| کد خبر: 268034 |

صنعت هوایی کشور پیشران پیشرفت ایران پس‌ از دوره انقلاب

صنعت هوایی کشور در دوره پس از انقلاب به اوج شکوفایی خود رسید و تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان تاثیری براین حوزه نداشت و هم اکنون به واسطه متخصصان حرفه ای بر روی پای خود ایستاده است.

تین نیوز

صنعت هوانوردی یکی از ارکان توسعه در دنیاست و کسانی که اهمیت آن را درک کرده اند این صنعت را پیشران توسعه می دانند. همچنین بخش هوایی می تواند ضامن امنیت غذایی و دارویی باشد و این در حالی است که صنعت هوایی فقط دو تا سه درصد از صنعت حمل و نقل را به خود اختصاص داده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، با شروع تحریم های آمریکا از سال ۵۸ تحریمی که قابل اندازه گیری و رصد بود، تحریم های بخش هوایی بوده و تحریم سایر بخش ها یا قابل ارزیابی نبوده و یا قابلیت رصد نداشتند و در نهایت اتفاقی که افتاد این است که این موتور محرک برای ایران آورده داشته است. امروز صنعت هوایی روی پای خود ایستاده به گونه ای که ایران هیچ گونه هواپیمایی برای تعمیر به خارج از کشور ارجاع نمی دهد.

وجود ۱۰۰ فرودگاه فعال در ایران

علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تشریح تحولات صنعت هوایی کشور امروزه به دوره پیش از انقلاب، گفت: در خصوص توسعه فرودگاه های کشور به قطعیت تفاوت های بسیاری وجود دارد و امروزه در اکثر نقاط کشور فرودگاه برای تسریع در حمل و نقل مردم تأسیس شده و پیش از دوره انقلاب مجموعاً حدود ۲۰ فرودگاه در مراکز استان ها وجود داشت اما هم اکنون حدود ۱۰۰ فرودگاه در کشور فعال است.

معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه تاکید کرد: علاوه بر افزایش تعداد، کیفیت و ارائه خدمات فرودگاه های کشور افزایش پیدا کرده است. باید به این نکته توجه داشت که فرودگاه هر کشور معرف آن کشور خواهد بود و به نظر دولتمردان از دوره پس از انقلاب به این موضوع توجه ویژه ای داشتند. بیشتر فرودگاه ها امکان پروازهای با هواپیماهای بزرگ را دارند.

فرودگاه امام خمینی (ره) کلید پیشرفت صنعت هوایی است

وی ادامه داد: ساخت و توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان یک فرودگاه شاخص ایران است که دوره پیش از انقلاب تنها نقشه ساخت آن طراحی شده بود اما امروزه با کمک شرکت های چینی در حال احداث عملیات فاز دو این فرودگاه هستیم.

منظری تصریح کرد: بخش سامانه های هوانوردی که برای مرتبط با ناوبری و ارتباط هوانوردی محسوب می شود شتابان در حال رشد است در حالی که در دوره چنین نرم افزار و سامانه های وجود نداشت. تعداد انبوهی از نرم افزارهای ارتباط هوایی پس از دوره پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به نوع فرودگاه افزایش یافت؛ همچنین سامانه های راداری نیز توسعه پیدا کرد. دوره پهلوی صنعت هوایی کشور با مشکل نیروی انسانی مواجه بود که پس از این دوره نیروی انسانی با افزایش ۶ برابری نیرو به جهت توسعه فرودگاه های کشور روبه رو شد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در دوره پیش از انقلاب تنها یک ایرلاین هواپیمایی «ایران ایر» فعال بود که مجموعاً حدود ۲۴ هواپیما در تمام فرودگاه های در حال سرویس دهی بود؛ در حالی که هم اکنون با توجه به گسترش تعداد فرودگاه و افزایش میزان تقاضای مسافرین، حدود ۱۸ ایرلاین و ۳۵۰ فروند هواپیما در حال عملیات جابه جایی مسافران هستند.

وی در پایان تاکید کرد: صنعت هوایی کشور با وجود تحریم های ظالمانه علیه کشورمان در راستای واردات و ترخیص قطعات هواپیما مشکلاتی وجود دارد، اما همچنان پیشران پیشرفت است و هیچ گونی موانعی برای این صنعت تأثیر نخواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.