| کد خبر: 258573 |

◄ وزارت حمل و نقل ضعیف ؛ نگرانی کارشناسان از طرح تفکیک

مجلس در سال پایانی فعالیت خود با جدیت تفکیک وزارتخانه عریض و طویل راه و شهرسازی را پیگیری می کند و این در حالیست که به نظر می رسد هدف اصلی این تفکیک توجه بیشتر به بخش مسکن است.

تین نیوز

مجلس در سال پایانی فعالیت خود با جدیت تفکیک وزارتخانه عریض و طویل راه و شهرسازی را پیگیری می کند و این در حالیست که به نظر می رسد هدف اصلی این تفکیک توجه بیشتر به بخش مسکن است.

به گزارش تین نیوز، تجمیع وظایف مرتبط با حوزه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری و حمل و نقل در یک وزارتخانه در ابتدا ایده مطلوبی به نظر می رسید چرا که از نظر طراحان این برنامه، مدیریت امور مسکن و شهرسازی و حمل و نقل در بسیاری از موارد در راستای یکدیگر قرار داشت.

با این حال این طرح از همان ابتدا منتقدانی داشت که متمرکز کردن وظایف متعدد در حوزه های مسکن، حمل و نقل، ترابری و شهرسازی را امکان پذیر نمی دانستند و به عمرانی تلقی کردن مسائل مرتبط با حوزه راه و ترابری نقدهای جدی داشتند.

اکنون نیز بعد گذشت حدود ده سال از این ادغام و آزمون و خطا و مشخص شدن معایب و مزایای آن، به نظر می رسد کفه معایب بر کفه مزایا می چربد و قرار است وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود، اما آنچه موجب دغدغه کارشناسان حمل و نقل می شود نگرشی است که خود را در سخنان مسئولان کشور به نمایش می گذارد.

از سخنانی که هر از چندی از زبان مسئولان مختلف درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی عنوان می شود می توان به این نتیجه رسید که این تفکیک بیشتر قدرت بخشیدن بیشتر به یک دستگاه حاکمیتی برای کنترل و مدیریت بازار مسکن است که البته در ضرورت آن تردیدی نیست اما سویه دیگر این دیدگاه، بی توجهی در تفکیک وزارت و راه و شهرسازی به حوزه حمل و نقل و ترابری است.

سخنان اخیر سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز به نوعی تایید کننده این دیدگاه است. عبدالجلال ایری در اظهارات خود ضمن تاکید بر این که وزارت راه و شهرسازی باید تفکیک شود، گفته است؛ یک عقل کامل و جامع می‌ خواهیم که فقط دنبال مسکن باشد. به گفته وی، بیشتر از چهل سازمان و معاونت زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است و این وزارتخانه نمی‌تواند روی مشکلات بخش مسکن تمرکز کند.

از کمیسیون عمران مجلس انتظار می رود در تفکیک وزارت راه و شهرسازی جوانب کارشناسی امر را خصوصا در مورد ایجاد وزارتخانه ای با توان لازم برای مدیریت بخش حمل و نقل کشور در نظر داشته باشد و از بطن تفکیک وزارت راه و شهرسازی وزارت حمل و نقل ضعیف متولد نشود.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.