| کد خبر: 266992 |

دولت؛ هر چه کوچکتر بهتر

◄ معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی؛ معاونت بی یال و دم و اشکم

آیا فرقی می کند چه کسی این پست را اشغال کند؟ آیا معاون جدید تافته جدا بافته ای از خورجین مدیران کشور است؟ آیا او یک فرد استثنایی ست؟ شق القمر خواهد کرد؟

تین نیوز

یکی از کانال های حمل و نقلی در شبکه های اجتماعی به مناسبت انتصاب معاون جدید حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برخی از سرفصل های ماموریت این معاونت را فهرست کرده است. برخی از اهم آنها به شرح زیر هستند:

1- تدوین و راهبری ایجاد نظام جامع حمل و نقل و به روز رسانی مستمر طرح جامع حمل و نقل و تنظیم سهم هر یک از زیر بخش ها، با توجه به . . . 

سوال: طرح جامع حمل و نقل بیش از بیست سال است که دست به دست می شود. پس از تولد این معاونت چرا طرح جامع حمل و نقل به سر انجام نرسیده است؟ 

2- یکپارچه سازی حمل و نقل، ساماندهی مدیریت حمل و نقل، ایمن سازی و بهبود تردد، به کارگیری سامانه یکپارچه هوشمند، افزایش قابلیت اطمینان، استفاده از فناوری های نوین حمل و نقل، آموزش و فرهنگ سازی.

سوال: آیا امروز با حضور این معاونت، حمل و نقل در کشور مدیریت میشود؟ ایمن تر شده؟ قابل اطمینان تر شده؟ هوشمند تر شده؟ از زمان تولد این معاونت کدام فناوری نوین بدست این معاونت به حمل و نقل کشور اضافه شده است؟

3- برنامه ریزی، ارائه راهکارهای عملیاتی، هدایت و نظارت به منظور توسعه حمل و نقل چند وجهی کالا  (داخلی و بین المللی) از مبدا تا مقصد نهایی.

سوال: چند درصد از حمل و نقل کشور به صورت چند وجهی انجام می شود؟ جایگاه حمل و نقل کانتینری به عنوان ابزار حمل و نقل چند وجهی در کل جابجایی بار چیست؟ چند درصد از حمل ریلی به حمل کانتینر اختصاص پیدا می کند؟ در چند بندر کشور ، بار ( به ویژه کانتینر) مستقیما از کشتی به واگن تخلیه میشود؟ 

4- مدیریت بهره وری حمل و نقل.

سوال: شاخص بهره وری حمل و نقل چیست؟ آیا اندازه گیری می شود؟ مزید اطلاع آنکه سرعت بازرگانی در حمل بار ریلی زیر 4 کیلومتر بر ساعت است. از زمان تولد این معاونت این عدد بیشتر شده یا کمتر؟

5- مطالعه، برنامه ریزی، ایجاد زمینه جذب سرمایه های داخلی و خارجی و دستیابی به سهم بیشتر از بازار حمل و نقل در سطح منطقه ای و بین المللی.

سوال: جذب کدام سرمایه های داخلی و خارجی؟ آیا از زمان تولد این معاونت سرمایه به بخش ریلی وارد شده یا از آن خارج شده؟ آیا به تعداد شرکت های حمل و نقل مسافری ریلی اضافه شده یا از تعداد آنها کاسته شده؟ آیا سهم ما در حمل و نقل بین المللی و منطقه ای بیشتر شده است؟

6- کمیسیون بررسی سوانح و حوادث (جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی).

سوال: از این کمیسیون چه آبی برای کاهش سوانح گرم شده؟ از زمان تولد این معاونت آمار سوانح رو به افزایش است یا کاهش ؟

7- تدوین ضوابط، مقررات و استانداردهای ایمنی حمل و نقل.

سوال: برای اطلاع از این ضوابط، مقررات و استانداردها به کجا باید رجوع کرد؟ این ضوابط، مقررات و استانداردها در کجا پیاده شده اند؟ آیا اثر بخشیده اند؟  آیا این استانداردها به کاهش سوانح منجر شده اند؟

8- ارزیابی فنی و اقتصادی طرح ها و پروژه های حمل و نقل.

سوال: تصمیم گیری در باره طرح ها و پروژه های حمل و نقل و اولویت بندی احداث خطوط ریلی و جاده ای و غیره در این معاونت و در این وزارت خانه انجام می شود یا در جای دیگر؟ اولویت بندی در اجرای خطوط ریلی و جاده ای چنان مغشوش است که شرکت ساخت درمانده که بودجه شندرغاز را به کدام اختصاص بدهد. لذا شرکت ساخت به ناچار هر کدام از این پروژه ها را کمی تا قسمتی زخمی می کند و بعد دستش دراز است که پول بدهید تا تمامش کنم. پولی که وجود ندارد و پروژه هائیی که تلمبار می شوند؛ نتیجه آنکه راه آهن میانه تبریز بعد از بیست سال در ایستگاه خاوران متوقف باقی می ماند. مدیر مطالعات اقتصادی طرح های ملی توسعه راه آهن کشور با اشاره به بلاتکلیفی طرح جامع حمل و نقل گفت: مسئولان می گویند چابهار اولویت اول کشور است ولی دنبال ساخت راه آهن جهرم و دوغارون و سراب هستیم.  

 9- راهبری امور مرتبط با طرح کریدور شمال جنوب

 سوال : تصمیم گیری در باره طرح کریدور شمال جنوب در این معاونت و در این وزارتخانه انجام می شود یا در جای دیگر؟

ضرورت حذف واحدهای بی اثر در دستگاه اداری دولت

با توجه به اینکه اکثر ماموریت های فوق توسط معاونان پیشین محقق نشده آیا فرقی می کند چه کسی این پست را اشغال کند؟ آیا معاون جدید تافته جدا بافته ای از خورجین مدیران کشور است؟ آیا او یک فرد استثنایی ست؟ شق القمر خواهد کرد؟

آیا ماموریت های این معاونت، رویایی و غیر واقع بینانه نوشته شده است؟ امکان پیاده شدن ندارد؟ خارج از توان مجری است؟ چرا برای اینها ماموریت مالایطاق می نویسیم؟

اگر این طور هم باشد باز هم آیا فرقی می کند که چه کسی این پست را اشغال کند؟

اصلا اگر این معاونت را حذف کنیم ثلمه ای در دستگاه دیوانی دولت ایجاد می شود؟ آیا در دستگاه عریض و طویل دولت فقط همین یک عضو، بی یال و دم و اشکم و ابتر است و بقیه واحد ها قبراق و سرحال در جای درست خود قرار دارند؟ قطعا این طور نیست. اگر کمی جستجو کنیم بسیاری از واحد های دیگر را در دستگاه اداری کشور خواهیم یافت که نه تنها بود و نبودشان هیچ تاثیری بر کارکرد دولت ندارد بلکه هزینه هایی هستند وبال ملت. نمونه اش همین " مرکز ملی ایمنی و بررسی سوانح حمل و نقل " است که یک شبه خلق شده و معاون معزول به ریاست آن گماشته شده است. اگر در فهرست بالا دقت کنیم بررسی سوانح در ماموریت های معاونت حمل و نقل پیش بینی شده و ایجاد این مرکز جدید موازی کاری است. 

شاید هدف از تاسیس این معاونت در وزارت راه اصلاح گرایش ها و جهت گیری به این سمت بوده که ماموریت وزارت راه قبل از آنکه ساخت و ساز جاده و ریل و بندر و فرودگاه باشد، تسهیل و گره گشایی از حمل و نقل است. تجربه این چند سال نشان داد که دستیابی به این هدف با شکست کامل مواجه شده است. حمل و نقل یتیم است در این وزارتخانه.

جمع بندی : به نظر می رسد بجای آنکه در مورد اسامی و افراد و میزها چانه بزنیم باید برویم ساختار اداری دولت را اصلاح کنیم. دولت؛ هر چه کوچکتر ،بهتر.    

* کارشناس ریلی

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    سلام. کاملا صحیح است. ولی آیا انتظار چنان رویکردی در حال حاضر قدری نبوغ آمیز و دور از دسترس و درک دولتمردان فعلی نیست؟ طرح مسیله های آسانتر شاید روزنه امیدی باز کند.

  • ناشناس 0 0

    احسنت