| کد خبر: 173376 |

◄ سازمان امور مالیاتی بالاخره کوتاه آمد!

در حالی راه‌آهن خبر از پذیرش ادله این شرکت برای محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده با نرخ صفر توسط سازمان امور مالیاتی داده که هنوز شرکت‌های ریلی به‌دلیل عدم اجرای این قانون زیان می‌کنند و ابلاغیه جدیدی نیز دریافت نکرده‌اند.

تین نیوز

یک عضو هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن از پذیرفته شدن ادله راه‌آهن توسط سازمان امور مالیاتی برای محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده با نرخ صفر خبر داده است.

به گزارش تین‌نیوز، مدیرعامل شرکت جوپار ضمن ابراز امیدواری از دریافت چنین خبری گفت: هنوز ابلاغیه‌ای در این زمینه به شرکت‌ها ارسال نشده است.

محمد کریمی اضافه کرد: در حالی‌که حدود دو سال از تصویب «قانون محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده با نرخ صفر برای بخش ریلی» می‌گذرد، سازمان امور مالیاتی کشور به بهانه تداخل این قانون با قوانین داخلی سازمان متبوع خود از اجرای آن سرباز زده است.

کریمی چنین اقدامی را به‌منزله وارد آوردن زیان افزوده بر شرکت‌های ریلی عنوان کرد و افزود: قرار نبوده که بخشی از پرداخت مالیات معاف شود بلکه طبق قانون، باید مالیات بخش ریلی به‌دلیل ایجاد مزیت رقابتی در این بخش با نرخ صفر محاسبه شود.

مدیرعامل شرکت جوپار اضافه کرد: این بی‌توجهی به اجرای یک قانون مصرح کشور به‌رغم پیگیری‌های مداوم شرکت راه‌آهن و انجمن صنفی ریلی در نامه‌نگاری با وزارت صنعت و مجلس شورای اسلامی روی داده است که امیدواریم همین‌طور که راه‌آهن اعلام کرده این مشکل حل شود.

لازم به توضیح است که سعید رسولی در روزهای گذشته درباره اختلاف شرکت‌های ریلی با سازمان امور مالیاتی کشور برای محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده گفته است: راه‌آهن از طریق ارسال نامه‌ای با امضای وزیر راه‌وشهرسازی به معاونت حقوقی ریاست جمهوری درخواست رسیدگی به این مورد را کرده است.

عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن ادامه داد: بعد از جلسات کارشناسی، نشست نهایی با حضور مقامات ارشد راه‌آهن و سازمان امور مالیاتی برگزار شد و هر دو طرف ادله خود را به طور تفصیل بیان کردند.

این مقام مسئول تاکید کرد: نهایتا در آخرین نشست معاونت حقوقی ریاست جمهوری مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی هم ادله راه‌آهن را پذیرفتند و منتظر صدور رای هیات حل اختلاف هستیم که امیدوارم حکم صادره همان جمع‌بندی داخل جلسه باشد و این مساله حل شود.

رسولی یکی از مستندات مشروح در این مورد را مذاکرات مجلس در هنگام تدوین این قانون عنوان کرده و گفته است: در آنجا صراحتا مشخص شده که مراد قانون‌گذار، محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده با نرخ صفر بوده نه معافیت؛ ضمن این‌که قرینه محکم‌تری هم در قانون برنامه ششم توسعه، مبنی‌بر معافیت برخی از دستگاه‌ها از مالیات بر ارزش افزوده وجود داشته است.

او درباره تفاوت محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده با نرخ صفر و معافیت مالیاتی اضافه کرد: بر اساس محاسبه نرخ صفر، علاوه بر آن‌که ازاین‌پس چیزی اخذ نمی‌شود، آنچه هم تاکنون بخش ریلی (اعم از شرکت راه‌آهن و شرکت‌های خصوصی حمل‌ونقل ریلی) به‌عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده خدمات بخش حمل‌ونقل ریلی پرداخت کرده است بعدا محاسبه می‌کنند و به آن‌ها برمی‌گردانند؛ اما در صورت تفسیر آن به‌عنوان معافیت مالیاتی، اگرچه ازاین‌پس دیگر مالیات بر ارزش‌افزوده از بخش ریلی اخذ نمی‌شود، اما آنچه تا پیش‌ازاین اخذشده را دیگر برنمی‌گردانند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.