| کد خبر: 170149 |

◄ دلایل اصلی برخورد سقوط هواپیمایی آسمان اعلام شد

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری استفاده نابه‌جا از اتوپایلوت در زمان تقرب را از دلایل سقوط هواپیمای ATR عنوان کرد و به تشریح علت سقوط پرداخت.

تین نیوز

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری استفاده نابه‌جا از اتوپایلوت در زمان تقرب  را از دلایل سقوط هواپیمای ATR عنوان کرد و به تشریح علت سقوط پرداخت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خانه ملت، حسن رضایی‌فر گفت: استفاده نابه‌جا از اتوپایلوت در زمان تقرب، عدم توجه به درخواست کمک‌خلبان برای گرفتن فلپ پس از استال نیز از دیگر اشتباهات خلبان هواپیمای ATR تهران-یاسوج بوده است.

او در ادامه گفت: تقرب و اقدام به فرود در یاسوج در هوای بد به دلیل سقف پایین ابر برخلاف دستورالعمل شرکت، کاهش ارتفاع غیرمجاز از کمترین ارتفاع ایمنی مسیر پروازی W۱۴۴، مدیریت نامناسب در کابین خلبان CRM، عدم رعایت رویه جبران واماندگی و stall هواپیما و عدم اجرای چک لیست‌ها در زمان تقرب از جمله دلایل این سانحه بوده است.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت:  عوامل دخیل در این سانحه با عنوان عوامل کمکی شامل خطای کمک‌خلبان به‌عنوان pilot flying برای درخواست چک لیست، نبود نظارت عملیات شرکت به فعالیت خلبانان، آموزش ناکارآمد شرکت درخصوص دستورالعمل‌های عملیاتی شرکت و هواپیما و AIP و ضعف سیستم شناسایی مخاطرات و اقدامات پیشگیرانه در شرکت هواپیمایى است.

رضایی‌فر تاکید کرد: آغاز پرواز به دلیل محدودیت‌های پزشکی خلبانان و بدی آب‌وهوا صحیح نبود و خلبانان به امید فرودگاه جایگزین شیراز پرواز کرده بودند و قبل از آغاز تقرب، اطلاعات هوای یاسوج را می‌گیرد و سعی در خروج از ابر با سقف ۱۵ هزار پا می‌کنند.

او در ادامه گفت: به دلیل شرایط توربولانس و تشکیل خلبان با کاهش ارتفاع قصد خروج از ابر را داشته که به دلیل معارضت جریانات updraft و down draft کوهستان به کوه برخورد کرده است.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری به عدم باز کردن ارابه فرود توسط خلبان اشاره کرد و تصریح کرد: به دلیل خروج از ابر خلبان سیستم یخ‌زدایى را خاموش می‌کند و AOA هم بدین دلیل قطع مى‌شود که باعث می‌شود خلبان دیرتر متوجه وخامت اوضاع شود.

پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح یکشنبه 29 بهمن‌ماه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد. این هواپیما از نوع ای تی آر 72 پس از 55 دقیقه به دلیل برخورد با قله دنا از صفحه رادار مرکز کنترل خارج ‌شد و  تمام سرنشینان در اثر این سانحه دلخراش جان باختند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.