| کد خبر: 254472 |

◄ مراحل دریافت کد رهگیری از سامانه ثبت املاک در معاملات مسکن

اگر قصد خرید، فروش یا اجاره مسکن یا هر نوع ملک دیگری را دارید باید از مشاور املاک بخواهید قراردادتان را در سامانه املاک و مستغلات ثبت و کد رهگیری ارایه کند. کد رهگیری امنیت معامله را بالا می‌برد، رایگان و الزامی است و اگر واسطه‌ی ملکی از ارایه آن خودداری کرد می‌توانید به اتحادیه مشاوران املاک شکایت کنید.

تین نیوز

اگر قصد خرید، فروش یا اجاره مسکن یا هر نوع ملک دیگری را دارید باید از مشاور املاک بخواهید قراردادتان را در سامانه املاک و مستغلات ثبت و کد رهگیری ارایه کند. کد رهگیری امنیت معامله را بالا می برد، رایگان و الزامی است و اگر واسطه ی ملکی از ارایه آن خودداری کرد می توانید به اتحادیه مشاوران املاک شکایت کنید.

از سال ۱۳۸۷ با هدف ایجاد امنیت قراردادهای مسکن و به طور کلی قولنامه های ملکی، سامانه ای تحت عنوان «سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور» به نشانی  www.iranamlaak.ir با هدف ارایه  کد رهگیری  راه اندازی شد. این سامانه ابتدا در آذرماه سال ۱۳۸۷ به صورت پایلوت از منطقه شمیرانات آغاز و سپس به تمامی نقاط کشور گسترش پیدا کرد.

سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir  یک سامانه اختیاری و جامع در سطح کل کشور است که با هدف شفاف سازی روند معاملات و املاک کشور روی کار آمده است. 

در حال حاضر، امکان استفاده از سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir برای همه افراد جامعه فراهم شده است و افراد می توانند برای شفاف سازی امور مربوط به املاک و مسکن و کاهش سوء استفاده های احتمالی از سایت ایران املاک برای ثبت معاملات خود استفاده نمایند.

◄ معرفی سامانه ثبت معاملات و املاک کشور

به طور کلی سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir برای سازماندهی امور مربوط به  معاملات  مسکن روی کار آمده است و در حال حاضر، افرادی که قصد معامله در بنگاه ها یا مشاوران املاک را دارند، می بایست با کد رهگیری که از سایت ایران املاک دریافت می کنند، مراحل مربوط به معامله خود را انجام دهند. در واقع، با این کار دولت تمام امور مربوط به معاملات را سازماندهی می کند و از وضعیت امور مربوط به معاملاتی که در کل کشور انجام می شود، اطلاع پیدا خواهد کرد.

نحوه ورود به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور iranamlaak.ir

استفاده از خدمات سامانه ثبت معاملات و املاک کشور مانند سایر سامانه ها از جمله سامانه خدمات دولت به مردم،  و  سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور www.ssaa.ir ، در گام اول مستلزم ورود به این سامانه می باشد. ورود به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir از طریق سایت ایران املاک انجام می شود. افرادی که قصد انجام معاملات ملکی را دارند، باید نسبت به ورود به این سامانه اقدام کنند و سپس با دریافت کد رهگیری، معامله خود را در سامانه ثبت نمایند. در حال حاضر، ورود به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور برای افراد عادی و مشاورین املاک به صورت جداگانه انجام می شود. برای ورود به سایت ایران املاک می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید.

1- ابتدا در مرورگر دستگاه خود عبارت ( سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ) را جست و جو نمایید

ورود به سایت سامانه املاک

2- در صفحه جدید، نتایج جست و جو برای شما نشان داده می شود. بر روی اولین لینک که در تصویر مشخص گردیده و نشانی آن iranamlaak.ir می باشد، کلیک نمایید

معرفی سامانه ثبت معاملات املاک

3- اکنون مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir شده اید. برای ورود به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، بر روی دکمه ورود به سامانه کلیک نمایید.

معرفی سامانه ثبت معاملات املاک 3

4- در مرحله بعد، برای ورود به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir، نام کاربری و رمز عبوری را که در هنگام ثبت نام در سایت ایران املاک دریافت کرده اید، در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن کد امنیتی، دکمه ورود را بزنید.

معرفی سامانه ثبت معاملات املاک 4.

چنانچه هنوز نسبت به ثبت نام در سایت ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir اقدام نکرده اید، برای آشنایی با نحوه ثبت نام در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

جهت تسهیل ثبت نام می توانید اپلیکیشن املاک و اسکان را از لینک زیر دریافت نموده و پس از مطالعه نحوه دانلود و نصب آن، در کمترین زمان ممکن اطلاعات خود را در این سامانه به ثبت برسانید.

نحوه استعلام کد رهگیری املاک از سامانه ثبت معاملات و املاک کشور 

یکی از مهم ترین مدارکی که باید بعد از انجام معاملات در مشاورین املاک دریافت کنیم، کد رهگیری می باشد. در واقع، مشاورین املاک با ثبت معاملات خود در سایت ایران املاک، کد رهگیری دریافت می کنند که باید در روز معامله به فرد معامله کننده تحویل داده شود.

برای استعلام کد رهگیری و مشاهده وضعیت اعتبار عقد و قرارداد خود می توانید از طریق سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir اقدام کنید. اطلاعاتی که برای استعلام قرارداد و معامله های انجام شده در مشاورین املاک مجاز، در سایت ایران املاک نیاز است شامل کد رهگیری قرارداد و کد ملی طرف قرارداد می باشد. در صورتی که کد رهگیری معامله را از مشاورین املاک دریافت کرده اید، می توانید از طریق روش زیر استعلام کد رهگیری را انجام دهید.

1- ابتدا به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir وارد شوید.

2- بر روی گزینه « استعلام کد رهگیری » کلیک کنید.

استعلام کد رهگیری معاملات املاک

3- برای استعلام کد رهگیری می بایست، ابتدا کد ملی طرف قرار داد را وارد نمایید. سپس در فیلد بعدی، کد رهگیری قرارداد را تایپ کنید و در نهایت با وارد کردن کد امنیتی و کلیک کردن بر روی جستجو، استعلام کد رهگیری قرارداد خود را انجام دهید.

استعلام کد رهگیری معاملات املاک 2

نحوه استعلام کد رهگیری قرارداد از طریق پیام کوتاه

پیامک استعلام کد رهگیری

با استفاده از این قابلیت ایجاد شده در سامانه املاک و مستغلات کشور، هر فردی در هر نقطه ای از کشور این قابلیت را خواهد داشت که با استفاده از یک پیام کوتاه استعلام کد رهگیری قرارداد مورد نظر را انجام دهد و اطلاعات صحیح مرتبط با قرارداد را در اختیار بگیرد.

نحوه کار بدین صورت است که فرد باید کد ملی یکی از طرفین قرارداد و کد رهگیری قرارداد مورد را نظر به صورت کد ملی طرف قرارداد#کد رهگیری قرارداد (توجه شود که حتماً عدد اول کد ملی و عدد دوم کد رهگیری قرارداد باشد) را به شماره 110203001 ارسال نماید.

سوالات متداول؛ 

آیا کد رهگیری الزامی است؟

کد رهگیری هنگام عقد قرارداد بین خریدار و فروشنده باید از سوی مشاوران املاک ارایه شود. این سیستم با هدف شفاف سازی اطلاعات معاملات املاک و مستغلات کشور و در راستای ساماندهی امور مسکن، به صورت یکپارچه با سایر سیستم های این حوزه طراحی و پیاده سازی شده است.

در حال حاضر  ارایه کد رهگیری از سوی مشاوران املاک  الزامی است. متعاملین می توانند آن را از بنگاه معاملات ملکی مطالبه کنند و در هنگام ثبت سند به دفاتر اسناد رسمی بدهند. ثبت هرگونه معامله اعم از بیع، اجاره، وکالت، هبه، صلح و غیره بدون کد رهگیری در دفاتر اسناد رسمی ممنوع است.

افراد می توانند با استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی و کد رهگیری، استعلام بدهی به شهرداری، مالیات یا وام بانکی برای ملک مورد نظر را دریافت کنند.

آیا کد رهگیری هزینه دارد؟

کد رهگیری هیچگونه هزینه ای ندارد و مشاوران املاک موظفند آن را به صورت رایگان در اختیار متعاملین قرار دهند. مشاوران املاک صرفا مجاز هستند حق الزحمه یا کمیسیون خود را از طرفین  قرارداد بگیرند. کمیسیون املاک در شهرهای مختلف، متفاوت است و در شهر تهران ۲۵ صدم درصد  از هریک از طرفین است.

چرا دفاتر املاک بابت کد رهگیری پول می گیرند؟

مشاوران املاک بابت هر قراردادی که ثبت می کنند باید ۹ درصد مبلغ کمیسیون را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی بپردازند. از آن جا که ملاک دولت برای دریافت مالیات از قرارداد، ثبت قرارداد است پس از دریافت کد رهگیری، معامله قابل شناسایی می شود و مشاوران می بایست ۹ درصد مالیات را بپردازند. به همین دلیل بعضی مشاوران به طرفین معامله می گویند که این ۹ درصد را باید شما پرداخت کنید. در حالی که این رقم در تعهد مشاوران املاک است.

چرا برخی بنگاه ها کد رهگیری نمی دهند؟

عدم ارایه کد رهگیری دلایل مختلفی دارد که ممکن است یکی از آن دلایل، نداشتن جواز واسطه ی ملکی باشد. هم چنین شاید به دلیل تخلف، دسترسی مشاوران املاک به سامانه کد رهگیری از سوی اتحادیه مسدود شده باشد.

اگر مشاور املاک کد رهگیری نداد چه کنیم؟

شهروندان در هر شهر می توانند شکایات خود را در زمینه های مختلف شامل دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب یا عدم ارایه کد رهگیری از سوی مشاور املاک به اتحادیه شهر خود گزارش دهند. شماره تلفن شکایات در تهران ۷۳۳۴ است. کمیسیون حل اختلاف مستقر در اتحادیه املاک برابر قانون نظام صنفی به طور دائم تخلفات صنفی را رسیدگی می کند.

هزینه ارسال و دریافت هر پیامک چه مقدار می باشد؟
ارتباط با سامانه املاک و مستغلات کشور از طریق پیامک رایگان می باشد. در واقع ارسال پیامک از طرف فرد هزینه ای را برای وی در بر نخواهد داشت و تنها در صورت پاسخ سامانه و دریافت پیام از یکی از شماره های سامانه پیام کوتاه املاک و مستغلات کشور، مبلغ 200 تومان به عنوان هزینه خدمت به حساب فرد منظور خواهد شد.

نحوه اطلاع رسانی به متعاملین به چه صورت باید باشد؟
مشاورین املاک باید پوستر طراحی شده برای این منظور را از اینجا دانلود نمایند و به تعداد مناسب چاپ و در بنگاه خود نصب نمایند به شکلی که کاملا در معرض دید مراجعه کنندگان باشد. در ضمن علاوه بر نصب این پوسترها، در هنگام مراجعه متعاملین این اطلاع رسانی باید به صورت شفاهی و کاملاً واضح نیز صورت گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهندس ظفریاری 1 0

    سلام چنین قرارداد از نظر امنیت معاملات بسیار مشکل دارد چرا که در تمام دنیا بحث معاملات ملکی رو باید مشاوران املاک که اموزش تخصصی را از ادراه ثبت اسناد طی کرده اند و گواهی تخصصی گرفتن و داری عدم سو سابقه کلاهبرداری و عدم اعتیاد و در مکان مشخص تایید شده پلیس اداره امکان و با تعهدات صنفی و قبول مسئولیت حقوق یعنی احزار هویت طرفین قرارداد یعنی خودشان در سلامت جسمی و عقلی و با اطلاع کامل و احزار مالکیت و بررسی مدارک قرار داد تنظیم کنند و بعد از تفهیم ان به تایید فیزیکی با امضاء و اثر انگشت برساند،نه قراردادهای که هرکسی می تواند شب در کنار صاحب ملک در زمان کوتاهی غفلت از گوشی و سیمکارت وبا تایید یک کد6 رقمی ملک داده اجاره و بفروشد و صبح بیدارشی نفهمی که کلاهتو برداشتن و کسی هم مسئولیتی قبول نکند