ترمینال غرب تا ترمینال شرق با یک بلیت
شبانه روزی شدن تردد اتوبوس های خط BRT بین پایانه شرقی وغربی تهران درخط یک بی آر تی، خبری بود که به تازگی منتشر شد. برای بسیاری این سوال مطرح شد که سرویس دهی شبانه روزی خطوط بی آر تی موضوع تازه ای نیست و اکنون چه اتفاقی جدیدی افتاده و چه خدمت جدیدی ارائه می شود؟
شبانه روزی شدن تردد اتوبوس های خط BRT بین پایانه شرقی وغربی تهران درخط یک بی آر تی، خبری بود که به تازگی منتشر شد. برای بسیاری این سوال مطرح شد که سرویس دهی شبانه روزی خطوط بی آر تی موضوع تازه ای نیست و اکنون چه اتفاقی جدیدی افتاده و چه خدمت جدیدی ارائه می شود؟
سالهاست که خط یک بی آر تی مانند دیگر خطوط تندرو شهرتهران به صورت شبانه روزی مسافران را جابجا می کند. طول این خط حدود ۱۸.۵ کیلومتر است و ۳۰ ایستگاه دارد و یکی از طولانی ترین و پرکاربردترین خطوط BRT تهران محسوب می شود. حالا در طرحی جدید از نیمه دوم آبان ماه، ۸ دستگاه اتوبوس تک کابین اسکانیا دراین مسیر به شکل ویژه فعالیت می کنند و مسافران را از پایانه آزادی تا پردیس مسافری شرق یا همان پایانه جدید شرق جابجا می کنند. به عبارت دیگر این اتوبوس های جدید که رنگ آبی آنها را از دیگر ناوگان خطوط بی آرتی متمایز می کند، علاوه بر سیر درمسیر و توقف در تمام ایستگاه های خط یک بی آرتی از پایانه آزادی تا چهاراه تهرانپارس، حدود ۹ کیلومتر آن طرف تر می روند و مسافران را به پردیس مسافری شرق می رسانند و از آن طرف مسافران را از پایانه شرق در هرکدام از ایستگاه های مسیر خط یک بی. آر. تی پیاده می کنند.
رفت و آمد ارزان تر به پردیس مسافری شرق
با راه اندازی این خدمت شبانه روزی جدید در خط یک بی. آر. تی، حالا تردد مسافران به پایانه جدید شرق یا همان پردیس مسافری شرق راحت تر و ارزان تر تمام می شود. تا پیش از این مسافران تا چهاراه تهرانپارس را با اتوبوس های بی آر تی طی می کردند و ادامه مسیر را باید با تاکسی ها می رفتند و حدود ۵۰ هزار تومان کرایه پرداخت می کردند. اما از روز نیمه دوم آبان درهرساعتی از شبانه روزبا ایستادن درهرکدام از ایستگاه های خط یک بی. آر. تی می توانند منتظر رسیدن اتوبوس های آبی رنگ باشند که روی آنها پایانه آزادی و پردیس مسافری شرق به عنوان مبداء و مقصد نوشته شده است. نرخ کرایه این اتوبوس ها مانند دیگر اتوبوس های خط یک درساعت های عادی ۴۵۵۰ تومان است و درساعات شبانه به ۶۸۲۵ تومان افزایش پیدا می کند. با این خدمت جدید مسافران درترمینال شرق دیگر نگران پرداخت کرایه های زیاد نخواهند بود و می توانند ازخدمات ارزان حمل و نقل عمومی بهره مند شوند.
یکی دیگر از ویژگی های این خدمت جدید اتصال دوپایانه مهم و پرتردد پایتخت در شرق و غرب به یکدیگر است. حالا مسافران می توانند در سریع ترین زمان ممکن و بدون نگرانی از گرفتار شدن در ترافیک همیشگی خیابان های آزادی و انقلاب و دماوند برای سفر خودشان برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند. درحال حاضر سرفاصله حرکت این ۸ اتوبوس به مقصد پردیس مسافری شرق درساعت های عادی ۲۰ دقیقه و درساعت های شبانه هم ۳۰ دقیقه است. البته این تعداد ناوگان و این سرفاصله باتوجه به میزان درخواست سفری که وجود دارد تعیین شده است. طبق برنامه ریزی صورت گرفته درادامه مقصد تمام اتوبوس های خط یک از چهاراه تهرانپارس به پردیس مسافری شرق تغییر خواهد کرد. همچنین با تکمیل و افتتاح توسعه شرقی خط۲ مترو که از فرهنگسرا به پردیس مسافری شرق می رسد، در سال آینده رفت و آمد مسافران به پایانه جدید شهر تهران ساده و سریع تر خواهد شد و به رونق بیشتر پایانه مسافری جدید پایتخت کمک کند.
گامی مؤثر برای آرامش و آسایش مسافران
حمیدرضا رحمانی، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل ونقل و پایانه های مسافری شهرداری گفت: به منظور افزایش رفاه مسافران و تسهیل دسترسی به پردیس مسافری شرق تهران، با همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ۸ دستگاه اتوبوس تک کابین خط BRT به صورت شبانه روزی درمسیر پایانه آزادی تا پردیس مسافری شرق جدید فعالیت می کنند. با راه اندازی سرویس شبانه روزی در مسیر پارک سوار آزادی تا پردیس مسافری شرق، گامی مؤثر در مسیر آرامش و آسایش مسافران برداشته خواهد شد و این اقدام ضمن کاهش زمان انتظار، باعث تسهیل در جابه جایی مسافران و اتصال هرچه بهترشبکه حمل ونقل شهری به پایانه های مسافربری خواهد شد.
۲۴ ساعته زمان فعالیت این اتوبوس هاست.
۹ کیلومتر مسافتی است که این اتوبوس ها بیشتر از اتوبوس های خط یک بی آر تی طی می کنند.
سرفاصله حرکت اتوبوس ها:
درساعت های عادی: ۲۰ دقیقه
درساعات شبانه: ۳۰ دقیقه
کرایه اتوبوس های خطوط جدید:
۴۵۵۰ تومان در ساعت های عادی
۶۸۲۵ تومان در ساعات شبانه