| کد خبر: 265495 |

تفاوت ارز مسافرتی و ارز دولتی و نحوه دریافت

ارز مسافرتی در ایران به همه کسانی تعلق می‌ گیرد که قصد سفر به خارج از کشور را دارند و برای تأمین هزینه‌ های خود در خارج از کشور به دنبال دریافت ارز با نرخ پایین‌تر از صرافی‌ ها هستند.

تین نیوز

ارز مسافرتی  در ایران به همه کسانی تعلق می گیرد که قصد سفر به خارج از کشور را دارند و برای تأمین هزینه های خود در خارج از کشور به دنبال دریافت ارز با نرخ پایین تر از صرافی ها هستند. این ارز در ایران به شهروندان با تابعیت ایرانی فقط سالی یکبار و در زمان خروج از کشور تعلق می گیرد و مبلغ آن بر اساس مقصد سفر تعیین می شود. ارز دولتی هم به لحاظ کلی شبیه به ارزهای مسافرتی بوده؛ اما بدون نیاز به مدارک سفر و فقط با کارت ملی به همه شهروندان در سال یکبار ارائه می گردد.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، هدف دولت از ارائه ارزهای مسافرتی و دولتی متعادل کردن نرخ ارز در بازار و رساندن ارز موردنیاز به دست مردم عادی است. در سال های اخیر به دلیل بالارفتن ناگهانی قیمت ارزهای خارجی بسیاری از هم وطنان مجبور بودند برای سفر به کشورهای خارجی مبلغ بالایی را برای خرید ارز از صرافی ها بپردازند که دولت با ارائه راهکاری به نام ارزهای دولتی و مسافرتی سعی در مدیریت این موضوع دارد. در ادامه قصد داریم به صورت کامل شرایط دریافت انواع ارزهای دولتی و مسافرتی را با شما در میان بگذاریم. اگر قصد سفر خارجی را دارید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تفاوت ارز مسافرتی با ارز دولتی

به صورت کلی ارزهای قابل خرید در بازار ایران به دو دسته ارزهای ارائه شده با نرخ دولتی و آزاد تقسیم بندی می شوند که به طبع قیمت ارزهای دولتی به دلیل قیمت گذاری توسط بانک نرخ پایین تری از ارزهای ارائه شود توسط صرافی ها به صورت آزاد دارد. ارزهای عرضه شود توسط بانک مرکزی به دو دسته ارز دولتی و مسافرتی تقسیم می شود که اصلی ترین تفاوت آن ها با یکدیگر در مقدار ارز است. مقدار ارزهای دولتی ۲۰۰۰ یورو یا ۲۱۰۰ دلار است ولی به مسافران فقط ۵۰۰ یورو یا دلار ارز با نرخ دولتی ارائه می شود.

ارز دولتی چیست؟

بانک مرکزی هر سال به هر ایرانی بالای ۱۸ سال ۲۱۰۰ دلار یا ۲۰۰۰ یورو ارز با کارت ملی و براساس نرخ بانک مرکزی می دهد که به این ارز در اصطلاح ارز دولتی می گویند. در آذر ماه ۱۴۰۲ قیمت دلار دولتی حدود ۴۱ هزار تومان و قیمت یورو هم در حدود ۴۴ هزار تومان است که به شهروندانی که حساب بانکی ملی داشته باشند به مقدار مورد نیاز داده می شود. قیمت ارزهای دولتی در حال حاضر اختلاف زیادی با بازار آزاد دارد و همین موضوع باعث شده گردشگران بسیاری نسبت به دریافت آن اقدام کنند. این ارز به اشخاص حقیقی فقط در سال یکبار ارائه شده و مقدار ارز دولتی به تجار و بازرگانان ها براساس نوع محصول وارداتی متفاوت است.

نحوه دریافت ارز دولتی

برای دریافت انواع ارزهای دولتی شهروندان متقاضی باید تابعیت ایران را داشته و سن آن های بالای ۱۸ سال باشد تا ارز به آن ها تعلق بگیرد. این ارز فقط از طریق بانک ملی به مشتریان ارائه می شود و افراد متقاضی باید قبل از مراجعه به صرافی برای دریافت ارز به نرخ دولتی نسبت به افتتاح حساب ارزی در یکی از شعبه های بانک ملی اقدام کنند. برای افتتاح حساب ارزی در بانک ملی شما باید در ابتدا یک حساب عادی در این بانک افتتاح کنید و سپس با استفاده از سامانه بام بانک ملی ایران برای افتتاح حساب ارزی اقدام نمایید.

پس از افتتاح حساب باید برای دریافت ارز به صرافی های مورد تایید بانک مرکزی مراجعه کرده و با پرداخت مبلغ ریالی ارز مورد نظر و کارمزد صرافی به مبلغ ۸۰ هزار تومان درخواست واریز ارز دولتی به حساب بانک ملی خود را داشته باشید. این ارز به صورت حواله به حساب بانک ملی شما واریز شده و بعد از ۷ روز کاری امکان برداشت آن به صورت اسکناس نقدی وجود دارد. توجه داشته باشید که در هنگام برداشت پول از حساب ارزی باید ۱۰۰ دلار آن تا ۶ ماه در حساب بانکی شما باقی بماند. به صورت کلی مراحل و شرایط دریافت ارز دولتی عبارتند از:

  • افتتاح حساب در بانک ملی؛
  • افتتاح حساب ارزی از طریق سامانه بام بانک ملی ایران؛
  • مراجعه به یکی از صرافی های مورد تایید بانک مرکزی و ارائه مدارک برای خرید ارز یورو یا دلار به نرخ دولتی؛
  • پرداخت مبلغ ریالی معادل ارز مورد نظر به همراه کارمزد به صرافی؛
  • واریز ارز مورد نظر به حساب ارزی بانک ملی شما در لحظه؛
  • امکان برداشت ارز به صورت اسکناس یک هفته کاری بعد از دریافت آن از طریق شعبه های بانک ملی.

ارز مسافرتی چیست؟

اگر قصد عزیمت به خارج از کشور از طریق مرزهای هوایی را داشته باشد، طبق قانون بانک مرکزی در سال یکبار به شما ارز برای مسافرت می دهد، مقدار این ارز از ارز دولتی کمتر است ولی قیمت آن با نرخ دولتی برای افراد محاسبه می شود. برای دریافت این ارز باید حتماً مدارک سفر همچون بلیط، گذرنامه و کارت ملی داشته باشید. این ارز برای هر فرد برابر با ۵۰۰ دلار یا یورو است که پس از خروج از گیت گذرنامه در فرودگاه های سراسر کشور به افرادی که در سامانه مخصوص ثبت نام کرده باشند این ارز به صورت اسکناس ارائه می گردد. همچنین این ارز به افراد دو تابعیتی یا افراد زیر ۱۲ سال به هیچ وجه ارائه نمی شود.

نحوه دریافت ارز مسافرتی

افراد بالای ۱۲ ساله ای که قصد دارند ارز مسافرتی دریافت کنند، باید به صورت حضوری و یا آنلاین برای دریافت این ارز ثبت نام خود را انجام دهند تا در زمان حضور در فرودگاه ارز مورد نظر به صورت اسکناس دلار و یا یورو به افراد داده شود.

در روش حضوری فرد متقاضی باید با دردست داشتن مدارک خود به شعب بانک ملت مراجعه کند و در روش آنلاین باید از طریق سامانه بام ثبت نام خود را انجام داده و برای دریافت پول در بانک از طریق خودپردازهای ارز اقدام نماید. توجه داشته باشید که این ارز به افرادی که گذرنامه سیاسی یا خدمت دارند به هیچ وجه داده نمی شود و فقط ارز برای مسافرت افراد عادی است. برای دریافت این ارز بهتر است حداقل ۷ روز قبل از سفر خود به صورت حضوری یا آنلاین اقدام نمایید. البته امکان ثبت نام در سامانه آنلاین تا چند ساعت قبل از پرواز هم وجود دارد. مدارک مورد نیاز برای دریافت انواع ارزهای مسافرتی عبارتند از:

  • اصل و کپی کارت ملی فرد متقاضی؛
  • اصل و کپی گذرنامه فرد متقاضی؛
  • اصل و کپی بلیط پرواز با مهر رسمی آژانس؛
  • اصل و کپی ویزا برای کشورهایی که نیاز به ویزا برای سفر دارند.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور؛
  • رسید پرداخت وجه عوارض خروج از کشور.

دریافت ارز مسافرتی به صورت حضوری

در روش حضوری فرد متقاضی ارز مسافرتی باید به یکی از شعبه های ارزی بانک ملت مراجعه کرده و با ارائه گذرنامه و مدارک سفر نسبت به تکمیل فرم و پرداخت مبلغ مربوط به ارز مورد نظر اقدام کند. در این روش حضور فرد متقاضی شخصاً در بانک الزامی است.هنگام دریافت حضوری این ارز شما می توانید بین یورو و دلار ارز مورد نظر خود را انتخاب و بر اساس آن پول را در فرودگاه به صورت اسکناس تا سقف ۵۰۰ یورو دریافت نمایید. البته در برخی شهرها به مشتریان به صورت حضوری ارزهای مسافرتی داده می شود.

 

دریافت ارز مسافرتی به صورت آنلاین

برای دریافت ارز مسافرتی به صورت آنلاین شما فقط سالی یکبار می توانید اقدام کنید. شما باید پیام رسان بله را روی گوشی تلفن همراه خود نصب کرده و سپس برای دریافت ارز از طریق سامانه بانک ملی در این پیام رسان اقدام نمایید. پس از تکمیل فرم ها و پرداخت مبلغ ارز مورد نظر می توانید در زمان حضور در فرودگاه با وارد کردن کد رهگیری که سامانه به شما داده از طریق خودپردازهای فرودگاه ارز مورد نظر را دریافت نمایید.

مزایای دریافت ارز مسافرتی

دریافت ارز مسافرتی با ویژگی ها و مزایای خاصی همراه است که می تواند برای افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، تهیه این ارز با نرخ دولتی مفید باشد. این مزایا عبارت اند از:

  • نرخ ارز: قیمت ارزهای مسافرتی معمولاً کمتر از نرخ بازار آزاد است، به همین دلیل مسافرها ترجیح می دهند که از این روش برای تبدیل وجوه خود به ارز برای سفر استفاده کنند. این کاهش قیمت می تواند به مسافران کمک کند تا هزینه های سفر خود را پایین بیاورند.
  • کاهش هزینه های تبدیل ارز: تفاوت نرخ ارزهای مسافرتی با نرخ بازار آزاد باعث کاهش هزینه های تبدیل ارز می شود. این مزیت به مسافران کمک می کند تا مبلغ بیشتری از وجوه خود را برای انجام خریدها و خدمات در کشور مقصد خود داشته باشند.
  • سهمیه سالانه: ارزهای مسافرتی به عنوان یک سهمیه سالانه به افرادی اعطا می شود که به طور منظم در کشور خود اقامت دارند. این سهمیه معمولاً یک بار در سال و با محدودیت مشخصی از سوی دولت یا بانک مرکزی به افراد تعلق می گیرد.
  • کنترل سوءاستفاده: در نتیجه اجرای سامانه هایی برای درخواست آنلاین ارزهای مسافرتی می توان از سوءاستفاده ها و مصرف نامناسب این سهمیه جلوگیری کرد و به افرادی که واقعاً به آن نیاز دارند اجازه دسترسی به ارز با نرخ دولتی را داد.
  • سامانه های آنلاین: راه اندازی سامانه های آنلاین می تواند فرآیند درخواست و دریافت ارزهای مسافرتی را برای مسافران آسان تر کند و نیاز به حضور حضوری در صرافی های دولتی را کاهش دهد.

سوالات متداول

۱. ارز مسافرتی چیست؟

ارزهای مسافرتی به ارزی گفته می شود که براساس سهمیه سالانه به هر فرد با ارائه مدارک برای سفرهای خارجی اعطا می شود. در حال حاضر مبلغ این ارز برای هر ایرانی ۵۰۰ دلار یا یورو است.

۲. مبلغ ارز مسافرتی چقدر است؟

برای سفرهای هوایی خارجی این مبلغ ۵۰۰ یورو است و فقط به مسافرانی که با هواپیما قصد خروج از کشور را داشته باشند این ارز مسافرتی اعطا می شود.

۳. مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز دولتی چیست؟

برای دریافت ۲۰۰۰ یورو یا ۲۱۰۰ دلار افراد متقاضی باید فقط حساب ارزی در بانک ملی داشته باشند و کارت ملی برای دریافت این ارز الزامی است.

۴. ارز مسافرتی و دولتی را از کجا می توان تهیه کرد؟

از بانک ها و صرافی های مجاز دولتی، سامانه آنلاین بانک مرکزی و صرافی های خصوصی با مجوز بانک مرکزی.

جمع بندی

تفاوت اساسی بین ارزهای مسافرتی و ارز دولتی در این است که ارز مسافرتی به مسافران برای استفاده در سفرهای خارجی اعطا می شود و نرخ آن معمولاً کمتر از نرخ بازار است. از سوی دیگر ارز دولتی برای مصارف خاصی از جمله تحصیلات خارجی، واردات محدودیت دار، درمان در خارج از کشور و تأمین کالاهای اساسی استفاده می شود. همچنین مقدار این دو ارز هم با یکدیگر متفاوت است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.