| کد خبر: 266115 |

ضرورت اولویت‌ بندی طرح‌ های زیرساختی با توجه به طرح جامع حمل و نقل

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نیاز کشور به توسعه زیرساخت های حمل ونقل در کلیه شقوق، تاکید کرد: مدیریت منابع مالی در بخش حمل و نقل، تنها با اولویت بندی طرح های توسعه که در طرح جامع حمل ونقل آمده، در قانون بودجه امکان پذیر است.

تین نیوز

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نیاز کشور به توسعه زیرساخت های حمل ونقل در کلیه شقوق، تاکید کرد: مدیریت منابع مالی در بخش حمل و نقل، تنها با اولویت بندی طرح های توسعه که در طرح جامع حمل ونقل آمده، در قانون بودجه امکان پذیر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه وشهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: حمل و نقل یکی از پیشران های مهم رشد اجتماعی-اقتصادی جامعه است و توسعه زیرساخت های حمل و نقل با تسهیل جابه جایی کالاها و مسافر، منجر به افزایش رشد اقتصادی خواهد شد.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: زیرساخت های حمل و نقل در اتصال نقاط جمعیتی و رونق فعالیت های صنعتی و اقتصادی نقش به سزایی داشته و در برنامه ریزی توسعه زیرساخت ها باید به کلیه جوانب و زوایای مساله به صورت متوازن توجه کرده و مساله توسعه تنها معطوف به اهداف خاص نشود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برنامه ریزی نامناسب به منظور احداث طرح های زیربنایی، منجر به بروز مسایلی مانند عوارض محیط زیستی جبران ناپذیر و کاهش کیفیت عملکرد شبکه حمل و نقل خواهد شد. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم در طراحی شبکه حمل و نقل، یکپارچگی شیوه های مختلف حمل و نقل است، تصریح کرد: با عنایت به نقش استراتژیک بنادر به عنوان دروازه های ارتباطی کشور با بازارهای بین المللی و حلقه مهم در زنجیره صادرات و واردات، عملکرد شبکه پسکرانه آن و اتصال به محورهای مواصلاتی جاده ای و ریلی از اهمیت به سزایی برخوردار است و عدم توجه به این مساله در کنار توسعه نامتوازن شیوه های ریلی و جاده ای، می تواند تاثیر مستقیم و بسزایی در کارکرد بنادر داشته باشد. لذا باید با توجه به نیازها و اقتضائات خاص هر بندر، ارتباط آن با بخش سرزمینی طراحی شود. 

افندی زاده افزود: هر چند به منظور توسعه کشور، احداث زیرساخت های حمل ونقلی جدید در شیوه های مختلف ضروری است، اما نباید از برنامه ریزی برای تعمیر و نگهداری آن غافل شد. انجام به موقع اقدامات مناسب در این زمینه علاوه بر حفظ دارایی های موجود، باعث ارتقای شاخص های عملکردی سیستم حمل و نقل از جمله سرعت، ایمنی و قابلیت اطمینان می شود. کاهش استهلاک ناوگان و تجهیزات، افزایش طول عمر و افزایش تابآوری شبکه به خصوص در مواقع بحرانی مانند وقوع حوادث طبیعی از دیگر مزایای این اقدامات است. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: در زمینه توسعه و نگهداری زیرساخت ها، دولت همواره با چالش های مختلفی رو به رو بوده که مهم ترین آن کمبود منابع مالی است. در حال حاضر تعداد طرح های زیرساختی بخش حمل ونقل در قانون بودجه سنواتی کشور به حدی زیاد است که اتمام تمامی آن ها حتی در افق بلندمدت نیز امکان پذیر نیست. هم چنین طولانی شدن اجرای پروژه ها منجر به تحمیل هزینه های مازاد و مغفول ماندن طرح های اولویت دار می شود.

افندی زاده گفت: در این راستا مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور در معاونت حمل و نقل در دست انجام بوده که یکی از خروجی های آن، مشخص کردن طرح های توسعه دارای اولویت با توجه به محدودیت بودجه است. 

افندی زاده اظهار امیدواری کرد: با توجه به پیشرفت قابل توجه مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور انتظار می رود با تکمیل مطالعات و با همکاری نهادهای مسئول در تصویب این طرح، شاهد توسعه متوازن زیرساخت ها در کشور باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • كارشناس وزارت راه 1 0

    حرفهاي خوبي است و مسئول آن هم دكتر افندي زاده فقط يك بحث را كامل نكرده و نمي گويد كه كدام نهادها در انجام طرح جامع كارشكني مي كنند و دوست ندارند طرح جامع عملياتي شود چون منافع آنها كم مي شود.