| کد خبر: 170036 |

◄ گزینه برتر ایرلاین‌ها بعد از لغو قراردادهای برجامی چیست؟

اگر دریچه‌های تحریم تنگ‌تر شود امکان استفاده از دست دوم‌ها برای شرکت‌های ایرانی به طور گسترده وجود نخواهد داشت و در خوشبینانه‌ترین حالت، 50 هواپیمای دست دوم می‌توان به دست آورد که نه سن‌شان مشخص خواهد بود و نه این‌که تا چه زمانی می‌توان از آنها استفاده کرد.

تین نیوز

اگرچه برخی کارشناسان هوایی معتقدند خرید هواپیمای دست‌دوم بعد از لغو قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس بهترین گزینه پیش‌روی شرکت‌های هواپیمایی است اما یک کاربر تین‌نیوز می‌گوید تنها گزینه موجود این است که به سوخو و ایرکوت فشار بیاوریم تا مجوز اوفک را دور بزنند.

به گزارش تین‌نیوز،  این کاربر در پیامی به این شبکه خبری و در پاسخ به این پرسش که در صورت لغو قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس بهترین گزینه برای خرید هواپیما چه خواهد بود؟ نوشت: متاسفانه کشور ما با محدودیت تحریم‌ مواجه است که تهیه  قطعات کاربردی برای هواپیماهای غربی را مشکل می‌کند و هزینه این هواپیماها را خیلی افزایش می‌دهد چرا که این قطعات باید در بازار سیاه با قیمت‌های غیرواقعی و بیشتری تهیه شوند.

بیش‌تر بخوانید:

این کاربر تین‌نیوز در ادامه پیام خود تاکید کرد: هر چند شرکت ماهان این کار را به خوبی انجام داده است اما اگر دریچه‌های تحریم  تنگ‌تر شود امکان استفاده از دست دوم‌ها برای شرکت‌های ایرانی به طور گسترده وجود نخواهد داشت و در خوشبینانه‌ترین حالت، 50 هواپیمای دست دوم می‌توان به دست آورد که نه سن‌شان  مشخص خواهد بود و نه این‌که تا چه زمانی می‌توان از آنها استفاده کرد. ضمن این‌که دو مشکل اساسی ناوگان ایران یعنی سن و شمار هواپیماها را نیز برطرف نخواهد کرد.

وی با بیان این‌که گزینه آخر این است که به سراغ هواپیمای تولید ایران برویم که ناموفق بودن آن ثابت شده است، افزود: از سال 1373 که به سراغ پروژه شکست خورده مونتاژ آنتونوف 140 اکراینی رفتیم از 11 یا 12 فروند هواپیمای تولید شده در ایران 3 فروند آن سقوط کرد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم این راه را طی کنیم یا باید از صفر تا صد را خودمان برویم که به جز آمریکا هیچ کشوری یا برایش به صرفه نیست یا دانش فنی‌اش را ندارد بنابراین باید یا خودمان پروژه‌های موفقی چون ERJ 190 و Atr 72_600 را مهندسی معکوس کنیم یا برای مونتاژ آن قرارداد ببندیم که مونتاژش نیز، برای ما به دلیل شرایط سیاسی و موتورها و قطعات غربی و عمدتا آمریکایی ممکن نخواهد بود.

این کاربر تین‌نیوز خاطرنشان کرد: پس برای این که سازنده شویم باید به چین و یا سوخو و ایرکوت روسیه پیشنهاد مونتاژ بدهیم که امکان آن احتمالاً وجود نخواهد داشت زیرا هیچ کدام نمی‌خواهند انحصارشان را از دست دهند و البته این نکته را هم باید مدنظر داشت که کماک و ایرکوت برای جایگزینی قطعات آمریکایی دست‌کم در کوتاه مدت برنامه‌ای ندارند.

وی با تاکید بر این‌که با شرایط موجود امکان ساخت هواپیمای داخلی دست‌کم در میان مدت ناممکن است و نمی تواند نیازهای ما را حتی تا حد کمی پوشش دهد، گفت: برای پیوستن به باشگاه هواپیماسازان یعنی آمریکا، فرانسه، برزیل، کانادا، روسیه، چین، ژاپن و همین طور انگلیس و هلند که پیش‌تر تولید می‌کردند و حالا ورشکسته یا ادغام شده‌اند؛ نیاز به سال‌ها برنامه‌ریزی و تلاش است که احتمالاً به صرفه هم نخواهد بود و با توجه به روابط بد با غرب و ناممکن بودن تامین قطعه شاید هرگز ممکن نباشد.

این کاربر تاکید کرد: پس تنها گزینه موجود این است که به سوخو و ایرکوت فشار بیاوریم تا مجوز اوفک را دور بزنند.

وی افزود: در کوتاه‌مدت و میان‌مدت جایگزینی فوکرها و MD‌های قدیمی و از رده خارج ناوگان شرکت‌ها با سوخو سوپرجت، می‌تواند صنعت هوانوردی کشور را در مسیرهای کوتاه‌برد و میان‌برد در بازار نگه دارد تا قافیه را به ترکیه، امارات و قطر نبازیم و همچنین اگر سوخو خوب پشتیبانی کند تاخیرها و کمبود قطعه را تا حدودی جبران کرده و کاهش دهیم.

این کاربر خاطرنشان کرد: در نهایت برای توسعه ترابری هوایی کشور  دست‌کم به 200 هواپیمای نو یا کم سن و سال نیاز است تا از شرکت‌های منطقه جا نمانیم.

وی گفت: با این شرایط در پروازهای بلندبرد مانند اروپای غربی و خاور دور شانس زیادی نداریم و اگر توسعه قطعی می‌خواهیم باید با اتحادیه اروپا و ایرباس کنار بیاییم که با توجه به زیاده‌خواهی‌ها و پیمان شکنی‌هایشان امکان ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ۱۳ فروند ایران ۱۴۰ تولید شد که فقط یک فروند بعد از تحویل سقوط کرد و یک فروند هم در کارخانه در تست ها سقوط کرد!
    کلا ۲ سقوط!