| کد خبر: 28803 |

راه آهن خراسان رضوی رتبه نخست جابجایی مسافر کشور را به خود اختصاص داد

تین نیوز | مدیر کل راه آهن خراسان از کسب رتبه نخست جابجایی کشور در هفت ماهه امسال توسط این استان خبر داد.
 
محمد هادی ضیائی مهر ضمن تشریح عملکرد حوزه فعالیت خود اظهار داشت: ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور است که از این میزان هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن معادل ۱۴ درصد در خراسان رضوی قرار دارد.
 
وی با بیان این که میزان تراکم ریل استان نسبت به مساحت در مقایسه با کشور دو برابر میانگین است؛ افزود: سالانه ۴۲ درصد قطارهای مسافری کشور به مشهد تردد دارند.
 
جابجایی بیش از ۱۳ میلیون مسافر در سال ۹۲ توسط شبکه ریلی استان
مدیر کل راه آهن خراسان رضوی گفت: هم اکنون به ۲۵ شهر و مرکز استان قطار به صورت مستقیم تردد دارد و حجم جا به جایی مسافر از حدود هفت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال ۸۶ به ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر در سال گذشته افزایش یافته است.
 
ضیائی مهر ادامه داد: در هفت ماهه نخست امسال نیز تا کنون هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مسافر جا به جا شده اند و پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال از مرز ۱۴ میلیون نفر فراتر رود.
 
وی با اشاره به اجرای حدود ۳۵ میلیارد تومان پروژه طی چهار سال اخیر در راستای توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه آهن مشهد، تصریح کرد: افزایش جا به جایی ها به مدد اجرای این پروژه ها محقق شده و ۳۵ میلیارد تومان پروژه دیگر نیز تعریف شده و در حال اجرا می باشد که از جمله آن ها طرح توسعه ایستگاه راه آهن مشهد است و با از بهره برداری از آن ها حجم تردد از پایانه ریلی مشهد به ۱۸ میلیون نفر ارتقا می یابد.
 
برنامه ریزی برای جابه جایی ۲۵ میلیون مسافر در ایستگاه راه آهن مشهد
مدیر کل راه آهن خراسان با بیان این که مکان سنجی احداث ترمینال شماره دو ایستگاه راه آهن مشهد به اتمام رسیده، مطالعات تفصیلی آن در حال انجام است و عملیات اجرایی طرح در صورت تخصیص اعتبار از سال آینده آغاز خواهد شد؛ تصریح کرد: با تکمیل پروژه مذکور که برای بهره برداری آن حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده حجم جابه جایی مسافر در ایستگاه راه آهن مشهد به حدود ۲۵ میلیون نفر ارتقا می یابد.
 
ضیائی مهر ادامه داد: افزایش ظرفیت خط فعلی تهران- مشهد از طریق اجرای   ATCو تراک بندی که زمان اعزام قطار را از ۲۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش می دهد و میزان خطای انسانی را به حد اقل می رساند؛ از جمله پروژه های در دست اجرا است که تا اواسط سال آینده به بهره برداری می رسد و برای تکمیل آن ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
 
وی افزود: سسیتم برقی کردن خط موجود مشهد-تهران با اعتباری بالغ بر شش هزار میلیارد تومان از طریق فاینانس، اجرای خط آهن مشهد، گرگان که هم محور گردشگری و هم کریدور ترانزیتی قزاقستان، ترکمنستان، ایران را به جنوب کشور خواهد کرد و از طریق خراسان رضوی به بندر عباس و خلیج فارس متصل می شود و همچنین تکمیل راه آهن خواف، هرات از دیگر پروژه های در دست پیگیری است.
 
۶۰ درصد حمل و نقل کالا ریلی استان در حوزه بین المللی است
مدیر کل راه آهن خراسان اظهار داشت: در بخش حمل کالا نیز با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی موقعیت ویژه ای برای استان به وجود آمده است.
 
 افزود: ۶۰ درصد حمل و نقل کالا ریلی استان در حوزه بین المللی و در بخش ترانزیت، واردات و صادرات و ۴۰ درصد در حوزه داخلی است.
 
ضیائی مهر افزود: در هفت ماهه نخست امسال حدود ۱.۵ میلیون تن کالا از طریق مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای میانه مبادله شده که به لحاظ وزنی ۶۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه رشد داشته است.
 
وی با بیان این که ۹۰ درصد کالاهای وارداتی که از طریق مرز ریلی سرخس و از کشورهای آسیای میانه وارد می شود در استان تخلیه و مصرف خراسان رضوی و استان های همجوار می شود؛ تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد ترانزیت ریلی کشور از طریق مرز ریلی سرخس صورت می پذیرد که کریدور ریلی سرخس به بندر عباس با ۸۳ درصد، بیشترین عملکرد را دارا است.
 
مدیر کل راه آهن خراسان افزود: با توجه به قابلیت محور ریلی سرخس و از طرفی مقرون به صرفه بودن ارسال کالاهای صادراتی کشور به آسیای میانه از طریق راه آهن در هفت ماهه نخست سال جاری ۶۲۰ هزار تن کالاهای صادراتی با ۱۰ هزار و ۷۲۰ واگن به کشورهای آسیای میانه به ویژه ترکمنستان و تاجیکستان ارسال شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳۰ درصدی را شاهد بوده ایم.
 
جابجایی سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی استان
ضیائی مهر خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد از این میزان از طریق ایستگاه های راه آهن خراسان رضوی بارگیری و اعزام شده است.
 
وی با اشاره به حجم سرمایه گذاری انجام شده توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ایستگاه های محور سرخس به ویژه ایستگاه های راه آهن شهید مطهری و سرخس، گفت: افزایش خطوط ریلی ایستگاه سرخس از ۲۵ کیلومتر به ۷۵ کیلومتر و افزایش ظرفیت تعویض بوژی واگن های CIS از ۱۰۰ واگن به ۴۰۰ واگن در شبانه روز، ظرفیت حمل و نقل و مبادله کالا را از طریق ایستگاه بین المللی و مرزی راه آهن سرخس به عنوان بزرگترین پایانه مرزی ریلی کشور با کشورهای آسیای میانه، از ۳.۵ میلیون تن کالا در سال به هفت میلیون تن کالا در سال ارتقا داده است.
 
  مدیر کل راه آهن خراسان اظهار داشت: در مجموع سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی جا به جا می شود که حدود ۴۰ درصد آن حمل و نقل داخلی و در راستای تامین نیازمندی های استان در بخش های مختلف به ویژه حمل و تامین حدود یک میلیون تن نفت کوره مورد نیاز جهت تامین سوخت نیروگاه ها، حدود یک میلیون تن گندله و مواد اولیه مجتمع فولاد خراسان و حدود ۶۰۰ هزار تن گوگرد استحصال شده پالایشگاه شهید هاشمی نژاد خانگیران به بندر عباس می باشد

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.