| کد خبر: 252552 |

راهنمای کامل سفر به گرجستان

گرجستان کشوری با تاریخی غنی، طبیعتی بکر، سواحلی زیبا، غذاهایی متنوع و خوشمزه و مردمانی مهمان نواز است که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، برای مسافران ایرانی یک مقصد بسیار مقرون به صرفه به حساب می آید.

تین نیوز

 گرجستان کشوری با تاریخی غنی، طبیعتی بکر، سواحلی زیبا، غذاهایی متنوع و خوشمزه و مردمانی مهمان نواز است که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، برای مسافران ایرانی یک مقصد بسیار مقرون به صرفه به حساب می آید.

به گزارش تین نیوز به نقل از رسانه قطبنما، گرجستان در طول تاریخ محل حضور تمدن های بزرگ بوده و ریشه های تاریخی و فرهنگی غنی دارد. از معماری استالینی گرفته تا برج های مدرن و کلیساهای قرون وسطایی، سواحل درخشان، پیست های اسکی، طبیعتی جذاب و ارتفاعات برف گیر قفقاز، جاهای دیدنی این کشور بی شمار هستند و بهانه ای جذاب برای سفر به گرجستان. 

در این مقاله، با گرجستان آشنا می شویم، درباره سفر به گرجستان خواهیم گفت و هزینه سفر به گرجستان، قوانین گرجستان برای ایرانیان، ویزای گرجستان، بهترین هتل های گرجستان و غیره را بررسی خواهیم کرد.

درباره گرجستان

نگاهی به دانشنامه بریتانیکا نشان می دهد، گرجستان، کشوری در همسایگی کوه های قفقاز است که در منتهی الیه شرقی دریای سیاه قرار گرفته. این کشور از شمال و شمال شرقی به روسیه، از شرق و جنوب شرقی به جمهوری آذربایجان، از جنوب به ارمنستان و ترکیه و از غرب به دریای سیاه محدود شده است. 

کشور گرجستان در یکی از مهم ترین تقاطع های جهان قرار دارد؛ درست در جایی که قاره اروپا با قاره آسیا ملاقات می کند. به همین سبب این کشور، هم متعلق به آسیا است و هم متعلق به اروپا؛ اما مقامات این کشور تلاش زیادی برای الحاق گرجستان به اتحادیه اروپا و ناتو دارند. 

گرجستان کشوری کوهستانی است که بیش از یک سوم مساحت آن را جنگل پوشانده است. این کشور زیبا، از سواحل نیمه گرمسیری دریای سیاه گرفته تا قله های پر برف قفقاز و دشت های حاصلخیز، طبیعتی منحصربه فرد و متنوع دارد که این تنوع با توجه به مساحت، نادر است.

گرجستان در دوره قرون وسطی یک پادشاهی قدرتمند داشته است که در قرن ۱۳ میلادی به اوج خود می رسد. پس از این تاریخ، این کشور قرن ها تحت تسلط ترک ها و پارس ها بود؛ تا اینکه در قرن نوزدهم ضمیمه امپراتوری روسیه شد. در فاصله سال های ۱۹۱۸ میلادی تا ۱۹۲۱ میلادی، کشور مستقل گرجستان به اتحادیه جماهیر شوروی پیوست. با فرو پاشیدن اتحادیه جماهیر شوروی، این کشور در نهایت در سال ۱۹۹۱ میلادی اعلام استقلال کرد. 

اطلاعات کلی درباره گرجستان

  • مساحت: ۶۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع
  • پایتخت: تفلیس
  • زبان رسمی: گرجی، آبخازی (دو زبان انگلیسی و روسی نیز در این کشور استفاده می شود.)
  • دین: مسیحی (ارتدوکس)
  • واحد پول: لاری
  • تفاوت ساعت تفلیس با تهران: ۳۰ دقیقه

 

شرایط سفر به گرجستان ۱۴۰۱

گرجستان

بر اساس اطلاعات سایت وزارت امورخارجه گرجستان، از ۱۵ جولای ۲۰۲۲ محدودیت سفر به گرجستان لغو شده و شرایط سفر به گرجستان در شرایط کرونا تسهیل شده است. مسافران سراسر جهان برای سفر به این کشور، دیگر نیازی به ارائه گواهی واکسن یا نتیجه منفی تست کرونا ندارند. قوانین سفر به گرجستان پیچیده نیست و اگر مدارک لازم برای سفر به گرجستان را آماده کرده باشید، در سفر به این کشور مشکلی نخواهید داشت. در ادامه با مدارک لازم برای سفر به گرجستان و همچنین قوانین جدید گرجستان برای ایرانیان آشنا خواهیم شد.

مدارک لازم برای سفر به گرجستان

بر اساس اطلاعیه اداره ملی گردشگری گرجستان، شهروندان ایرانی که قصد سفر به گرجستان را دارند، باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • گذرنامه 
  • بلیط رفت وبرگشت 
  • بیمه مسافرتی 
  • رزرو هتل 
  • مقداری پول (ترجیحا نقد) برای تامین هزینه های روزانه و اسکان فرد در تمام مدت اقامت در کشور (در صورت عدم پیش پرداخت برای اسکان)

 

قوانین جدید گرجستان برای ایرانیان

خوشبختانه با لغو محدودیت های کرونایی، مسافران ایرانی برای سفر به گرجستان دیگر نیازی به ارائه نتیجه منفی تست کرونا ندارند. با این وجود، ارائه مدرک رزرو اقامتگاه  و بلیط رفت وبرگشت برای مسافران ایرانی الزامی است. همچنین، مسافران ایرانی ملزم به ارائه بیمه مسافرتی در سفر به گرجستان هستند.

آیا سفر به گرجستان ویزا می خواهد؟

گرجستان یکی از معدود کشورهایی است که شهروندان ایرانی می توانند بدون ویزا به آن سفر کنند؛ بنابراین برای سفر به گرجستان نیازی به دریافت ویزا ندارید. شهروندان ایرانی می توانند بدون ویزا تا ۴۵ روز در گرجستان اقامت کنند. 

برای اطلاعات بیشتر درباره کشورهایی که ایرانیان می توانند بدون ویزا به آن سفر کنند، مطلب «لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان ۲۰۲۲» را بخوانید.

هزینه سفر به گرجستان

تفلیس - گرجستان

گرجستان یکی از ارزان ترین مقاصد اروپایی است. در سفر به این کشور نیازی به دریافت ویزا ندارید. بنابراین، می توانید هزینه ویزا را کنار بگذارید. اما برای خروج از کشور باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید. براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، هر مسافری که قصد خروج از کشور از هر یک از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی را دارد، باید در سفر اول ۴۰۰ هزار تومان، سفر دوم ۶۰۰ هزار تومان و سفر سوم ۸۰۰ هزار تومان، عوارض خروج از کشور پرداخت کند. 

از این دو هزینه که بگذریم، برای سفر به گرجستان باید هزینه پرواز، هتل، غذا و حمل ونقل را پرداخت کنید. در ادامه هر یک از این هزینه ها را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد. 

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که واحد پول گرجستان لاری است و تا ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، قیمت هر لاری برابر ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. 

هزینه پرواز به گرجستان

گرجستان شهرهای مختلفی دارد؛ اما در این بین دو شهر تفلیس و باتومی در میان گردشگران ایرانی شناخته شده تر هستند. شرکت های هواپیمایی ایرانی و خارجی متعددی از اعم از وارش، قطر ایرویز، آنادولوجت، ترکیش ایرلاینز، فلای دبی و غیره از تهران به تفلیس پرواز می کنند. برخی از این پروازها، مستقیم و برخی با چند توقف در مسیر انجام می شوند. 

بررسی آژانس های مسافرتی آنلاین ایرانی نشان می دهد، قیمت بلیط پرواز تهران به تفلیس در بهمن ۱۴۰۱ از حدود ۳ میلیون تومان شروع می شود. قیمت بلیط پرواز تهران به باتومی نیز در بهمن ۱۴۰۱، از حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آغاز می شود. قیمت پرواز از تهران به باتومی و تفلیس، متناسب با شرکت هواپیمایی، نوع پرواز، زمان پرواز، مستقیم یا غیرمستقیم بودن و غیره افزایش می یابد. 

هزینه بلیط اتوبوس تهران به باتومی نیز در بهمن ۱۴۰۱، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. تا زمان انتشار این گزارش، بلیط اتوبوس تهران به تفلیس در هیچ یک از پلتفرم‎ های فروش بلیط اتوبوس فروخته نمی شود و هیچ اشاره ای به چرایی عدم فروش بلیط اتوبوس این مسیر یا ممنوعیت احتمالی تردد اتوبوس ها، نشده است.

هزینه رزرو هتل های گرجستان

گرجستان اقامتگاه های متنوعی دارد؛ از هاستل گرفته تا ریزورت های لوکس و رویایی. بسته به بودجه ای که برای سفر کنار گذاشته اید، می توانید یکی از هتل های گرجستان را رزرو کنید. طبق اطلاعات وب سایت «Booking.com»، هزینه یک شب اقامت برای یک بزرگسال در هتل های ۴ و ۵ ستاره گرجستان، از ۲۱ دلار آغاز می شود و به بیش از ۱۴۰۰ دلار می رسد. هزینه رزرو هتل های ۲ و ۳ ستاره نیز از ۱۵ دلار شروع می شود. با این وجود، با پرداخت تنها ۵ دلار می توانید یک تخت در هاستل رزرو کنید و هزینه سفر خود را کاهش دهید. 

هزینه خوراک در گرجستان

بر اساس وب سایت نامبئو (Numbeo)، که شهرها را بر اساس بازخورد کاربران در زمینه های هزینه زندگی، ایمنی، آلودگی و نرخ جرم رتبه بندی می کند، در بهمن ماه ۱۴۰۱، هزینه صرف یک وعده در یک رستوران متوسط در گرجستان، ۲۵ لاری (۴۳۷ هزار تومان) است. هزینه یک وعده غذا برای دو نفر در یک رستوران تقریبا لاکچری نیز حدود ۹۰ لاری (یک میلیون و ۵۷۵ هزار تومان) است. هزینه خرید ساندویچ های مک دونالد، ۲۰ لاری (۳۵۰ هزار تومان)، آبجو ۴ لاری (۷۰ هزار تومان)، کاپوچینو ۶.۷ لاری (۱۱۷ هزار تومان) و آب ۱.۱۵ لاری (۲۰ هزار تومان) است. 

هزینه حمل و نقل عمومی در گرجستان

برای اینکه بتوانید هزینه سفر به گرجستان را مدیریت کنید، می توانید در سفر به گرجستان از سیستم حمل ونقل عمومی مثل مترو، اتوبوس ، تاکسی و تاکسی های اینترنتی استفاده کنید. بر اساس وب سایت نامبئو در بهمن ماه ۱۴۰۱، قیمت بلیط یک طرفه حمل ونقل عمومی در گرجستان، یک لاری (۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان) و هزینه هر یک کیلومتر تاکسی ۲ لاری (۳۵ هزار تومان) است.

سفر زمینی، ارزانترین روش سفر به گرجستان

سفر زمینی به گرجستان

در میان روش های مختلف سفر به گرجستان، سفر زمینی با اتوبوس، ارزان تر از سفر هوایی به گرجستان است. البته سفر زمینی در مقایسه با سفر هوایی طولانی تر است. آژانس های مسافرتی متعددی، تورهای زمینی گرجستان را برگزار می کنند. بررسی آژانس های مسافرتی آنلاین نشان می دهد در بهمن ماه ۱۴۰۱، تور زمینی ۷ روزه تفلیس، از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان آغاز می شود. کیفیت و قیمت تورها نیز بسته به هتل، تعداد روزهای اقامت، اتوبوس و غیره متفاوت است. 

سفر به گرجستان با ماشین شخصی، دیگر گزینه پیش روی شما برای سفر ارزان به گرجستان است. البته تنها افرادی که گواهینامه بین المللی دارند، می توانند این گزینه را انتخاب کنند. گرجستان مرز زمینی مشترکی با ایران ندارد و برای سفر زمینی به گرجستان، باید یکی از سه مسیر آذربایجان، ترکیه یا ارمنستان را انتخاب کنید. 

برای سفر به گرجستان دلار ببریم یا لاری؟

واحد پول گرجستان -لاری

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، واحد پول کشور گرجستان لاری است که به اختصار با نماد GEL نمایش داده می شود. هر لاری معادل ۱۰۰ تتری است. گردشگران در گرجستان تنها با پرداخت لاری می توانند خرید خود را انجام دهند. البته می توانید به جای پول نقد از کارت های اعتباری بین المللی یا خودپردازها هم استفاده کنید، اما در مناطق محلی و فروشگاه های کوچک این امکان وجود ندارد و باید به صورت نقدی، هزینه خرید خود را پرداخت کنید. 

حالا سوال مهمی که پیش می آید این است که آیا الزاما در سفر به گرجستان باید ارز لاری به همراه داشته باشیم؟ یا اینکه برای سفر به گرجستان دلار ببریم یا لاری؟

باید بدانید که در سال های اخیر صرافی های ایرانی بسیاری در گرجستان اقدام به فروش ارز می کنند. در این صرافی ها، با استفاده از کارت بانک ایرانی می توانید به طور مستقیم ارز لاری مورد نیاز خود را بخرید اما این صرافی ها اغلب کارمزد بالایی دریافت می کنند، بنابراین این روش چندان به صرفه نیست. 

البته هنوز هم نیازی نیست حتما در مبدا سفر، لاری تهیه کنید. می توانید در ایران دلار بخرید و سپس در گرجستان، پول خود را به لاری تبدیل کنید. دلار، یورو و روبل از جمله ارزهای معتبر در گرجستان است که می توانید آن ها را تبدیل کنید. از آنجایی که خرید و فروش دلار در ایران بسیار راحت تر از لاری است، به نظر می رسد بهتر است ارز مورد نیاز خود را به صورت دلار تهیه کنید و در گرجستان با مراجعه به بانک ها یا صرافی ها، آن را به لاری تبدیل کنید. 

بهترین زمان سفر به گرجستان

جاذبه های گرجستان

همسایگی با دریای سیاه و رشته کوه های قفقاز ، سبب شده تا آب وهوای گرجستان تنوع زیادی داشته و این کشور، سرزمینی چهار فصل و جذاب باشد. گرجستان تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های سردی دارد و به طور کلی، نواحی غربی آن آ ب وهوای معتدل تری نسبت به نواحی شرقی دارند. 

تعیین بهترین زمان برای سفر به گرجستان کار سختی است و بسته به هدف هر مسافری متفاوت است. اگر به دنبال آب وهوایی معتدل هستید که نه گرم باشد و نه سرد، باید فصل بهار را برای سفر به گرجستان انتخاب کنید ولی به خاطر داشته باشید ماه می (اردیبهشت) پربارش ترین ماه فصل بهار در گرجستان است. 

اگر به دنبال آب وهوایی گرم هستید یا دوست دارید حضور در سواحل گرجستان را تجربه کرده، در کوه های قفقاز کوهنوردی یا طبیعت گردی کنید، بدون شک باید تابستان های مطبوع و البته مرطوب گرجستان را تجربه کنید. ریزورت های گرجستان در فصل تابستان مملو از مسافر است. اواخر تابستان و اوایل پاییز نیز در گرجستان، تابلویی هزار رنگ از زیبایی های پاییزی طبیعت است. بنابراین، شاید بتوان گفت بهترین زمان سفر به گرجستان برای دیدن طبیعت شگفت انگیز این کشور، اوایل پاییز است؛ زمانی که هوا همچنان گرم و دلپذیر است اما در عین حال، باید منتظر بارش های سیل آسا در ماه های بعدی پاییز باشید. زمستان نیز با وجود سرما و بارش برف، برای علاقه مندان به اسکی و پیست های اسکی مشهور گرجستان، بهترین زمان سفر به گرجستان است.  

در همین حال، اگر هدف تان از سفر به گرجستان، خرید است، با نزدیک شدن سال نو در ماه های دسامبر تا ژانویه، مراکز خرید گرجستان با تخفیفات ویژه، خریداران را وسوسه می کنند. 

جاهای دیدنی گرجستان

از دریای سیاه گرفته تا بلندی های قفقاز، گرجستان شهرها و روستاهای مشهور بسیاری دارد، که هر کدام جاذبه های چشم نواز متعددی دارند. در این بین جاذبه های گردشگری تفلیس و باتومی در میان گردشگران از شهرت بیشتری برخوردارند. در ادامه، با جاهای دیدنی تفلیس و جاهای دیدنی باتومی آشنا می شویم.

جاهای دیدنی تفلیس

تفلیس - گرجستان

تفلیس پایتخت گرجستان و بزرگ ترین شهر این کشور است. این شهر زیبا که ترکیبی از خیابان های سنگ فرش، کافه ها و رستوران های زیبا، ساختمان های قرون وسطایی، معماری  کلاسیک و برج ها و بناهای مدرن است، در قرن پنجم میلادی پایه گذاری شده و در حاشیه رودخانه کورا قرار دارد. از مهم ترین جاذبه های دیدنی تفلیس می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • خیابان روستاولی (Rustaveli Avenue)
  • قلعه ناریکالا (Narikala Fortress)
  • کارتلیس ددا (Mother of Georgia)
  • شهر قدیم تفلیس (Dzveli Tbilisi)
  • فونیکولار تفلیس (Funicular)
  • محله متخی (Metekhi)
  • کلیسای جامع تثلیث تفلیس
  • مسجد جامع تفلیس
  • بازار میدان
  • پل صلح تفلیس

 

جاهای دیدنی باتومی

باتومی - گرجستان

باتومی دومین شهر مهم توریستی گرجستان است. این شهر زیبا، با چشم اندازی تاریخی و مدرن در ساحل دریای سیاه قرار گرفته است و سواحل آن، نظر هر بیننده ای را جلب می کند. باتومی که به زندگی شبانه خود مشهور است، جاذبه های گردشگری متنوعی دارد که این شهر را هم برای سفرهای خانوادگی و هم برای سفرهای عاشقانه مناسب می کند. برخی از جاذبه های گردشگری باتومی که باید از آن ها دیدن کنید، عبارتند از:

  • بلوار باتومی
  • سواحل باتومی
  • کلیسای جامع مریم مقدس
  • مجسمه علی و نینو
  • دریاچه نوری گلی
  • باغ گیاه شناسی
  • تله کابین آرگو باتومی
  • میدان پیازا (Piazza Square)
  • موزه آجارا (Ajara Museum)

 

مراکز خرید گرجستان

مراکز خرید گرجستان

در کنار طبیعت زیبا، تاریخ باشکوه و معماری فریبنده، گرجستان می تواند مقصدی جذاب برای خرید باشد. در ادامه با بهترین مراکز خرید تفلیس و باتومی آشنا خواهیم شد.

مراکز خرید تفلیس

بر اساس نظرات ثبت شده در وب سایت تریپ ادوایزر (Tripadvisor)، در سال ۲۰۲۳ میلادی، مراکز خرید زیر از جمله بهترین مراکز خرید شهر تفلیس هستند:

۱. مرکز خرید ایست پوینت (East Point)

۲. تفلیس مال

۳. گالریا تفلیس (Galleria Tbilisi)

۴. لیلو مال (Lilo Mall)

۵. سیتی مال (City Mall)

۶. مرکز خرید QisaBags

۷. مرانی شاپینگ (Merani Shopping)

۸. کارواسلا (Karvasla Shopping Mall & Business Center)

۹. پاساژ گراتو (Grato Passage)

۱۰. فاسکونجی (Faskunji)

مراکز خرید باتومی

اگر قصد خرید در شهر باتومی را دارید، از بازارهای سنتی تا مال های لوکس، گزینه های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. بر اساس نتایج جستجوی گوگل، مراکز خرید زیر موفق شده اند از ۵ امتیاز، امتیاز بالای ۴ را از مسافران باتومی دریافت کنند:

۱. باتومی مال (Batumi Mall)

۲. باتومی پلازا (Batumi Plaza)

۳. DS مال 

۴. متروسیتی (Metrocity Mall)

۵. نواباتومی (Nova Batumi)

۶. برند هاوس (Brand House)

۷. پارادایس (Paradise Mall)

۸. کامپنی کریستال ال.دی تی (Company Kristal Ltd)

۹. ویش لیست (Wishlist)

۱۰. متروسیتی فروم ای.وی.ام (Metrocity Forum AVM)

بهترین هتل های گرجستان

هتل گرجستان

از تفلیس گرفته تا باتومی، اغلب شهرهای گرجستان از هاستل گرفته تا ریزورت های فوق لوکس، گزینه های مختلفی برای میزبانی از مسافران دارند. بر اساس نتایج وب سایت تریپ ادوایزر، در بهمن ۱۴۰۱، هتل های زیر ۱۰ هتل برتر این کشور هستند:

  • هتل رومز تفلیس ( Rooms Hotel Tbilisi)
  • هتل رادیسون بلو باتومی (Radisson Blu Hotel Batumi)
  • هتل هیلتون باتومی (Hilton Batumi)
  • هتل شرایتون باتومی ( Sheraton Batumi Hotel)
  • هتل رادیسون بلو ایوریا مرکز شهر تفلیس (Radisson Blu Iveria Hotel, Tbilisi City Centre)
  • هتل ماریوت تفلیس (Tbilisi Marriott Hotel)
  • هتل رادیسون کالکشن تسیناندالی استیت (Radisson Collection Hotel Tsinandali Estate Georgia)
  • ریزورت پاراگراف شک وتیلی اوتوگراف کالکشن (Paragraph Resort & Spa Shekvetili, Autograph Collection)
  • هتل شرایتون گرند تفلیس متخی پالاس (Sheraton Grand Tbilisi Metechi Palace)
  • هتل رومز کازبگی (Rooms Hotel Kazbegi)

 

بررسی نظرات کاربران وب سایت «Booking.com» نیز نشان می دهد در بهمن ماه ۱۴۰۱، ۱۰ هتل زیر بهترین هتل های گرجستان از نظر مهمان هستند:

  • ریزورت پاراگراف شک وتیلی اوتوگراف کالکشن (Paragraph Resort & Spa Shekvetili, Autograph Collection)
  • هتل خدی گینزا پروجکت (Khedi Hotel by Ginza Project)
  • هتل فمیلی باتومی (Family hotel ın batumı maretı str 2)
  • هتل تیسیانی ۱۳ (Hotel Ticiani 13)
  • هتل اولد هاوس مستیا (Hotel Old House Mestia)
  • بوتیک هتل هستیا (Hestia Boutique Hotel)
  • هتل منیوفکچرا (Hotel Manufactura)
  • هتل تفلیس سی (TbiliSee Hotel)
  • هتل نیوپورت کوتائیسی (Newport Hotel Kutaisi)
  • هتل آپارتمان اوربی سیتی بلک سی ویو (ORBI CiTY Aparthotel Black Sea View)

 

غذاهای معروف گرجستان

تنوع عذایی گرجستان

گرجستان از عثمانی ها گرفته تا ایرانی ها، محل ملاقات تمدن ها و کشورهای مختلفی است. به همین دلیل، در این کشور تنوع غذایی بسیاری به چشم می خورد. گرجی ها علاقه زیادی به مصرف گوشت و لبنیات دارند و در بیشتر غذاهای خود، از این مواد غذایی استفاده می کنند. 

غذا، بخش مهمی از سرگرمی های مردم گرجستان است؛ بنابراین در سفر به این کشور از ایستگاه های فروش غذای گوشه خیابان گرفته تا انواع کافه ها و رستوران ها، گزینه های مختلفی برای شکم گردی در این کشور دارید. خاچاپوری، خینکالی، متسوادی، آجاپساندالی، لوبیانی، پخالی، چخخبیلی، چاناخی،  بادریجانی، خارچو و ماهی قزل آلا با رب انار تنها برخی از غذاهای خوشمزه گرجی است که در سفر به این کشور باید آن ها را امتحان کنید. 

شماره تلفن های ضروری در سفر به گرجستان

براساس شاخص ایمنی وب سایت نامبئو، از میان ۱۴۲ کشور جهان، گرجستان از نظر امنیت در رتبه ۱۸ قرار دارد. این شاخص نشان می دهد گرجستان کشوری امن و بی حاشیه ای است و گردشگران در سفر به این کشور زیبا، نگرانی جدی نخواهند داشت. با  این وجود بد نیست شماره تلفن های ضروری گرجستان را به خاطر داشته باشید تا در صورت بروز حادثه بتوانید به سرعت کمک دریافت کنید:

شماره تماس های ضروری در سفر به  گرجستان

عنوان 

شماره تماس

کد گرجستان

۹۹۵+

سفارت گرجستان در تهران

۰۲۱-۲۲۷۶-۴۱۲۹

سفارت ایران در تفلیس

۹۹۵-۳۲۲-۹۱۳-۶۵۶+

آمبولانس، پلیس، آتش نشانی و اورژانس

۱۱۲

سازمان ملی گردشگری گرجستان

۹۹۵-۳۲۲-۴۳۶-۹۹۹+

  فرودگاه بین المللی تفلیس

۹۹۵-۳۲۲-۳۱۰-۴۲۱+

گرجستان کشور زیبا و آرامی است و سفر به گرجستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، مقرون به صرفه تر است. در سفر به گرجستان، از طبیعت گردی گرفته تا بازدید از بناهای تاریخی و فرهنگی، شکم گردی، تفریحات هیجان انگیز، شرکت در رویدادها و کنسرت ها و غیره، گزینه های مختلفی پیش روی گردشگران قرار دارد. از همه مهم تر اینکه برای سفر به گرجستان نیازی به دریافت ویزا ندارید و هر وقت اراده کنید، می توانید بار سفر ببندید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.