| کد خبر: 168177 |

◄ آخوندی: اطلاعات، کالای عمومی است

وزیر راه و شهرسازی دسترسی مردم به اطلاعات را ضروری دانست و از اطلاعات به عنوان کالای عمومی یاد کرد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی دسترسی مردم به اطلاعات را ضروری دانست و از اطلاعات به عنوان کالای عمومی یاد کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی گفت: وزارت راه و شهرسازی با اصل تولید اطلاعات و ارائه آن به مرکز آمار هیچ‌گونه مشکلی نداشته و حتی اعتقاد به ضروری بودن آن نیز دارد.

آخوندی گفت: به اعتقاد من وقتی ما از تفاوت بین ماهیت اقتصاد جدید و قدیمی صحبت می‌کنیم بدان معناست که باید اقتصاد جدید را به‌جای سرمایه فیزیکی مبتنی بر اطلاعات بنا کنیم، امری که می‌تواند در ادامه به ایجاد کسب و کارهای نوپا بیانجامد.

وزیر راه و شهرسازی دسترسی آزاد به اطلاعات را مقدمه‌ای برای راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا دانست و گفت:مشکل ما آن‌جاست که سیستم همچنان بر انگاره قبلی باقی‌مانده و برای اطلاعات قیمت می‌گذارد درحالی‌که این اطلاعات جزو کالای عمومی محسوب شده و باید در اختیار همگان قرار گیرد.

آخوندی گفت: از آنجایی‌که درآمد حاصل از فروش اطلاعات رقم جدی برای دستگاه‌ها محسوب نمی‌شود به نظرم اصلاح آن نیز کار ساده‌ای خواهد بود، این اقدام تنها مانع بزرگی برای مراکز دانشی و استارت‌آپ‌ها محسوب می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

او در ادامه سخنان خود پیرامون دستور کار دوم مبنی بر تشریح مدل توانمندسازی اقتصادی-اجتماعی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: بدون شک ما با اصل تأمین خرد مالی در محلات هدف موافق هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجربه سایر کشورها نیز در حوزه توزیع پول به‌عنوان سیاست حمایت اجتماعی بیان کرد: با توجه به این سوابق باید بگوییم که ارائه پول به‌عنوان یارانه مانع از تلاش و کار بیشتر در سطح کشور شده و قطعاً اثر معکوس و تخریب‌کننده دارد.

آخوندی با تأکید بر ضرورت شفاف‌سازی ماهیت نهادهای تأمین مالی خردگفت: درصورتی‌که ماهیت این گروه‌ها به‌عنوان نهاد، صندوق و یا هرگونه دیگر روشن نشود در زمان حمایت دولتی دچار مشکل خواهند شد.

این مقام مسئول بانک مسکن را تنها بخش دارای قانون برای ساماندهی در حوزه توسعه شهری دانست و افزود: نزدیک‌ترین قانونی که می‌تواند با این مدل در ارتباط باشد قانون بانک مسکن تحت عنوان صندوق‌های توسعه محلی است که پیشنهاد می‌کنم وارد این بحث شده و آن را بررسی کند.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: قطعاً پس از بررسی‌های انجام‌شده از نظر قانونی و چگونگی حمایت‌های بانکی از این حوزه ما نیز در وزارت راه و شهرسازی از آن حمایت کرده و آن را گسترش خواهیم داد.

چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، منا عرفانیان مشاور وزیر در امور بانوان و سایر اعضای اصلی ستاد با محوریت ارائه گزارش تحلیل وضعیت مسکن در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری و تشریح مدل توانمندسازی اقتصادی - اجتماعی از سوی وزارت تعاون برگزار شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.