| کد خبر: 252559 |

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلیت هواپیما

اولین قدم در برنامه ریزی سفر، خرید بلیط هواپیما است که به دلیل نوسانات مداوم در قیمت پرواز نرخ مشخصی وجود ندارد و همین سبب سردرگمی مسافران برای خرید بلیط می شود.

تین نیوز

اولین قدم در برنامه ریزی سفر، خرید بلیط هواپیما است که به دلیل نوسانات مداوم در قیمت پرواز نرخ مشخصی وجود ندارد و همین سبب سردرگمی مسافران برای خرید بلیط می شود. بنابراین بهتر است عوامل تاثیرگذار روی قیمت بلیط که باعث کاهش چشم گیر نرخ بلیط هواپیما می شوند و زمان کاهش قیمت پرواز را بدانید. در این مطلب قصد داریم درباره کاهش نرخ بلیط هواپیما و عوامل موثر روی آن صحبت کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، معمولا بلیط هواپیما برای مسیرهای داخلی تقاضا بیشتری نسبت به سفرهای خارجی دارد و همین امر سبب شده تا خرید بلیط هواپیما ارزان اما باکیفیت در مسیرهای داخلی مختلف با استقبال زیادی توسط مسافران همراه شود. قیمت بلیط هواپیما براساس فاکتورهای بسیاری تعیین می شود و مدام در حال نوسان است، از طرفی شرکت های هواپیمایی به دلیل شرایط مختلف مثل قیمت سوخت، رقابت با سایر ایرلاین ها، افزایش میزان تقاضا و بسیاری موارد دیگر باعث افزایش یا کاهش نرخ بلیط هواپیما می شوند.

به همین دلیل ایرلاین ها در مسیرهای مختلف داخلی و خارجی بلیط های پرواز را با قیمت ها و امکانات متفاوت برای مسافران فراهم کرده اند و به علاوه در زمان های مناسب با کاهش نرخ بلیط هواپیما شرایط را فراهم کرده اند تا مسافران بتوانند بلیط مناسب خود را با قیمت پایین به مقصد سفر خریداری کنند.

عوامل موثر در کاهش قیمت بلیط هواپیما

عوامل موثر در کاهش قیمت بلیط هواپیما به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که باعث افزایش یا کاهش نرخ بلیط پرواز می شوند . از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار در کاهش قیمت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فصل سفر 

از جمله عوامل تاثیرگذار در کاهش قیمت می توان به فصل سفر اشاره کرد. بیشتر اوقات مردم سفر در زمان تعطیلات را انتخاب می کنند، به همین دلیل در این زمان ایرلاین ها از فرصت استفاده کرده و نرخ بلیط پرواز را برای سود بیشتر افزایش می دهند. فصل سفر معمولا عید نوروز و تابستان است و به همین دلیل اگر قصد سفری مقرون به صرفه با هواپیما را دارید بهتر است در تعطیلات به سفر نروید.

قیمت سوخت

ممکن است افراد بسیاری از تاثیر مستقیم قیمت سوخت در افزایش یا کاهش قیمت بلیط هواپیما اطلاع نداشته باشند. هر هواپیما به طول معمول در هر سفر چند صد لیتر سوخت مصرف می کند و در مسیرهای طولانی این میزان بیشتر است و به دلیل نوسان روزانه قیمت سوخت به طور مداوم، نوسان قیمت پرواز به سوخت مربوط می شود و در مواقعی که قیمت نفت که سوخت اصلی هواپیما است گران شود بلیط هواپیما به طور محسوس گران شده و در صورت ارزان شدن قیمت نفت شاهد ارزان شدن بلیط هواپیما خواهید بود. با اینکه یکی از گزینه های تاثیرگذار روی نرخ پرواز قیمت سوخت است اما همچنان می توانید با رعایت سایر فاکتورها بلیط های ارزان قیمت و مناسب را پیدا کنید.

فرودگاه های مقصد

در پروازهای خارجی، بهتر است قبل از خرید بلیط پرواز فرودگاه های شهر مقصد در صورتی که بیشتر از یک فرودگاه دارد را بشناسید و فرودگاه مناسب که به محل اقامت و تفریحات نزدیک تر باشد را انتخاب کنید. چون انتخاب اشتباه فرودگاه مقصد پرواز باعث افزایش هزینه های سفر و اتلاف وقت در زمان می شود .

میزان تقاضا 

از جمله عوامل تاثیرگذار در افزایش یا کاهش نرخ بلیط هواپیما میزان تقاضا است که ارتباط مستقیم با فصل سفر دارد . در برخی اوقات خارج از فصل سفر که باعث افزایش قیمت بلیط پرواز می شود، عوامل زیادی در افزایش عرضه و تقاضا نقش دارند که از جمله آن می توان به وجود نمایشگاه در یک بازه زمانی مشخص اشاره کرد که در این زمان ایرلاین ها به دلیل بالا بودن تقاضا قیمت بلیط را افزایش می دهند.

رقابت زیاد

در حال حاضر ایرلاین های بسیاری در مسیرهای خاص در طول روز پرواز دارند و همین سبب رقابت زیاد بین شرکت های هواپیمایی شده است. برای مثال اگر یکی از ایرلاین ها، قیمت بلیط هواپیما در یک مسیر را کاهش دهد به طور حتم مسافران برای خرید بلیط هواپیما به این ایرلاین مراجعه می کنند، در این شرایط رقابت زیاد شده و سایر ایرلاین ها برای اینکه مسافران خود را از دست ندهند مجبور به کاهش نرخ بلیط هواپیما برای جلب رضایت مشتریان می شوند.

زمان پرواز

زمان پرواز نقش مهمی در قیمت گذاری بلیط هواپیما دارد، معمولا بلیط پروازهایی که در تعطیلات آخر هفته انجام می شود گران تر از پروازهای در طول هفته است. همچنین در برخی موارد پروازهای شب که آخرین پرواز هستند قیمت کمتری نسبت به پرواز اول صبح دارند. پس اگر زمان سفر برای شما مهم نیست بهتر است پروازهای آخر شب و در طول هفته را انتخاب کنید.

نوع بلیط هواپیما

بلیط هواپیما در دو نوع بلیط سیستمی و چارتری به فروش می رسد که با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند. قیمت بلیط سیستمی حدود دو هفته تا یکماه قبل از پرواز توسط شرکت هواپیمایی قیمت گذاری شده و قیمت آن ثابت است، اما بلیط چارتری توسط فروشنده هایی که بلیط ها را خریداری کرده اند تعیین می شود و گاهی اوقات با نزدیک شدن به زمان پرواز و در زمان های مختلف کاهش قیمت بسیاری را در این نوع بلیط هواپیما مشاهده می کنید. همچنین بلیط پرواز سیستمی قابل استرداد است و در صورت نیاز می توانید بلیط را کنسل کنید، اما بلیط چارتری بعد از خرید قابل استرداد نیست و از مسافران دو سال به بالا قیمت بزرگسال حساب می شود، در صورتی که بلیط پروازی سیستمی هر رده سنی قیمت مشخصی دارد و در سه رده نوزاد، نوجوان و بزرگسال قیمت بلیط ها تعیین می شود.

میزان مسافت تا مقصد

هر چه میزان مسافت طولانی باشد پرواز طولانی تری در پیش دارید و همین سبب افزایش سوخت هواپیما، مصرف غذا و نوشیدنی بیشتر و افزایش تعداد کارکنان می شود، به همین دلیل میزان مسافت تا مقصد روی افزایش یا کاهش نرخ بلیط هواپیما تاثیر مستقیم دارد. پس هر چه مسافت طولانی تری داشته باشید نرخ بلیط هواپیما افزایش می یابد.

کلاس پروازی

بلیط هواپیما در سه کلاس پروازی اکونومی، بیزینس و فرست کلاس عرضه می شود که در پروازهای داخلی دو کلاس پروازی اکونومی یا اقتصادی و بیزینس یا تجاری وجود دارد که نرخ هر کدام به دلیل امکاناتی که دارند متفاوت است. به همین دلیل اگر قصد سفری ارزان و به صرفه دارید بهتر است پرواز اکونومی را انتخاب کنید.

حرف آخر درباره کاهش نرخ بلیط هواپیما

گاهی اوقات پیش می آید که قبل از سفر به دنبال بلیط هواپیما به مقصد هستید اما در عین ناباوری با افزایش شدید قیمت مواجه می شوید و از سفر با هواپیما صرف نظر می کنید. اگر از زمان کاهش نرخ بلیط هواپیما و عوامل تاثیرگذار روی قیمت بلیط اطلاع داشته باشید می توانید در زمان سفر، بلیط پرواز خود را با قیمت و کیفیت مناسب تهیه کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.