| کد خبر: 254419 |

◄ معرفی سامانه ثبت معاملات و املاک کشور

سامانه ایران املاک یکی از سایت های مهم در حوزه املاک کشور است که به منظور ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و برای کنترل و شفاف سازی معاملات در این زمینه ایجاد شده است.

تین نیوز

سامانه ایران املاک به آدرس iranamlaak.ir یکی از سایت های مهم در حوزه املاک کشور است که به منظور ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و برای کنترل و شفاف سازی معاملات در این زمینه ایجاد شده است. با توجه به این که معاملات ملک یکی از مهم ترین و گسترده ترین انواع معاملات در کشور است، همواره نگرانی هایی هم در مورد آن وجود داشته است. در بسیاری از موارد شاهد کلاهبرداری ها و ضررهای فراوان برخی اشخاص در این حوزه بوده ایم.

به گزارش تین نیوز، بیش تر این موارد به دلیل شفاف نبودن اطلاعات در مورد ملک به وجود می آمده است.  سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات  کشور در همین رابطه ایجاد شده است تا بتواند به شفافیت معاملات ملکی کشور کمک کند.  روند کار این سامانه به این صورت است که باید همه اطلاعات معاملات انجام شده در حوزه املاک در این سامانه ثبت گردد این کار تا حد زیادی به شفاف سازی معاملات این حوزه کمک کرده است.

◄ مراحل دریافت کد رهگیری از سامانه ثبت املاک در معاملات مسکن

با توجه به این که در کشور ما عموم معاملات ملکی با مراجعه به دفاتر مشاور املاک انجام می گیرد، کار ثبت معاملات در  سامانه ایران املاک  هم در همین مرحله انجام می شود. معمولا در ابتدا با مشورت های مشاورین املاک، طرفین معامله به توافق رسیده و بعد از آماده شدن پول لازم برای انجام معامله توسط خریدار، قرار داد انجام معامله در دفاتر مشاور املاک بین آن ها منعقد می شود. بعد از عقد قرارداد باید اطلاعات مربوط به این معامله توسط مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور به نشانی اینترنتی www.iranamlaak.ir وارد گردد. در ادامه طرفین معامله می توانند برای رسمی کردن معامله خود به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند. البته این مورد یعنی ثبت معاملات تنها خدمات سایت ایران املاک نیست و امکان انجام موارد دیگری از جمله استعلام ملک هم در آن وجود دارد. در ادامه راهنمای این سامانه و خدمات گوناگون آن خواهیم پرداخت.

ثبت نام در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir

وجود سند ملکی در دست معامله کننده به تنهایی به معنای اتحقاق وی برای انتقال آن ملک نمی باشد، چرا که ممکن است پیش از این، با استفاده از همان سند ملکی، اقدام به معامله بر روی ملک با استفاده از قول نامه یا سند عادی کرده باشد. به همین دلیل به افراد توصیه می شود تا با مراجعه به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، از عدم انجام چنین معامله هایی نسبت به ملکی که قصد خرید یا اجاره آن را دارند، مطمئن شوند.

برای اینکه بتوانید از امکانات هر کدام از سامانه های دولتی نظیر سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir استفاده نمایید، باید در آن سامانه ثبت نام نموده باشید. البته این مساله زمانی اجباری می باشد که استفاده از امکانات آن سامانه مستلزم ثبت نام در آن سامانه باشد.

 اگر تا به الآن در سامانه ثبت معاملات  املاک کشور ثبت نام نکرده اید، می توانید از طریق روش زیر اقدام به ثبت نام در این سامانه نمایید. ثبت نام در سایت ایران املاک برای دو گروه مشاوران املاک و اعضا عادی انجام می شود.

1- ابتدا در مرورگر دستگاه خود عبارت ( سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ) را جست و جو نمایید

ورود به سایت سامانه املاک

2- در صفحه جدید، نتایج جست و جو برای شما نشان داده می شود. بر روی اولین لینک که در تصویر مشخص گردیده و نشانی آن iranamlaak.ir می باشد، کلیک نمایید

معرفی سامانه ثبت معاملات املاک

3- پس از وارد شدن به صفحه اصلی سایت ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir،  بر روی دکمه ثبت نام که در تصویر زیر مشخص شده است، کلیک نمایید.

ثبت نام در سامانه معاملات املاک

4- حال بر روی یکی از گزینه های مربوط به ثبت نام مشاورین املاک و ثبت نام اعضا ( چنانچه مشاور املاک نمی باشید )کلیک نمایید.

ثبت نام در سامانه معاملات املاک 2

5- چنانچه مشاور املاک بوده و بر روی ثبت نام این گزینه کلیک کرده باشید، برای ثبت نام در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir لازم است که کد ملی و شماره صنفی خود را در کادرهای مربوطه وارد کرده تا ثبت نام خود را در سایت ایران املاک نهایی نمایید.

ثبت نام مشاوران املاک در سامانه معاملات املاک

6- اما چناچه مشاور املاک نمی باشید، ثبت نام شما در سایت ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir، منوط به وارد کردن اطلاعات هویتی و اطلاعات مربوط به تماس و در نهایت زدن دکمه زخیره، مطابق تصویر زیر می باشد.

ثبت نام کاربران در سامانه معاملات املاک

 

امکانات سایت ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir

سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir به غیر از هدف اصلی خود که مربوط به سازماندهی امور مربوط به  معاملات کشور می باشد، خدمات متعددی را به افراد ارائه می کند. امکانات سایت ایران املاک به شرح زیر می باشد که این خدمات از طریق منوی خدمات در سایت اصلی این سامانه قابل دریافت می باشد.

1- امکان اول سایت ثبت معاملات و املاک کشور: استعلام کد رهگیری

یکی از خدمات اصلی سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، استعلام قرارداد با کمک کد رهگیری و کد ملی طرف قرارداد می باشد. افرادی که قصد استعلام قرارداد خود را دارند، می بایست از طریق این گزینه و با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری قرارداد، اعتبار قرارداد خود را بررسی و آن را پیگیری نمایند.

2- امکان دوم سایت ثبت معاملات و املاک کشور: مشاهده مشاورین املاک مجاز

یکی دیگر از امکانات این سامانه، این است که افراد می توانند لیست مشاورین املاک مجاز را در این سامانه مشاهده کنند و برای جلوگیری از هرگونه سو استفاده از معامله کردن در مشاورین املاکی به غیر از لیست ذکر شده در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور خودداری نمایند. برای دسترسی به این امکان، می توانید بر روی گزینه خدمات در بالای سایت کلیک کنید و بر روی گزینه « مشاورین املاک مجاز » کلیک نمایید.

3- امکان سوم سایت ثبت معاملات و املاک کشور: مشاهده شرکت های مجاز ارائه خدمات رایانه ای

گاهی اوقات مشاورین املاک نیازمند انجام یک  سری اموری هستند که باید در دفاتر مجازی که در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir اعلام می شود، انجام شود. مشاورین املاک می توانند برای دسترسی به این گزینه بر روی گزینه خدمات بالای سایت کلیک نمایند و در نهایت به گزینه « شرکت های همکار » وارد شوند.

4- امکان چهارم سایت ثبت معاملات و املاک کشور: تعرفه خدمات مشاورین املاک

در این قسمت از سایت ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir می توانید تعرفه صدور کدرهگیری از سوی دفاتر املاک را در معاملات مختلف نظیر فروش، اجاره ،  انتقال سرقفلی، صلح و معاوضه مشاهده نموده که مبلغ اندکی می باشد.

5- امکان پنجم سایت ثبت معاملات و املاک کشور: جستجوی منطقه ای معاملات املاک کشور

به جرات می توان گفت که جستجوی منطقه ای معاملات املاک کشور به آدرس https://price.iranamlaak.ir/ ، یکی از بهترین و کاربردی ترین امکانات سایت ایران املاک می باشد. با استفاده از گزینه، اشخاص قادر هستند تا با وارد کردن کد پستی ملکی که قصد خرید یا اجاره آن را دارند و سپس مشخص کردن نوع معامله یعنی فروش یا اجاره، تمامی معاملاتی را که پیش از این بر روی آن ملک انجام شده است را ملاحظه نمایند.

با استفاده از این امکان سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، افراد می توانند معاملات انجام گرفته بر روی ملک مورد نظر خود را ملاحظه نموده و از انجام معامله با غیر مالک که یک از اشکال شایع کلاهبرداری می باشد، خودداری نمایند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.