| کد خبر: 162981 |

◄ زمین‌گیر کردن هواپیماى ATR اقدامی غیرضروری بود/ خسارت میلیاردی آسمان

مدیرعامل آسمان با بیان اینکه زمین‌گیر کردن هواپیماى ATR آسمان پس از سانحه، یک اقدام احتیاطى از سوى سازمان هواپیمایى کشورى بود که باعث تعجب و شگفتى کارخانه سازنده هواپیماهاى ATR شد، گفت: این اقدام غیرلازم، باعث شد تاکنون هواپیمایى آسمان، میلیاردها تومان خسارت‌دیده و نگرانى در بین خلبان‌ها و کارکنان پروازى این نوع هواپیما پدید آمده است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان با بیان اینکه زمین‌گیر کردن هواپیماى ATR آسمان پس از سانحه، یک اقدام احتیاطى از سوى سازمان هواپیمایى کشورى بود که باعث تعجب و شگفتى کارخانه سازنده هواپیماهاى ATR شد، گفت: این اقدام غیرلازم، باعث شده تاکنون هواپیمایى آسمان، میلیاردها تومان خسارت‌دیده و نگرانى در بین خلبان‌ها و کارکنان پروازى این نوع هواپیما پدید آمده است.

حسین علایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یکی از مواردی که در گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای تهران-یاسوج مطرح شد و نمایندگان استیضاح‌کننده هم بر آن تأکید کردند بحث مشکل پزشکی خلبان بود که حق پرواز نداشت؛ لطفاً دراین‌باره شفاف‌سازی کنید، عنوان کرد: هیچ ارتباطى بین وضعیت جسمى خلبان و سانحه یاسوج در گزارش انتشاریافته از سوى دفتر بررسى سوانح سازمان هواپیمایى کشورى ذکر نشده است. از سوى دیگر بر اساس مطالب درج‌شده در صفحه 9 گزارش مزبور، از ٢٤ خردادماه سال ١٣٨٩ زنده‌یاد خلبان فولاد پس از عمل قلب که در سال ١٣٨٨ انجام داده است، مجاز بوده تا با یک کمک‌خلبان که محدودیت پزشکى و عملیاتى نداشته باشد،  پرواز کند که  این امر توسط  شرکت هواپیمایى آسمان کاملاً رعایت شده است.

وی در ادامه مطلب فوق تأکید کرد: خلبان دوم پرواز یاسوج مرحوم کاوه خلیلى بوده که ٣٦ سال سن داشته و کاملاً سالم و سلامت بوده است

بر اساس گفته‌ی مدیرعامل آسمان، مرحوم خلبان حجت‌الله فولاد از اردیبهشت‌ماه ١٣٩٦ معلم خلبان بوده و از ١٣٩٦/٧/٢ معلم  خلبان منتخب سازمان هواپیمایى کشورى شده است و تمامى مجوزهاى وى از سوى سازمان هواپیمایى کشورى صادرشده است. بنابراین مشکلى براى پرواز نداشته است. باید توجه داشت که معلم خلبانان منتخب سازمان هواپیمایى کشورى یا TRE ها اساتیدى هستند که مجاز به ارزیابى سایر خلبان‌ها در حین پرواز هستند.

علایی در توضیح این سوال که بر اساس اعلام نمایندگان این هواپیما بیمه نبوده است، اما وزیر کار اعلام کردند این هواپیما تحت بیمه ملت بوده است، گفت:  متأسفانه جناب آقاى تاجگردون در جریان استیضاح وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعى، چنین مطلب نادرستى را بیان کرد که بلافاصله از سوى شرکت هواپیمایى آسمان تکذیب شد.

وی با بیان اینکه تمامى هواپیماهاى شرکت آسمان و سرنشین‌های آن‌ها ازجمله هواپیماى سانحه دیده در کوه دنا، همگى تحت پوشش شرکت بیمه ایران بوده و اصولاً هیچ هواپیمایى بدون داشتن اسناد و مدارک بیمه معتبر،  مجوز پرواز از سازمان هواپیمایى کشورى دریافت نمی‌کند، خاطرنشان کرد:  یک خودرو هم نمی‌تواند در خیابان بدون داشتن برگه بیمه حرکت کند چه برسد به هواپیما که به‌طور مرتب تحت نظارت قرار دارد. اگر قبل از بیان این مطلب، از هواپیمایى آسمان دراین‌باره سؤال می‌شد، اطلاعات صحیح در اختیار نماینده محترم قرار می‌گرفت.

این مقام مسئول در خصوص اعلام متفاوت بودن گزارش هواشناسی ارائه‌شده نیز توضیح داد: آنچه بایستى موردتوجه قرار گیرد، گزارش رسمى سازمان هواپیمایى کشورى و سازمان هواشناسى است که در زمان پرواز اعلام‌شده است نه آنچه ادعا می‌شود.

او در ادامه افزود: بر اساس گزارش منتشرشده از سوى دفتر سوانح و حوادث سازمان هواپیمایى کشورى، آخرین اطلاعات هواشناسى که از طرف فرودگاه یاسوج در ساعت ٩ و ١٩ دقیقه بامداد روز سانحه به خلبانان پرواز ATR ارائه‌شده است، میزان باد آرام و دید فرودگاه بیش از ١٠ کیلومتر بوده است. بنابراین خلبان پرواز موظف به بررسى وضعیت هواى فرودگاه و مسیر پرواز بوده و بایستى براى آغاز طرح تقرب تصمیم می‌گرفته است. شرکت هواپیمایى آسمان دستورالعمل‌های لازم در این زمینه را صادر کرده بوده است و هواپیمایى آسمان هیچ هشدارى را از برج مراقبت فرودگاه یا سازمان هواشناسى دریافت نکرده بوده است.

علایی در خصوص زمین‌گیر شدن هواپیماهای ATR شرکت هواپیمایی آسمان نیز به خبرنگار تین‌نیوز، گفت: زمین‌گیر کردن هواپیماى ATR آسمان پس از سانحه، یک اقدام احتیاطى از سوى سازمان هواپیمایى کشورى بود که باعث تعجب و شگفتى کارخانه سازنده هواپیماهاى ATR شد. این اقدام غیر لازم، باعث شد تا مسافرین زیادى که از قبل بلیت خریده بودند به مقصد نرسند و اعتبار این هواپیما که اخیراً تعدادى از آن‌ها از سوى هواپیمایى جمهورى اسلامى ایران خریدارى و به کشور واردشده است،  در افکار عمومى زیر سؤال برود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان، ابراز کرد: تاکنون هواپیمایى آسمان از این اقدام غیرضروری، میلیاردها تومان خسارت‌دیده و نگرانى در بین خلبان‌ها و کارکنان پروازى این نوع هواپیما پدید آمده است. در حال حاضر هواپیمایى آسمان در حال مذاکره با سازمان هواپیمایى کشورى براى آغاز مجدد پروازهاى هواپیماهاى ATR است.

او در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان مجلس در جلسه استیضاح آقای ربیعی عنوان کرد که هیچ‌کس از سقوط هواپیمای تهران-یاسوج عذرخواهی نکرد و خانواده قربانیان به حال خود رها شدند، تصریح کرد: شرکت هواپیمایى آسمان طى اطلاعیه‌ای از بروز این سانحه عذرخواهى کرد و به‌تمامی ملت ایران و خانواده‌های عزادار تسلیت گفت. جناب آقاى دکتر على ربیعى وزیر محترم نیز در پیام خود که در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها منتشر شد، ضمن تسلیت به خانواده‌های مصیبت دیدگان این سانحه، عذرخواهى کردند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 1

    میلیارد ها تومان ضرر واسه زمین گیر شدن یک ماهه ناوگان ATR آسمان؟ مگه چند تا ATR عملیاتی داشتن؟ دوتا دونه بیشتر عملیاتی نیست اون وقت یک ماهه میلیارد ها تومان ضرر کردن. با این درآمد های میلیاردی چرا همشون ورشکستن؟

    • ناشناس 0 0

      باسلام
      درآمد به معنى سود نيست و هم اینک
      ٤ هواپيما عملياتى است

    • ناشناس 0 0

      با سلام
      درآمد به معنی سود نیست و آسمان درحال حاضر 4 فروند ATR فعال دارد