برای صندلی خالی در پرواز پیشنهاد قیمت دهید
داشتن یک صندلی خالی در کنار خود در یک پرواز، مانند برندن یک جایزه بزرگ است، اما آیا مسافران حاضرند برای برخورداری از چنین گزینه ای در پروازهای اکونومی، هزینه کنند؟
داشتن یک صندلی خالی در کنار خود در یک پرواز، مانند برندن یک جایزه بزرگ است، اما آیا مسافران حاضرند برای برخورداری از چنین گزینه ای در پروازهای اکونومی، هزینه کنند؟
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، یک نظرسنجی از مصرف کنندگان در سال ۲۰۲۳، نشان داد که ۴۲ درصد از مسافران حاضرند برای خالی ماندن صندلی وسط، هزینه ای بپردازند. اکنون، شرکت هواپیمایی «ویرجین استرالیا» در برخی از مسیرهای داخلی و کوتاه، گزینه «صندلی بدون همسایه» را عرضه کرده است.
این شرکت هواپیمایی تصمیم گرفته است از یک سیستم پیشنهاد قیمت برای این سرویس استفاده کند. این سیستم با سایر شرکت های هواپیمایی که به مسافران اجازه می دهند صندلی های مجاور را به طور کامل خریداری کنند، متفاوت است.
تحت ابتکار «ویرجین استرالیا»، مسافرانی که بلیط اکونومی را در برخی از پروازهای داخلی و کوتاه بین المللی این ایرلاین رزرو کرده اند، می توانند برای خالی نگه داشتن صندلی کنار خود پیشنهاد قیمت دهند. مشتریان پس از پرداخت بلیط هواپیما، می توانند پیشنهاد خود را در اپلیکیشن «ویرجین استرالیا» ارسال کنند. قیمت ها از ۳۰ دلار استرالیا (۱۷ یورو) شروع می شود و به کسانی که پیشنهادشان برنده می شود، حداکثر دو ساعت قبل از زمان حرکت پرواز اطلاع داده می شود.
با این حال، یک نکته وجود دارد. صندلی کناری خالی تضمین شده نیست، زیرا همه صندلی ها در طول مدت زمان پیشنهاد قیمت با بلیط اکونومی برای خرید در دسترس هستند. اما در صورت وقوع این اتفاق، مبلغ پیشنهادی مسافران، بازپرداخت خواهد شد. همچنین، مشتریان فقط در صورتی واجد شرایط شرکت در طرح پیشنهاد قیمت هستند که حداکثر دو مسافر در رزرو خود داشته باشند و فقط می توانند برای یک صندلی پیشنهاد قیمت دهند. یک پیشنهاد موفق همچنین فقط فضای صندلی را به شما می دهد و اجازه بار اضافی را نمی دهد.
مسافران کلاس اکونومی ایکس و کلاس تجاری واجد شرایط این طرح نیستند.
«ویرجین استرالیا» این گزینه را پس از یک نظرسنجی مصرف کننده در سال ۲۰۲۳ معرفی کرد که نشان داد ۴۲ درصد از مشتریان این شرکت حاضرند برای خالی بودن صندلی وسط در پروازهای بین المللی هزینه ای بپردازند. بیش از یک سوم از پاسخ دهندگان نیز گفتند که همین کار را در پروازهای داخلی که بیش از سه ساعت طول می کشد، انجام می دهند.
این طرح در حال حاضر در مسیرهای منتخب، از جمله ملبورن به آدلاید، بریزبن به سیدنی و سیدنی به پرت، در دسترس است و بعدا به شکل گسترده تری اجرا خواهد شد.
رزرو صندلی های یک ردیف در ایرلاین های اروپایی
شرکت های هواپیمایی اروپایی به مسافران اجازه می دهند کل ردیف ها را رزرو کنند. برخی از شرکت های هواپیمایی اروپایی، طرح های مشابهی ارائه می دهند. گزینه «صندلی خالی - فضای اضافی من» ایرفرانس به مسافران اجازه می دهد تا سه صندلی مجاور را خصوصی کنند.
این گزینه در زمان ورود به صورت آنی به مشتریان ارائه می شود و منوط به در دسترس بودن است. نرخ ها به مقصد پرواز و تعداد صندلی هایی که مسافران برای خالی نگه داشتن انتخاب می کنند بستگی دارد.
لوفت هانزا طرح «صندلی همسایه خالی» را ارائه می دهد که با آن می توان صندلی مجاور را در مسیرهای قاره ای و بین قاره ای رزرو کرد. مسافران باید با تماس با مرکز خدمات هواپیمایی رزرو کنند. لوفت هانزا همچنین گزینه «ردیف تخت خواب دار» را تبلیغ می کند که در پروازهای طولانی مدت، یک ردیف کامل از سه یا چهار صندلی در کلاس اکونومی را در اختیار مسافران قرار می دهد.
بر اساس گزارش یورونیوز، در پروازهای طولانی مدت با مدت زمان تقریبا ۱۱ ساعت یا بیشتر، مسافران می توانند در صورت موجود بودن، مستقیما در هنگام ورود به سیستم یا کمی قبل از خروج در گیت، گزینه مذکور را رزرو کنند. هزینه اضافی بین ۱۵۹ تا ۲۲۹ یورو برای هر ردیف وجود دارد و رزرو قبلی امکان پذیر نیست.