| کد خبر: 167831 |

◄ نتیجه نظرسنجی «تین‌نیوز» درباره نوسازی هوایی پس از خروج آمریکا از برجام را ببینید

کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت هوایی کشور معتقدند خرید هواپیمای دست‌دوم بعد از لغو قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس بهترین گزینه پیش‌روی شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود.

تین نیوز

نتایج یک نظرسنجی از کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت هوایی کشور نشان می‌دهد خرید هواپیمای دست‌دوم بعد از لغو قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس بهترین گزینه پیش‌روی شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود.

به گزارش تین‌نیوز، از چندی پیش یک نظرسنجی در سایت تین‌نیوز با طرح این سوال که «در صورت لغو قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس از نظر شما بهترین گزینه برای خرید هواپیما چه خواهد بود؟» منتشر شد.

در این نظرسنجی سه گزینه خرید هواپیمای دست‌دوم از برندهای مطرح صنعت هوانوردی، انتخاب شرکت روسی برای خرید هواپیمای نو و اتکای به تولید داخلی و پیگیری ساخت هواپیما در ایران مطرح شده بود.

در این میان حدود 63 درصد از مخاطبان تین‌نیوز به گزینه خرید هواپیما از برندهای مطرح دنیا رای داده‌اند که نشان از آن دارد که بسیاری معتقدند گزینه خرید هواپیمای دست‌دوم از شرکت‌های مطرحی مانند ایرباس و بوئینگ بهترین راه‌حل بعد از لغو قراردادهای خرید هواپیماهای نو است.

گزینه اتکای به تولید داخلی و پیگیری ساخت هواپیما در ایران با رأی حدود 24 درصدی در این نظرسنجی نشان از آن دارد همچنان تعدادی از کارشناسان و تحلیل‌گران صنعت هوانوردی به ساخت هواپیما در ایران و رسیدن به این توانایی امیدوار هستند این در حالی است که گزینه انتخاب شرکت‌های روسی برای خرید هواپیمای نو با 13 درصد آرا با کمترین استقبال از سوی کارشناسان روبه‌رو شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    باید دید واقعیت های بازار چیست!
    ۱) آیا با وجود تحریم ها کسی به ما هواپیما دست دوم مناسب میفروشد؟آیا امکان خرید اقساطی هست؟
    ۲) تولید هواپیما داخلی چقدر زمان و هزینه نیاز دارد؟ آیا همه نیاز ها رو برطرف میکند؟
    ۳) آیا با وجود تحریم ها شرکت سوخو حاضر به انتقال تکنولوژی ساخت هست؟ آیا قیمت منصفانه پیشنهاد میدهد؟
    بنظر من جواب درست نظرسنجی ، همه موارد است!
    ایرلاین ها باید دنبال خرید هواپیما باشند و دولت باید دنبال ساخت هواپیما بومی و مونتاژ سوخو باشد!
    البته دولت باید به ایرلاین ها کمک کند اما نباید از تولید غافل شد!
    هواپیما بومی که احتمالا ۷۰ نفره خواهد بود از لحاظ کلاس و قابلیت ربطی به هواپیما سوخو ندارد و کشور به هر دو تایپ نیازمند است!
    اون پروژه هواپیما پهن پیکر بومی هم در کلاس دیگری قرار میگرد و ربطی به ساخت ۷۰ نفره و مونتاژ ۱۰۰ نفره ندارد!
    الان دولت باید به هر ایرلاین به اندازه ارزش اش (بدون در نظر گرفتن بدهی ایرلاین ها) وام ۴ درصد و به دلار دولتی دهد تا آنها سریعا خرید کنند!
    خود دولت هم باید از پروژه تعویض موتور ایران۱۴۰ ، تولید هواپیما بومی ۷۰ و ۱۵۰ نفره و مونتاژ هواپیما سوخو۱۰۰ حمایت کند و البته باید هواپیماسازی غیر نظامی از نظامی جداشود تا دیگر تحریم نباشد!

  • اردشیر 2 1

    متاسفانه ما با محدودیت تحریم ها مواجهیم که تهیه ی قطعه های کاربردی برای هواپیماهای غربی رو مشکل می کنه و هزینه این هواپیماها رو خیلی افزایش می ده چون باید در بازار سیاه با قیمت های ناواقعی و بیشتری تهیه بشوند.
    هر چند شرکت ماهان این کار رو به خوبی انجام داده اما اگر دریچه ها را تنگ تر کنند امکان استفاده از دسته دوم ها برای شرکت های ایرانی به طور گسترده وجود نخواهد داشت و در خوشبینانه ترین حالت 50 هواپیمای دست دوم می توان به دست آورد که سنشان هم مشخص نخواهد بود و این که تا کی می توان از آن ها استفاده کرد.
    همچنین دو مشکل اساسی ناوگان ایران یعنی سن و شمار هواپیما های ما را هم نمی تواند حل کند.
    گزینه پسین این است که به سراغ هواپیمای تولید ایران برویم که ناموفق بودن آن ثابت شده است. از سال 1373 که به سراغ پروژه شکست خورده مونتاژ آنتونوف 140 اکراینی رفتیم که از 11 یا 12 تای تولید شده در ایران 3 تایش افتاد.
    پس اگر می خواهیم این راه را برویم یا باید از صفر تا صد را خودمان برویم که به جز آمریکا هیچ کشوری یا برایش به صرفه نیست یا دانش فنی اش را ندارد پس باید یا خودمان پروژه های موفقی چون ERJ 190 و Atr 72_600 را مهندسی معکوس کنیم یا برای مونتاژ آن قرارداد ببندیم که مونتاژش هم برای ما به دلیل شرایط سیاسی و موتور ها و قطعات غربی و عمدتا آمریکایی ممکن نخواهد بود.
    پس برای این که سازنده شویم یا باید به کماک چین و یا سوخو و ایرکوت روسیه پیشنهاد مونتاژ بدهیم که امکان آن احتمالا وجود نخواهد داشت زیرا هیچ کدام نمی خواهند انحصارشان را از دست دهند. این نکته را هم در نظر بگیرید که کماک و ایرکوت برای جایگزینی قطعات آمریکایی دستکم در کوتاه مدخ برنامه ای ندارند.
    پس با شرایط موجود امکان ساخت هواپیمای داخلی دستکم در میان مدت ناممکن است و نمی تواند نیازهای ما را حتی تا حد کمی پوشش دهد. برای پیوستن به باشگاه هواپیماسازان یعنی آمریکا،فرانسه،برزیل،کانادا،روسیه،چین،ژاپن و همین طور انگلیس و هلند که پیشتر تولید می کردند و حالا ورشکسته یا ادغام شده اند نیاز به سال ها برنامه ریزی و تلاش است که احتمالا به صرفه هم نخواهد بود و با توجه به روابط بد با غرب و ناممکن بودن تامین قطعه شاید هرگز ممکن هم نباشد.
    پس تنها گزینه موجود این است تا به سوخو و ایرکوت فشار بیاوریم تا مجوز اوفک را دور بزنند.
    در کوتاه مدت و میان مدت جایگزینی فوکرها و MD های قدیمی و از رده خارج ناوگان شرکت ها با سوخو سوپرجت می تواند ما را در مسیرهای کوتاه برد و میان برد در بازار نگه دارد تا قافیه را ترکیه،امارات و قطر نبازیم و همچنین اگر سوخو خوب پشتیبانی کند تاخیرها و کمبود قطعه را تا حدودی جبران کنیم و کاهش دهیم.
    در نهایت برای توسعه ترابری هوایی ما دستکم به 200 هواپیمای نو یا کم سن و سال نیاز داریم تا از قافیه شرکت های منطقه جا نمانیم با این شرایط در پرواز های بلند برد چون اروپای غربی و خاور دور شانس زیادی نداریم و اگر توسعه قطعی می خواهیم باید با اتحادیه اروپا و ایرباس کنار بیاییم که با توجه به زیاده خواهی ها و پیمان شکنی هایشان امکان ندارد.

    • ناشناس 1 0

      موتور 140 اگر با موتور il-114 عوض شود مشکلش حل میشود ولی انتونوف دیگر قطعه نمیدهد مگر اینکه خط تولید 140 به بخش غیرنظامی واگذار شود!

  • اردشیر 0 0

    با توجه به فشاری که به ایران وارده احتمال تهیه قطعه وجود نداره. فکر نمی کنم ما دانش و تجربه تولید پهن پیکرها رو در کوتاه مدت داشته باشیم و فقط کوتاه بردها تولیدشون ممکنه که اون هم به دلیل نزدیک شدن اکراین به اروپا به جای روسیه آنتونوف دیگر با ایران همکاری نمی کنه و پروژه ایران 141 که بهسازی ایران 140 هست هم احتمالاً شکست خواهد خورد.

    • ناشناس 1 0

      فقط احتمال خرید قطعه از روسیه هست!
      اوکراین تا زمانی که ۱۴۰ در هسا تولید بشه ، بعلت تحریم ها ، قطعه نمیدهد!
      در کوتاه مدت در بحث تولید میشه چندکار کرد:
      ۱-خرید موتور "تی‌وی‌سون" از روسیه و نصب روی ایران۱۴۰ های موجود.
      ۲-ساخت نسخه ۷۰ نفره بر اساس ۱۴۰ با همکاری روسیه ، طوری که قطعات یا ایرانی باشند و یا روسی .
      ۳- مونتاژ سوخو۱۰۰ در ایران و البته بخش غیرنظامی .
      همزمان از خرید هواپیما دست دوم و خرید قطعاتی مصرفی هواپیماها نباید غافل شد! تو این چندماه باید برای چند سال قطعه خرید!