| کد خبر: 27898 |

طرح‌های دولتی بدون مطالعات اجتماعی

تین نیوز |  «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» اینجاست که مصداق پیدا می‌کند یعنی کارمان به جایی برسد که ابتدا پروژه‌ای با حجم انبوه ساخته و سپس زوایای فرهنگی و اجتماعی آن بررسی شود‌.
البته شاید با عدم تغییر دولت و روی کار آمدن وزیر جدید هیچگاه از اساس نوشدارو وجود نداشت جریان از این قرار است که چندین سال گذشته مدیران تصمیم گرفتند در راستای اجرای بندی از قانون اساسی کشور به تامین مسکن افراد کم‌درآمد جامعه بپردازند در نهایت از دل این تصمیم پروژه‌ای به نام «مسکن مهر» متولد شد اگرچه از زمان کلنگ‌زنی پروژه تا به بهره‌برداری رسیدن آن سال‌ها طول کشید اما متاسفانه این طرح از بررسی و تحقیقات اولیه هم باز مانده است!

جدا از نبود امکانات رفاهی، خدمات زیربنایی و کمترین امکانات در این پروژه حال بحث تبعات اجتماعی و فرهنگی این طرح هم بالا گرفته است؛ موضوعی که در آینده به معضل جدی شهرهای جدید و به‌خصوص پروژه‌های مسکن مهر تبدیل می‌شود بدون اینکه پیش از این فکری به حال این بخش شود. انجام مطالعات اجتماعی برای این پروژه شاید یکی از مهم‌ترین مباحثی بود که نادیده گرفته شد جالب اینجاست که پس از گذشت سال‌ها و روی کار آمدن دولت جدید حدود دو ماه است که بخش تحقیقاتی «مطالعات اجتماعی راه و مسکن» در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشکیل شده است که قرار است با همکاری وزارت راه و شهرسازی به مسایلی همچون پروژه‌های مسکن مهر و مسکن اجتماعی بپردازد‌.

نگاهی به گذشته و روند فعلی پروژه مسکن مهر می‌تواند این نکته را یادآوری کند که تاخیر در رونمایی راهکارهای جدید دولت یازدهم برای خانه‌دار کردن افراد شاید به صلاح آنها باشد زیرا حداقل شاهد چنین کاستی‌هایی در پروژه‌های دولتی نخواهیم بود با توجه به اینکه مجلس همواره به نبود برنامه اجرایی در حوزه مسکن و تاخیر آخوندی در رونمایی از طرح جامع مسکن انتقاد می‌کند باید گفت بهتر است اگر قرار است طرح‌های وزیر جدید هم طبق روال گذشته باشد بهتر است شاهد رونمایی هیچ طرحی نباشیم‌.

به هر جهت روز گذشته محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به خبرنگار «جهان‌صنعت» اعلام کرد: بخش تحقیقاتی مطالعات اجتماعی که زیرمجموعه پژوهشکده معماری و شهرسازی این مرکز است از دو ماه گذشته به صورت منسجم و جدی آغاز به کار کرده است که مهم‌ترین وظیفه آن انجام مطالعات اجتماعی درخصوص مباحث مربوط به راه و مسکن است به عنوان مثال اگر در بحث ایمنی راه‌ها نیازمند مطالعات اجتماعی درخصوص رفتار انسانی یا زمینه‌های بروز حوادث باشیم این مرکز اقدام به بررسی می‌کند‌. معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه این گروه تحقیقاتی درخصوص مسکن مهر چه اقداماتی انجام داده‌اند، اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش مطالعات اجتماعی حدود دو ماه است که آغاز به کار کرده است در حوزه مسکن مهر در حال مستندسازی است که قرار است گزارش آن تا پایان سال تهیه شود این مستندسازی درخصوص مباحث فنی، اجتماعی و سایر موضوعات مرتبط به مسکن مهر تهیه می‌شود‌.

شکرچی‌زاده در پاسخ به اینکه آیا در گذشته درخصوص پروژه مسکن مهر مطالعات اجتماعی در این مرکز انجام شده است، گفت: در گذشته افرادی در مرکز بنا به تحصیلاتی که داشتند کارهای منفردی انجام داده‌اند اما به موضوع مسکن مهر ورود پیدا نکرده‌اند‌. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مورد اینکه آیا این تیم تحقیقاتی به مطالعه مباحث اجتماعی مسکن اجتماعی ورود پیدا می‌کنند، اعلام کرد: هم‌اکنون کارگروهی برای پروژه مسکن اجتماعی تشکیل شده که به بررسی آثار، نحوه اجرا و سایر مباحث مسکن اجتماعی می‌پردازند‌.

صنعتی‌سازی ساختمان، فقط ۵ درصد
رییس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در ادامه گفت: میزان صنعتی‌سازی در اقلام ساختمانی ۱۰ درصد و در سیستم حدود پنج درصد است‌.

شکرچی زاده با بیان اینکه در حال راه‌اندازی پژوهشکده اقتصادی و حمل‌ونقل هستیم، اظهار کرد: با ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی مجموعه‌های آزمایشگاهی در خدمت صنعت حمل‌ونقل کشور قرار گرفته است و می‌توانیم از ظرفیت‌های مرکز تحقیقات مسکن در حوزه صنعت راه و ترابری استفاده کنیم‌.
وی تصریح کرد: نحوه فاینانس پروژه‌ها و تامین مالی آنها در حوزه حمل‌ونقل و مسکن، تشکیل صندوق‌های پس‌انداز و‌.‌.‌. مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرد و امیدواریم با راه‌اندازی پژوهشکده اقتصادی و حمل‌ونقل بررسی‌ها با عمق بیشتری انجام شود‌.

رییس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه گواهینامه فنی که مربوط به سیستم‌ها و مصالح ساختمانی نوین می‌شود، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته عمر مفید ساختمان 50 سال است که این رقم در ایران 20 تا 30 سال است که به دلیل مباحث مربوط به تراکم این ساختمان‌ها تخریب شده و سرمایه‌های ملی را هدر می‌دهد در این راستا وزارت راه و شهرسازی مصر است تا از تخریب ساختمان‌هایی که هنوز عمر مفید آنها تمام نشده است، جلوگیری شود‌.

وی در پاسخ به این سوال که صنعتی‌سازی مسکن در کشور چند درصد است، گفت: سیاست ما تشویق به انبوه‌سازی است بنابراین در آیتم‌ها شاید عدد صنعتی‌سازی مسکن در کشور به 10 درصد برسد اما در سیستم‌هایی که پیاده می‌شود این عدد کمتر از پنج درصد است‌. به گفته وی میزان در نظر گرفته شده برای صنعتی‌سازی مسکن در طرح جامعه مسکن هنوز مشخص نشده است‌.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.