| کد خبر: 144610 |

شرکت‌های مسافری حمایت مالی می‌خواهند

وبلاگ محمد رجبی-دولت باید از بخش ریلی مسافری و برای پیشرفت و توسعه این صنعت، به‌شیوه کمک نقدی مستقیم حمایت ویژه کند.

تین نیوز
 وبلاگ محمد رجبی-دولت باید از بخش ریلی مسافری و برای پیشرفت و توسعه این صنعت، به‌شیوه کمک نقدی مستقیم حمایت ویژه کند. شرکت‌های مسافری فعال، هیچ‌کدام امکان خرید واگن‌های نو را ندارند و این صنعت با خرید واگن‌های دست‌دوم می‌چرخد، چراکه اختلاف قیمت خرید واگن‌های نو با کارکرده حدود یک‌چهارم است، یعنی خرید واگن کارکرده برای ما هزینه بسیار کمتری دارد.
 
اگر دولت بخواهد واقعاً به بخش ریلی مسافری کمک کند باید کمک بلاعوض بدهد. با وجود اینکه قیمت اجاره لکوموتیو نسبت به دو سال قبل حدودا دوبرابر شده، درآمدهای ما به‌خاطر وضعیت حمل‌ونقل ریلی بالاتر نرفته است و عملاً نمی‌توانیم لکوموتیو بخریم یا اجاره کنیم.
 
 
زمانی که «رجا» دولتی بود مستقیماً از دولت یارانه می‌گرفت. آن زمان اداره سازمان آسان‌تر بود و مشکل خاصی نداشتیم، ضمن اینکه به‌دلیل قیمت بالاتر سوخت در آن سال‌ها استفاده مردم از خودروی شخصی کمتر بود. اکنون حمل‌ونقل جاده‌ای توسعه پیدا کرده، مردم از مسافرت جاده‌ای استقبال می‌کنند، ضمن اینکه ما دیگر یارانه نمی‌گیریم و ۶۰ درصد از هزینه‌های ما نیز به‌صورت ارزی است. یعنی قطعات اساسی مثل قطعات تهویه، گیربکس‌ها، ترمز و... همه وارداتی هستند و این یکی از مشکلات ماست که به دلیل هزینه بالای خرید قطعات نمی‌توانیم تخفیف‌ چندانی به مردم بدهیم.
 
هرچند دولت یازدهم زیرساخت‌های ریلی را توسعه داده و در امر بهسازی و زیرسازی خطوط ریلی هم پیشرفت خوبی داشته، اما به نوسازی ناوگان توجهی نداشته است. همه تلاش دولت بر این بوده که از شبکه مسافری، حق دسترسی نگیرد اما این امتیازدهی جدید نیست و قبلاً هم همین‌طور بوده است. درواقع مشکل اصلی صنعت ریلی مسافری این است که هزینه‌های ما افزایش یافته است.
 
 
درآمد حاصل از فروش بلیت برای شرکت‌های مسافری، یک‌چهارم هزینه‌های بخش مسافری است و به‌این ترتیب شرکت‌های خصوصی حتماً به کمک دولت نیاز دارند. در سال گذشته، دولت حدود سه‌ونیم برابر به قطارهای حومه‌ای افزوده است و ما هزینه‌های این نوسازی را از جیب خودمان پرداخت کرده‌ایم.
 ضمن اینکه معوقات قبلی‌مان را هم دریافت نکرده‌ایم. امسال از رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان دو نامه مبنی بر تخصیص کمک و ردیف بودجه به قطارهای مسافری دریافت کردیم اما هنوز خبری از این کمک‌ها نیست.

محمد رجبی

وبلاگ‌نویس
منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.