| کد خبر: 6479 |

راه آهن لرستان از ریل " خیال پردازی " خارج شد / پروژه ای که بالاخره روی زمین آمد

تین نیوز |  راه آهن لرستان پروژه ای است که سالها روی ریل "خیال پردازی" مسئولان توسعه پیدا می کرد تا بالاخره این پروژه طی سال 93 شاهد عملیاتی شدن باشد، راه آهنی که سال 90 توسط رئیس جمهوری کلنگ زنی شد، قرارداد آن اواخر 92 ابلاغ شد و تازه امسال به مرحله پیشرفت فیزیکی رسیده است.
 
ماجرای راه آهن لرستان حکایت جالب دیگری از کلنگ زنی های بدون پشتوانه در لرستان است، خط ریلی که ابتدا کلنگ زنی شد و سپس مسئولان برای تهیه نقشه های اجرایی و عقد قرارداد آن به صرافت افتادند تا قرارداد اجرای پروژه بالاخره دو سال بعد از کلنگ زنی ابلاغ شود.
 
این روند در اجرای این خط ریلی موجب شد تا دو سال ذهن مردم لرستان درگیر باور و ناباوری پروژه ای باشد که توسط رئیس جمهوری وقت کلنگ زنی شد و سالها از سوی استاندار قبلی لرستان به عنوان یک سند افتخار از آن یاد می شد، سند افتخاری که نه قرارداد داشته و نه نقشه های اجرایی آن تهیه شده بود و بدین شکل پروژه های ریلی لرستان در حد کلنگ زنی باقی ماند.
 
در این راستا پس از روی کار آمدن استاندار جدید لرستان یکی از مهم ترین اولویت های مردم این استان اتصال دو شهر مهم بروجرد و خرم آباد به خط آهن سراسری بود تا این موضوع در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.
 
خط آهن لرستان پس از سه سال وقفه روی ریل افتاد 

استاندار لرستان در این رابطه شامگاه چهارشنبه به خبرنگاران رسانه های گروهی استان گفت: بالاخره بعد از یک وقفه نزدیک به سه ساله پروژه ریلی دورود - خرم آباد - اندیمشک روی ریل افتاد.
 
هوشنگ بازوند با بیان اینکه پروژه های ریلی لرستان در سال 90 با حضور مسئولان عالی رتبه ملی کلنگ زنی شده است، عنوان کرد: این پروژه در حالی کلنگ زنی شده که عمدتا هیچ گونه مطالعه ای نداشته اند.
 
وی کلنگ زنی سال 90 پروژه های ریلی لرستان را از کلنگ زنی های غیرکارشناسی دانست که به طور عمده لرستان تاکنون درگیر و گرفتار آن بوده است و افزود: در سال 92 به محض ورود به استان در نیمه دوم سال پیگیریهای ویژه و جدی برای تعیین تکلیف پروژه های ریلی لرستان در دستور کار قرار گرفت.
 
امضای قرارداد پروژه ریلی لرستان دو سال بعد از کلنگ زنی
 بازوند از امضای قرار داد این پروژه در هفتم دیماه سال گذشته بعد از گذشت دو سال از کلنگ زنی خبر داد و بیان داشت: قرارداد این پروژه میان وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) بسته شده است.
 
استاندار لرستان با اشاره به ابلاغ قرارداد این پروژه در 16 دیماه سال گذشته یادآور شد: برای اجرای این خط ریلی اعتباری بالغ بر 470 میلیارد تومان هزینه خواهد شد.
 
بازوند طول مسیر ریلی این پروژه را 114 کیلومتر عنوان کرد و افزود: به ازای هر کیلومتر اجرای این پروژه ریلی چهار میلیارد و 100 میلیون تومان هزینه خواهد شد.
 
وی عنوان کرد: این میزان هزینه تا مرحله ریل گذاری پروژه و مباحث مربوط به زیرسازی خواهد بود و کار روسازی هزینه جداگانه ای می طلبد.
 
خط آهن دورود - خرم آباد در قالب 6 قطعه اجرایی خواهد شد
 استاندار لرستان معادل همین رقم را برای روسازی و ریل گذاری پروژه لازم دانست و یادآور شد: در این راستا مهندسین مشاور برای اجرای پروژه این خط آهن 114 کیلومتری را قطعه بندی کرده اند که در قالب 6 قطعه اجرایی می شود.
 
بازوند ادامه داد: این پروژه در قالب قطعه های صفر تا 30، 30 تا 37، 39 تا 48، 53 تا 72، 72 تا 98 و 98 تا 110 عملیاتی می شود.
 
وی افزود: در حال حاضر نقشه های اجرایی مربوط به این پروژه ریلی در قطعه یک نهایی شده و عملیات اجرایی نیز به طول 26 کیلومتر از کمالوند تا 14 کیلومتر جلوتر به سمت جاده چغلوندی آغاز شده است.
 
استاندار لرستان با اشاره به فعال بودن 110 دستگاه ماشین آلات سنگین در اجرای پروژه ریلی دورود - خرم آباد یادآور شد: این پروژه به لحاظ فیزیکی تاکنون چهار درصد پیشرفت داشته است.
 
بازوند با اشاره به انجام تجهیز کارگاه این پروژه در ابتدای اردیبهشت ماه عنوان کرد: این خط آهن برای سرعت قطار باری 100 کیلومتر در ساعت و مسافری 160 کیلومتر در ساعت طراحی شده است.
 
پیگیری برای تهیه طرح ارزیابی زیست محیطی پروژه در قطعه 72 تا 98
 وی ادامه داد: در طول مسیر اجرای این پروژه هزار و 665 متر پل در نظر گرفته شده و 11 هزار و 740 متر تونل پیش بینی شده است.
 
استاندار لرستان تصریح کرد: بزرگترین تونل این خط ریلی به طور چهار هزار و 460 متر پیش بینی شده و این پروژه در مجموع دارای 13 دستگاه تونل است.
 
بازوند تعداد تقاطع های هم سطح این پروژه ریلی را 26 دستگاه دانست و بیان داشت: امروز در جلسه ای با حضور دستگاههای اجرایی به منظور تهیه طرح ارزیابی زیست محیطی و رفع مشکلات در این زمینه جلسه ای تشکیل شد.
 
وی این جلسه را مربوط به قطعه 72 تا 98 دانست و افزود: در این جلسه مقرر شده است که ظرف مدت زمان 15 روز نسبت به رفع مشکلات در این زمینه اقدام شود.
 
مابقی مسیر اجرای پروژه از خرم آباد به سمت اندیمشک هنوز نهایی نشده است
 استاندار لرستان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه مابقی مسیر اجرای پروژه از خرم آباد به سمت اندیمشک هنوز نهایی نشده است، افزود: هنوز نقشه اجرایی این بخش از پروژه توسط مشاور تهیه نشده است.
 
بازوند یادآور شد: مطابق پیش بینی صورت گرفته قرارداد این خط ریلی به مدت چهار سال بسته شده است و پیش بینی می شود در این مدت زمان تمام شود.
 
وی همچنین از اختصاص پنج میلیارد تومان برای تملک اراضی مسیر این خط آهن خبر داد و بیان داشت: در این راستا کارگروهی با حضور فرماندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان مسائل مربوط به تملک اراضی را انجام می دهند.
 
استاندار لرستان محل منابع اعتباری خط آهن دورود - خرم آباد را فروش سهام فولاد مبارکه خوزستان عنوان کرد و افزود: در این راستا 34 میلیارد تومان در خزانه برای این پروژه واریز شده ولی مطابق توافق صورت گرفته پیش پرداخت اجرای خط آهن لرستان 37 میلیارد تومان است. در این راستا پیگیری برای دریافت مبلغ 34 میلیارد تومان در حال انجام است که پس از انجام کارهای اداری این مبلغ به قرارگاه خاتم الانبیا پرداخت می شود.
 
اجرای خط ریلی دورود - بروجرد طی امسال
 بازوند همچنین در مورد روند اجرای پروژه ریلی دورود - بروجرد- ملایر نیز گفت: در این راستا پیش بینی شده است که یک قطعه از خط ریلی دورود - خرم آباد که آغاز شده از دورود و بروجرد عبور کند.
 
وی با بیان اینکه پیش از این پروژه تا دشت سیلاخور امتداد پیدا می کرد و سپس راهی خرم آباد می شد، افزود: در این راستا پیشنهاد ما این بود که 23 کیلومتر را به این پروژه اضافه کنیم و یک آنتن از این خط ریلی تا شهر بروجرد احداث شود.
 
استاندار لرستان ادامه داد: در این راستا با اضافه شدن این 23 کیلومتر به پروژه خط آهن دورود - بروجرد نیز در جریان اجرای خط آهن دورود - خرم آباد عملیاتی خواهد شد که این پروژه نیز امسال اغاز خواهد شد.
 
استفاده از نیروهای بومی در این پروژه در اولویت قرار دارد
 بازوند با بیان اینکه برای مابقی پروژه از بروجرد به ملایر هنوز کاری انجام نشده است، عنوان کرد: پروژه ریلی ازنا - الیگودرز - داران نیز از بهمن ماه سال 91 آغاز شده و پروژه در حال انجام است ولی متاسفانه وضعیت اعتباری این خط ریلی مطلوب نیست.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد میزان اشتغالزایی این پروژه زیرساختی برای لرستان بیان داشت: در این زمینه نیز تصمیمات خوبی گرفته شده است به طوریکه پیمانکار پروژه مکلف شده است که کل نیروها را از لرستان تامین کند.
 
استاندار لرستان عنوان کرد: استفاده از نیروهای بومی در این پروژه در اولویت قرار دارد مگر اینکه نیروهای متخصصی نیاز باشد که در استان نداشته باشیم.
 
استانی با سابقه 70 ساله عبور خط آهن و آرزوهایی که روی ریل تحقق افتاد
  بنابر این گزارش  استان لرستان با سابقه 70 ساله عبور خط آهن به عنوان شاهراه ترانزیتی کشور نیازمند توسعه خطوط ریلی است، موضوعی که می تواند کمکی جدی به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور نیز باشد تا در کنار خطوط ریلی قدیمی و فرسوده عبوری از این محدوده خط آهن جدید با ظرفیتهای مناسبت تر ایجاد شود.
 
هرچند که ریشه مطالبه احداث خط آهن لرستان و اتصال مرکز استان به خط آهن سراسری به سه دهه قبل باز می گردد اما در طول سالهای اخیر می توان نخستین رد پا از ضرورت اجرای این پروژه را در سفر دور دوم هیئت دولت دهم به لرستان دید تا این پروژه در زمره مصوبات این سفر قرار گیرد.
 
اواخر سال 89 بود که بالاخره خبر اخذ مجوز کمیسیون ماده 32 پروژه های ریلی لرستان این پروژه را از یک خوان دیگر عبور داد تا این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود.
 
از اخذ مجوز ماده 32 پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه های ریلی مهم محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز به کار عملیات اجرایی این پروژه ها در مهرماه سال 90 گرفته شود.
 
این در حالیست که خط آهن لرستان دو سال بعد یعنی در سال 92 با چالش دیگری مواجه شد، چالشی که استاندار جدید لرستان از آن رونمایی کرد تا هوشنگ بازوند بگوید که پروژه های ریلی لرستان بدون هیچگونه قرارداد و حتی نقشه ای آغاز شده است که این مشکل نیز با پیگیریهای صورت گرفته طی ماههای پایانی سال گذشته و ابتدای سالجاری رفع و بخشی از اعتبار این پروژه نیز تامین شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناظری 0 0

    کاش توجهی هم به خط اهن قدیمی و فرسوده دورود اندیمشک میکردین ۷۳سال از عمر خط میگذره ولی هنوز هم هیچ بازسازی روش انجام نشده و هنوز هم که هنوزه قطار با سرعت ۵۰کیلومتر بر ساعت حرکت میکنه از لحاظ ایمنی هم خطرناکه و قطارهای باری از خط خارج میشن و چندی پیش هم یک قطار مسافری از خط خارج شد که به خیرگذشت این راه اهن کوهستانی نیاز به بازسازی فوری دارد.

  • بهلول دانا 0 0

    خوش خیال نباشید. ممکنه به سرنوشت بقیه قراردادهای ناتمام مثل راه آهن خسروی دچار بشه.