی دود موتور نیستند و یا کاتالیزور آن‌ها دارای کارایی مناسب نیست و مواد آلاینده بدون تصفیه شدن به هوا فرستاده می‌شوند. دلیل سوم آلایندگی بالای خودروهای قدیمی و فرسوده در اسم آن‌ها نهفته است و آن فرسودگی قطعات موتور است که دیگر قادر به انجام مناسب وظایفشان نیستند پس آلاینده‌تر هستند.

2-  کاهش آلودگی خودروهای تولید داخل و افزایش کیفیت: در کشورهای پیشرفته جهان استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای برای آلایندگی وسایل نقلیه وجود دارد و خودروسازان برای رعایت این استانداردها هرسال مجبور به تغییراتی در سیستم‌های مختلف خودروهای تولیدی می‌شوند. متأسفانه در ایران این استانداردها با جدیت پیگیری نمی‌شوند و خودروهای تولید داخل اگر هم با استاندارد زیست‌محیطی به بازار ارائه شوند به دلیل عدم کیفیت مناسب به‌سرعت تبدیل به خودروهایی آلاینده می‌شوند و آلایندگی این خودروها به حد خودروهایی با استانداردهای پیش از دهه 90 میلادی می‌رسد. این معضل بزرگ با افزایش کیفیت خودروهای داخلی حل می‌شود و تنها جدیت وزارت صنعت را دراین‌باره می‌طلبد.

3-  کاهش خودروهایی با موتور درون‌سوز: در جهان امروز خودروهای بنزینی و دیزل به‌سرعت تبدیل به خودروهای هیبریدی و برقی می‌شوند و حتی تعدادی از خودروسازان توسعه خودروهای هیدروژن سوز را در برنامه خوددارند. این کار باعث کاهش چشمگیر مصرف سوخت‌های فسیلی خواهد شد و در تمام جهان موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده می‌شود. متأسفانه با فناوری خودروسازان ایرانی و مقاومت آن‌ها در برابر توسعه فناوری محصولاتشان نمی‌توان به استفاده مناسب از این راهکار در آینده نزدیک چشم دوخت.

با توجه به سه راهکار بالا شاید بهترین راه الزام خودروسازان به افزایش کیفیت محصولات داخلی و از رده خارج کردن ناوگان قدیمی و جانشینی آن با ناوگانی مناسب و کم آلاینده باشد که در کوتاه‌مدت با جدیت دولت‌مردان امکان‌پذیر است.

در حال حاضر که سرمایه‌گذاران خارجی رو به ایران آورده‌اند شاید بهتر باشد وزارت صنعت به فکر سهولت فعالیت شرکت‌های خودروساز جهانی در تولید خودروهای هیبریدی و برقی در ایران باشد. به این شکل با توسعه تولید این خودروها در ایران به‌مرورزمان فناوری تولید این نوع وسایل نقلیه هم به ایران واردشده و صنعت خودرو سریع‌تر به سمت جهانی‌شدن پیش می‌رود.

آلودگی هوا در ایران ازنظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فشار زیادی به کشور وارد کرده است و باید دولتمردان به فکر حل دائمی این معضل باشند و برنامه‌ای دقیق و لازم‌الاجرا برای این مهم تدارک ببینند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.