| کد خبر: 248474 |

آخرین خسوف سال 2022 کی و کجا قابل مشاهده است؟

روز هشتم نوامبر (17 آبان) یک ماه گرفتگی کامل رخ می‌دهد که در بسیاری از مناطق زمین قابل مشاهده است،‌ به گفته ستاره شناسان ماه گرفتگی کامل بعدی در سال 2025 اتفاق خواهد افتاد.

تین نیوز

روز هشتم نوامبر (17 آبان) یک ماه گرفتگی کامل رخ می دهد که در بسیاری از مناطق زمین قابل مشاهده است، به گفته ستاره شناسان ماه گرفتگی کامل بعدی در سال 2025 اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس به نقل از ناسا، برای دومین بار در سال 2022، ستاره شناسان این فرصت را خواهند داشت تا ماه گرفتگی کامل را در هشتم نوامبر (17 آبان) مشاهده کنند. حداقل بخشی از این پدیده در سراسر شرق آسیا ، استرالیا، اقیانوس آرام و آمریکای شمالی قابل مشاهده خواهد بود. ماه گرفتگی کامل قبلی در ماه مِی سال جاری اتفاق افتاد.

به گفته آلفونس استرلینگ، اخترفیزیکدان از مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در هانتسویل، آلاباما، ماه گرفتگی کامل تقریباً هر 1.5 سال یک بار رخ می دهد. ماه گرفتگی کامل امسال فرصت هایی برای تماشای خسوف فراهم کرده و ستاره شناسان باید از ماه گرفتگی نوامبر استفاده کنند، زیرا ماه گرفتگی کامل بعدی تا سال ۲۰۲۵ رخ نخواهد داد.

ماه گرفتگی کامل زمانی اتفاق می افتد که زمین یک سایه کامل، به نام umbra را روی ماه می اندازد. سایه زمین به دو بخش تقسیم می شود: یکی umbra، درونی ترین قسمت سایه که در آن نور مستقیم خورشید به طور کامل مسدود می شود و نیم سایه، بیرونی ترین قسمت سایه که نور تا حدی مسدود شده است.

یکی دیگر از ویژگی های ماه گرفتگی کامل، رنگ قرمز ماه در طول این فرآیند است. رنگ قرمز به دلیل شکست، فیلتر کردن و پراکندگی نور توسط جو زمین رخ می دهد. این پراکندگی به پراکندگی ریلی که به افتخار لرد ریلی فیزیکدان بریتانیایی قرن نوزدهم نامگذاری شده، معروف است.

پراکندگی ریلی دلیل طلوع و غروب خورشید قرمز نیز است. نور خورشید به گازهای جو زمین برخورد می کند و به دلیل طول موج کوتاه تر، نور آبی فیلتر می شود، اما نور قرمز به دلیل طول موج طولانی تر به راحتی پراکنده نمی شود. بخشی از آن نور قرمز هنگام عبور از جو زمین شکسته یا خم می شود و در نهایت با نور قرمز شبح مانندی به ماه می تابد. درجه قرمزی ماه می تواند تحت تأثیر شرایط جوی ناشی از فوران های آتشفشانی، آتش سوزی و طوفان های غبار باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.