| کد خبر: 174789 |

قسمت اول/مشروح نشست سه‌روزه تخصصی سازمان همکاری راه‌آهن‌ها (OSJD)

◄ 13 کریدور ریلی بین کشورهای عضو OSJD فعال است

OSJD در حال حاضر با شرکت‌های راه‌آهن و بخش خصوصی در تعامل است چراکه ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه کریدورهای ریلی در منطقه وجود دارد.

تین نیوز

اعلام آمادگی اکو برای همکاری با OSJD، موافقت ایران و آذربایجان برای نهایی‌شدن ایجاد یک خط ریلی، اتصال ریلی ایران و هامبورگ به یکدیگر، تعریف پاسپورت برای کریدورها، اتصال بنادر ایران به ریل‌های آسیا و ایجاد حلقه اتصال ریلی بین خاورمیانه و اروپا از طریق راه‌آهن اوکراین، توسعه کریدورها و محورهای ریلی در قزاقستان، استفاده از تبادلات الکترونیک برای بهبود ترافیک بین المللی ریلی، استفاده از تبادلات الکترونیک برای بهبود ترافیک بین‌المللی ریلی اهم محورهای ریلی مطروحه در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی راه‌آهن‌ها (OSJD) در تهران بود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، یازدهمین کنفرانس بین‌المللی این سازمان در تهران، با عنوان حمل‌ونقل ریلی به عنوان پلی میان آسیا و اروپا از روز سه‌شنبه ۱۰ مهر۹۷ آغاز شد و روز پنجشنبه 12مهر به کار خود پایان داد.

هم‌چنین در این رویداد، اهداف ایران در توجه به نقش استراتژیک حمل‌ونقل ریلی وافزایش آن، حمل‌ونقل چند وجهی، مدرنیزه کردن و توسعه حمل‌ونقل ریلی و توجه به شرکای منطقه‌ای مورد تایید سازمان همکاری راه‌آهن‌ها OSJD قرار گرفت و از تلاش‌های ایران هم تقدیر شد.

لازم به توضیح است که گزارش روز نخست این کنفرانس که شامل سخنرانی مدیرعامل راه‌آهن ایران، معاون بهره‌برداری و سیروحرکت راه‌آهن و معاون رییس کمیته OSJD بود، در همان ساعات اولیه برگزاری کنفرانس در پایگاه خبری-تحلیلی تین‌نیوز منتشر شد.

1پاو اس جی دی

نیاز به تصمیماتی در سطح عالی دولت‌ها

زوییدا آسپایوا، رییس کمیته بار سازمان همکاری راه‌آهن‌ها OSJD در این نشست گفت: حمل‌ونقل ریلی در منطقه نیاز به توسعه دارد و در این میان نقش شرکای منطقه‌ای از اهمیت بالای برخوردار است.

وی با بیان این‌که در این جلسه اعضا می‌توانند به بیان تجربیات خود بپردازند و مشکلات و چالش‌ها را مورد بررسی قرار دهند، افزود: نقش کریدورها در افزایش ظرفیت تبادلات و حمل بار بسیار موثر است.

رئیس کمیته بار سازمان همکاری راه‌آهن‌ها OSJD هدف از تشکیل این سازمان را تعامل نزدیک‌تر اعضا با یکدیگر دانست و افزود: درحال حاضر این سازمان با شرکت‌های راه‌آهن و بخش خصوصی در تعامل است و ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه بخش ریلی در منطقه وجود دارد.

او درباره اساس‌نامه کمیته بار OSJD گفت: این سازمان پنج کمیسیون و دو گروه دائمی دارد که فعالیت‌های کمیته را انجام می‌دهند و برای توسعه شبکه‌های ریلی کشورهای عضو در تلاش است که بر این اساس ۱۳‌مسیر و کریدور تعریف و طبقه‌بندی شده است.

احداث ترمینال باری گندم

علی قاسیموف، رییس شرکت سهامی راه‌آهن آذربایجان نیز در این اجلاس با اشاره بهبود همکاری‌ها میان اعضای OSJD گفت: به دنبال راهکارهای مشترک برای سودآوری و دست یافتن به پروژه‌های جدید هستیم.

وی با اشاره به این‌که در این راه باید چالش‌ها را برطرف کرده و مشکلات را بایکدیگر در میان بگذاریم، افزود: آذربایجان نقش مهمی برای ایجاد ارتباط با اروپا در منطقه دارد و در حقیقت هاب اصلی در منطقه به شمار می‌رود.

قاسیموف با بیان این که آذربایجان کار گسترده یکپارچگی سیستم ریلی با سیستم جهانی را آغاز کرده است، اضافه کرد: کریدور شمال به جنوب ازاهمیت بسیاری برای ما برخوردار است و درصدد هستیم به بهترین و کارآمد ترین وجه خلیج فارس را به روسیه اتصال دهیم.

او هم‌چنین با اشاره به موافقت ایران و آذربایجان برای نهایی شدن خط ریلی آستارا-آذربایجان-آستارا-ایران گفت: این پروژه ۱۸ فوریه ۲۰۱۸ آغاز شده و اولین مرحله آن احداث ترمینال باری گندم در سال ۲۰۱۹ است.

رئیس شرکت سهامی راه‌آهن آذربایجان با اشاره به این‌که با نهایی شدن پروژه آستارا در ایران می‌توانیم شمال اورپا به روسیه و آذربایجان متصل کنیم و از آن‌جا تا جنوب و خلیج فارس اتصال ریلی را برقرار کنیم، اضافه کرد: در کریدور شرق به غرب نیز آذربایجان به قزاقستان و بندر گرجستان متصل شده و از این مسیر ارسال کالا به اروپا، کشورهای ساحلی دریای خزر، ایران، ترکیه و دریای سیاه حمل‌ونقل می‌شود.

قاسیموف با اشاره به این‌که سه‌هزار واگن را برای افزایش سرعت و شتاب این مسیر انتخاب کرده‌ایم، یادآور شد: سرعت و تعرفه مناسب در این مسیر می تواند جذاب بارهای ریلی باشد.

توسعه محورهای ریلی در دستور کار راه‌آهن قزاقستان

در ادامه روز دوم از این کنفرانس نیز سایان ژور کابایف، رییس شرکت سهامی راه‌آهن قزاقستان با اشاره به این‌که راه‌آهن این کشور نقش مهمی در منطقه اوراسیا دارد، گفت: راه‌آهن قزاقستان برای توسعه مسیر ریلی خود توسعه کریدورها و محورها ریلی را در دستور کار خوددارد.

کابایف با بیان این‌که این کشور ترانزیت بارهای فله و بارهای کانتینری را در دستور ار خود قرارداده است، افزود: بیش‌تر بارهای کانتینری قزاقستان به مسیر چین تا اروپا تعلق دارد.

وی با یادآوری افزایش حجم بار کانتینری این کشور در سال ۲۰۱۵ گفت: در سال جاری افزایش ۵۸‌درصدی بار کانتینری از چین به اروپا را تجربه کردیم.

وی با بیان برنامه انتقال رب و گندم از این کشور به ترکیه، اضافه کرد: هشت‌قطار کانتینری از این محصولات را ارسال کردیم و چهار قطار نیز از چین در حال طی مسیر هستند.

برقی‌سازی نیمی از راه‌آهن اوکراین

از سوی دیگر ایوان کوریا کوف، رئیس شرکت سهامی عام راه‌آهن اوکراین در این نشست با اشاره به این‌که راه‌آهن اوکراین پلی میان خاورمیانه و اوکراین محسوب می شود، گفت: ۸۰ درصد حمل بار در این کشور به وسیله راه‌آهن صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که نزدیک به نیمی از خطوط راه‌آهن این کشور برقی شده است، افزود: برقی‌سازی در خطوط ریلی اوکراین همچنان ادامه دارد.

رئیس شرکت سهامی عام راه‌آهن اوکراین، اهمیت به استفاده از آی‌تی، تسهیل سیاست‌های تعرفه‌ای و خدمات در مرز را از جمله اولویت‌های راه‌آهن این کشور خواند و ادامه داد: ما به دنبال مدول اینتر مدال حمل‌ونقل کالا، تدارکات و تجارت خارجی هستیم و سعی می‌کنیم که دسترسی ریلی را برای مشتریان خود تسهیل کنیم.

وی از رشد ۵۵ درصدی حمل بار ریلی در این کشور در سال جاری خبر داد و گفت: ۴۵ درصد از این میزان به بار کانتینری مربوط می شود.

اعلام آمادگی اکو برای همکاری با OSJD

هم‌چنین در روز سوم از این کنفرانس احمد صفاری مدیر حمل‌ونقل و ارتباطات سازمان همکاری های اقتصادی (ECO) در این نشست گفت: سازمان اکو آماده همکاری با سازمان بین المللی همکاری های راه‌آهن OSJD است.

او با اشاره به حضور بازیگران کلیدی حمل‌ونقل ریلی باری در سازمان بین‌المللی همکاری‌های راه‌آهن افزود: منطقه اکو ۱۰ عضو دارد و مساحت کشورهای عضو آن ۱۸درصد وسعت آسیا را در بر می‌گیرند.

صفاری با یادآوری این‌که این خطوط ریلی و اتصالات جاده ای موجب می شود تا این منطقه از یک طرف به چین و از سوی دیگر به اروپا و اسکاندیناوی متصل شود، اضافه کرد: طراحی تعدادی از کریدورها از سوی اکو به منظور رشد اقتصادی و اجتماعی برای مردم کشورهای منطقه است و موجب انتقال آسان کالا دراین مسیر می‌شود.

مدیر حمل‌ونقل و ارتباطات سازمان اکو ادامه داد: در سند ۲۰۲۵ تاکید شده است که کشورهای عضو باید با استفاده از زیرساخت‌های جدید، اتصلات فیزیکی میان کشورها و بازارهای عضو را تقویت و فراهم بیاورند.

او گفت: در اکو کریدور استانبول به آلماتی و استانبول به بندرعباس به ترتیب در ماه مارس ۲۰۰۲ و ۲۰۱۱ تست و کشورهای مسیر از آن استفاده کردند، اگرچه چندی بعد به دلیل چالش های جهانی تقاضا برای استفاده از آن کاهش یافت اما درحال حاضر این تقاضا افزایش یافته و در نهمین اجلاس وزاری حمل‌ونقل اکو تصمیم گرفته شد این مسیر احیا شود.

صفاری با اشاره به این‌که کریدور استانبول تهران و تهران استانبول بعد از ساخت خط ریلی کرمانشاه به بم، موجب اتصلال کراچی و اسلام‌آباد به استانبول می‌شود، افزود: دولت‌هایی که در مسیر این کروریدورهای هستند باید به عملیاتی شدن و رفع موانع تعرفه ای آن کمک کنند.

او با اشاره به پیگیری راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا در اکو تشریح کرد: تکمیل این راه‌آهن که به اهداف OSJD مربوط می‌شود، ظرفیت‌های حمل‌ونقلی را افزایش داده و رشد اقتصادی را به دنبال دارد.

این گزارش ادامه دارد...

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.